• Solkattan

    ClearBlue reklamen... "lite falsk?"

    Är det nån mer än jag som retar sig på reklamen på ClearBlue gravtest med veckoindikator..?
    Alltså kvinnan i reklamen bläddrar ju från typ vecka 1 till 18. Att man ska kunna datera sin graviditet lååångt tidigare än ultraljudet. När jag hör och ser det så trodde jag att testet skulle visa typ vecka 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7, 7-8, 8-9 osv.
    Blev jäkligt besviken när jag fann att testet endast visade upp till 3+.
    Visst kan det bli svårt att ge rättvisande svar efter vecka 3+ (hittade på nån tysk sida att 3+ betyder ett hcg på över 2000 och 1-2 upp till 500, och 2-3 är 500-2000). Men då kan man väl uppfinna ett gravtest som visar exakta hcg siffran..? (fast då kanske sjukvården skulle bli överhoppad av oroliga testmissbrukare?).
    Men ett test med intervall upp till typ hcg :30 000?
    Som visar upp till 500, 500-2000,2000-5000, 5000-10000, 10000-20000, 20000-30000 osv.

    För egen del så sitter jag just nu o väntar in ett missat missfall. Hcg tycks sjunka långsamt. Skulle bara gärna vilja ha ett CB test som mäter hcg från 30 000 ner till noll. Visst sjukvården kan ta blodprov men att själv hemma kunna kissa o se sänkningen vore "nice"...

    //Testmissbrukaren

  • Svar på tråden ClearBlue reklamen... "lite falsk?"
  • alynda

    Håller m om att CB-reklamen är vilseledande, det säljer med ett argument som inte riktigt finns, vilket den som aldrig varit i gravid-svängen förut inte kan veta.

    Däremot är det svårt att se att ett sånt test som du efterlyser skulle ha en kommersiell bäring, därför osannorlikt att det skulle utvecklas.

    Men jag förstår vad du går igenom, hade själv ett MA för ngt år sedan och veckan mellan upptäckten och det bekräftande ultraljudet var inte kul. Inte heller att fortsätta testa positivt efter skrapningen i väntan på att kunna börja med ägglossningstest.

Svar på tråden ClearBlue reklamen... "lite falsk?"