• flm

Hur få till en bra cheesecake??

Hej!
    Jag har gjort cheesecake några gånger, och ska nu i helgen hem till några och ta med efterrätt att bjuda på. Jag tänkte göra någon slags cheesecake, men jag har ett problem. Min botten blir alltid så smulig och när den är färdig (har bara gjort frusen cheesecake) och man tar en bit hänger liksom inte botten med. Den ligger kvar som smulor i formen vilket är jättetrist. Har någon tips på hur man fixar en bra, hel cheesecake?

• Svar på tråden Hur få till en bra cheesecake??
  • 3barnsmamma

Min botten brukar bli bra, blandar krossad digistiv (varning för stavning) med smält smör.
    Fast jag brukar oftast göra utan botten, och bara strö över krossad digistiv vid servering. Lika gott.. ;)

• lollsanT

Mixa kakor med smör precis som 3barnsmamma skriver. Antingen 200gr digestive och 100gr smör eller tex 200 gr chocolate chip cookies och ca 70 gr smör. Grädda sedan några minuter i ugnen så det sätter sig

• flm

Okey tack så mycket! Ska försöka om några timmar, så vi får väl se hur det blir! :)

• flm

Åh men i mitt recept står det typ 30 g smör! Då kanske det är för lite, därför det blir smuligt? Testar 150 g digestive och 75 g smör! :) Tacktack! :)

• lollsanT

oj det lät lite. Använder alltid hälften så mycket smör som digestive

Svar på tråden Hur få till en bra cheesecake??