• Bejjan87

PCO och pergotime (?)

Hej därute! Jag har lite funderingar. Jag var hos min gynekolog för inte alls länge sedan, och tydligen så vill inte min ägglossning och mens som jag vill. Fick pergotime utskrivet eftersom både jag och min sambo vill ha ett gemensamt (han har ett barn sen 6 år tillbaks.) Hursomhelst, så trodde min barnmorska att jag hade PCO (har inte tillräckligt med symtom, varken överviktig eller desto mer hårväxt) men det här gjorde ju mig självklart tankspridd. Vill ju SÅ gärna lyckas! Ni med PCO, hur många uttag behövdes för ett lyckligt slut och en underbar start? Dvs ett PLUSANDE! :)

PCO, pergotime!
  • Svar på tråden PCO och pergotime (?)
  • ebbe85

Jag kan skarva in med ett svar!
    Jag hade inte heller några typiska symptom som övervikt eller hårväxt.
    Det är inte alla som har det.
    Däremot hade jag väldigt oregelbunden mens, från 31 till 53 dagar.
    Efter ett års försök gick jag till gynekologen o sen fick jag göra en del blodprov.
    Då såg han att jag inte hade haft ägglossning, och dessutom hade jag många små äggblåsorr när han gjorde vul.
    Alltså definitivt pco.
    Fick sen pergotime, och på försök fem lyckades det!
    Men jag tror det hade funkat ännu tidigare om det inte hade varit för att jag var enormt pressad just då.
    Vakade hon min mamma, som sedan gick bort. Men två månader efter hennes bortgång blev jag mirakulöst nog gravid ändå! 

Är i vecka 31 nu  

• libi

hej,

Jag har pcos som bekräftades med blodprover och vaginalt ultraljud. Efter att ha slutat med p-piller och inte fått tillbaka mensen på 8 månader fick jag pergtime utskrivet. Första enkelkuren fungerade inte så jag fick ingen äl. Andra kuren blev därför en dubbelkur som resulterade i äl på dag 18 och ett plus på stickan 2 veckor senare. Min son är nu 15 månader och jag planerar börja med pergotime igen i februari. Jag är dock medveten om att det gick ovanligt fort för oss att bli gravida förra gången så det gäller att ha tålamod! Lycka till!

• TessaLove

Tycker inte att du ska tänka för mycket på hur lång tid det tar för andra. Det tar den tid det tar. Bara ett tips. Försök att slappna av och ta det som det kommer!

• LängtansBlåaBlomma

Jag har också pco, väger ca 65 till 160 cm så jag är lite granna överviktig, men får ingen mens på egen hand och har fått Pergotime utskrivet som jag ätit idag. Är jämnårig med dig, TS, vore kul att följas åt.

• SarahMB

Jag har också Pco, nu äter jag provera nu för att få mensen, sen ska jag börja mon första kur av Pergotime. Faktiskt lite nervös ;) min sambo och jag längtar massor efter en liten bebis...
    Följs gärna åts jag med om ni vill? Stötta och peppa varandra!
    Kram Sarah

• LängtansBlåaBlomma
    SarahMB skrev 2013-01-15 07:54:27 följande:
    Jag har också Pco, nu äter jag provera nu för att få mensen, sen ska jag börja mon första kur av Pergotime. Faktiskt lite nervös ;) min sambo och jag längtar massor efter en liten bebis...
    Följs gärna åts jag med om ni vill? Stötta och peppa varandra!
    Kram Sarah
    Får du inte heller mens ellet ägglossning på egen hand?
  • SarahMB
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-01-15 17:53:57 följande:
    Får du inte heller mens ellet ägglossning på egen hand?
    Nope tyvärr inte... jag ska precis starta på Pergotime så fort mensen kommer.
    Mensen var påväg men min gyn tyckte att vi skulle ta en omgång Provera först så vi kunde starta Pergotime diretkt...

Har du fått någon hjälp?
  • LängtansBlåaBlomma
    SarahMB skrev 2013-01-15 17:59:12 följande:
    Nope tyvärr inte... jag ska precis starta på Pergotime så fort mensen kommer.
    Mensen var påväg men min gyn tyckte att vi skulle ta en omgång Provera först så vi kunde starta Pergotime diretkt...

Har du fått någon hjälp?
    Ja jag sökte hjälp efter tre månader utan mens och gynekologen sa direkt att vi skulle testa Pergotime. Jag har aldrig haft menstruation utan t ex p piller, den har alltid varit oregelbunden så det är ingen idé att försöka på egen hand.
  • ida12

Har läst runt i många trådar om PCO och pergotime och det enda som jag "lärt mig" är att det tar olika lång tid för alla! För min del hände ingenting med första kuren och pga tidsbrist (åker bort och kan inte boka in läkarbesök för att se om något ägg växer till sig) så måste jag vänta ytterligare en månad till. Alltså ingen pergotimekur denna veckan

• Bejjan87
    ida12 skrev 2013-01-15 20:00:32 följande:
    Har läst runt i många trådar om PCO och pergotime och det enda som jag "lärt mig" är att det tar olika lång tid för alla! För min del hände ingenting med första kuren och pga tidsbrist (åker bort och kan inte boka in läkarbesök för att se om något ägg växer till sig) så måste jag vänta ytterligare en månad till. Alltså ingen pergotimekur denna veckan
    Vad jobbigt! :( Hoppas månaden går lite snabbare så du får köra igång med din kur. Kram!
Svar på tråden PCO och pergotime (?)