• L1ber

Hjälp ang tygblöjor

Hej på er!

Vet att det finns fler trådar om tygblöjor och har letat runt lite, hittar dock inte något direkt svar på det jag undrar över så prövar att fråga här..

Jag väntar mitt första barn och både jag och sambon är helt inne på tygblöjor (främst för att varken jag eller mina syskon tålde plastblöjor).

Vi har mängder med vikblöjor (säkert 100 stycken) och ett antal blöjbyxor att ha utanpå (har ca 10 st plus 6 st i ull).

Det jag undrar över:

Vilka inlägg behöver jag använda innanför vikblöjan?  Räcker det med rispapper och var köper man det?  Eller bör jag ha något annat - i så fall vad? Behöver jag olika inlägg natt/dag? Hur många blöjbyxor behövs för att ha utanpå vikblöjorna? Räcker mina 10?  Är ullbyxor bra att använda utanpå vikblöjan? (känns som att det ska bli varmt och stickas, jag själv avskyr ull mot huden)..
    Enormt tacksam för svar! 
  • Svar på tråden Hjälp ang tygblöjor
  • L1ber

Puffar lite i hopp om svar:)

• pmb

Jag är dålig på vikblöjor, har pocket här hemma, men jag tänker att rispapper inte direkt behövs från början, då är bajset som...vatten ändå. Rispapper är väl smidigt sen, när det är lite fastare konsistenser som ska bort ;) Men annars låter det ju som en bra början, blöjbyxor märker ni om ni behöver mer av.
    Och det är väl bara vikblöja och blöjbyxa, inget mer? Min mamma använde vikblöjor till min bror, det var nog bara såna och sen överdrag i form av en blöjbyxa som fästes med kardborre. Blöjbyxan var då barriär så inte det blev blött igenom. Om du går in på nån sida som säljer vikblöjor brukar det finnas färdiga paket att köpa, jämför med vad du har och se om du tror du behöver nåt mer.

Olika inlägg natt/dag är nog mer aktuellt senare, man kan ju boosta med extra inlägg där fram där kisset hamnar. Men när bebisen är alldeles färsk brukar dom ändå bajsa så mycket så man byter snarare pga bajs hela tiden än att dom kissat ;) 

• skogsvitter

Rispapper tyckte jag var helt värdelöst, särskilt när de är nyfödda och har rinnande eller mycket löst bajs. Rispapper kanske fungerar bättre för äldre barn som får korvar, men vid det laget bajsade våra ändå bara på potta/toalett.

Däremot insåg jag vid andra barnet att fleece-inlägg var kanonbra! Det stöter bort vätan och gör att det inte blir så vått direkt mot huden. Det är dessutom mjukt och skönt mot bebisens hud, så är säkert mysigt för nyfödda bara för den sakens skull. Jag hittade en mall på nätet som jag skrev ut och klippte till egna bitar av lite överblivet fleece-tyg jag hade hemma. Men finns såklart fleece-inlägg att köpa också.

Överlag så verkar de flesta börja använda extra inlägg först senare, eftersom det ändå inte är så stora mängder när de är nyfödda.

10 blöjbyxor torde absolut räcka! Vi hade aldrig så många.

• eber4

Du kan köpa rispapper från minimundus.se. De är jättebra. Man köper det på rulle där.

Jag tycker absolut att det låter som att du har tillräckligt med både "blöjor" oc blöjbyxor. Blöjbyxorna behöver du inte byta vid varje byte, så länge de är rena. Rispapprer spolar du ner i toan (så blir du av med det mesta av bajsetkr, vikblöjan lägger du i en hink med lock (urinet luktar ganska start efter ett tag) och blöjbyxan återanvänder du som sagt.

Ullbyxorna är jättebra. Många upplever dem som fräschare efter som de andas mer än blöjbyxor i syntetmtrl. Samtidigt är de lite större och tyngre, så de minsta barnen kan de vara lite för stora för.

Du har samma inlägg natt som dag, så längde det funkar. Men det finns tillägg att köpa (tex på Minimundus) som du kan lägga i vikblöjan. De ser ut ungefär som bindor och gör att helt enkelt att mer urin sugs upp och paketet funkar lite längre.

• L1ber

Tack så hemskt mycket för era utförliga svar med tips och råd! Känner mig lite tryggare nu, det är ju en djungel i början:)

Ska kolla upp det ni tipsat om; att även klippa till själv av fleecetyg låter smidigt och enkelt. Min mamma visade mig också någon vikning för natten där det blev lite tjockare precis där urinen hamnar. Det kanske räcker så:)

Återigen tack så mycket!

• iller

Skulle det vara så att det inte funkar på natten så ha köpeblöja bara på natt, jag har det så och det funkar fint... prövade natt men lillen som sover hela natten kissade igenom allt och hade sjö i sängen och det hade stackarn sovit i.
    Jag har annars bara erfarenhet av pocket och alltiett.

Svar på tråden Hjälp ang tygblöjor