• Bejjan87

PCO och pergotime (?)

Hej därute! Jag har lite funderingar. Jag var hos min gynekolog för inte alls länge sedan, och tydligen så vill inte min ägglossning och mens som jag vill. Fick pergotime utskrivet eftersom både jag och min sambo vill ha ett gemensamt (han har ett barn sen 6 år tillbaks.) Hursomhelst, så trodde min barnmorska att jag hade PCO (har inte tillräckligt med symtom, varken överviktig eller desto mer hårväxt) men det här gjorde ju mig självklart tankspridd. Vill ju SÅ gärna lyckas! Ni med PCO, hur många uttag behövdes för ett lyckligt slut och en underbar start? Dvs ett PLUSANDE! :)

PCO, pergotime!
  • Svar på tråden PCO och pergotime (?)
  • ida12
    Bejjan87 skrev 2013-01-15 21:02:15 följande:
    Vad jobbigt! :( Hoppas månaden går lite snabbare så du får köra igång med din kur. Kram!
    Ja, det kändes som ett rejält bakslag! Nu har jag funnit mig i situationen, men tänker jag på det så blir man ju lite ledsen! För vår del var de på gott och ont, eftersom dag 17 (då de "flesta" får ägglossning) inträffade när jag var på studieresa och min man jobbar i Norge, så det hade blivit svårt då... sen vet man ju inte! Ägglossningen hade kunnat hamna när vi båda kommit hem.

Nu får vi istället ta det lugnt och satsa på nästa månad! 
  • SarahMB
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-01-15 18:04:15 följande:
    Ja jag sökte hjälp efter tre månader utan mens och gynekologen sa direkt att vi skulle testa Pergotime. Jag har aldrig haft menstruation utan t ex p piller, den har alltid varit oregelbunden så det är ingen idé att försöka på egen hand.

Lite så kan jag också känna...när man vet om att det kommer (troligen) att ta låååång tid på egen hand så ser jag heller inte det till någon anledning att vänta på hjälpen.
    Har du hunnit köra några kurer? Kännt på hur det fungerar?
    ida12 skrev 2013-01-15 23:07:45 följande:
    Ja, det kändes som ett rejält bakslag! Nu har jag funnit mig i situationen, men tänker jag på det så blir man ju lite ledsen! För vår del var de på gott och ont, eftersom dag 17 (då de "flesta" får ägglossning) inträffade när jag var på studieresa och min man jobbar i Norge, så det hade blivit svårt då... sen vet man ju inte! Ägglossningen hade kunnat hamna när vi båda kommit hem.

Nu får vi istället ta det lugnt och satsa på nästa månad! 
    Håller tummarna för att nästa äl för er istället då blir den som tar Ida! *Hoppashoppas*
    Jag är ju inne på min först kur så jag har lite nerver i magen. Dock tror jag att om jag käner min kropp kommer det att behövas lite mer än "bara" en tablett, men försöker tänka positivt!

• LängtansBlåaBlomma

Sarah  Nej jag gör första kuren nu :) försöker hålla blodsockret på jämn nivå ifall det hjälper. Annars får jag se hur kroppen reagerar.

• ida12
    SarahMB skrev 2013-01-16 10:21:37 följande:
    Håller tummarna för att nästa äl för er istället då blir den som tar Ida! *Hoppashoppas*
    Jag är ju inne på min först kur så jag har lite nerver i magen. Dock tror jag att om jag käner min kropp kommer det att behövas lite mer än "bara" en tablett, men försöker tänka positivt!

Nu har jag tagit Provera i tio dagar och avslutat min dubbelkur av Pergotime! Ska till min gyn imorgon för att se ifall det hänt någonting med äggen... Jag hoppas verkligen de! Denna gången har jag varit väldigt påverkad utav medicinerna/hormonerna :( 
  • jmynt

Här har du en till med PCO. Jag fick min diagnos som 16-åring pga av oregelbunden och riklig mens. Efter att ha försökt i två år gav jag upp, jag var då för ung för att få hjälp i mitt landsting. Så jag gav upp helt och började vrålbanta (har idag stora problem med ätstörningar) men efter att ha gått ner 20 kg (från 80 till 60) så vart mensen ännu mer regelbunden och sen upphörde den, alla runt mig sa att jag hade gått ner för mycket och för fort, men efter att ha varit sängliggande i några dagar med illamående så tog vi ett test som vart positivt. Jag var då i v.8 och vi klarade det helt själva, bara vi slutade försöka. Nr fick jag pergotime utskriver och skulle ta en kur med provera först för att få en blödning. Läkaren så att man igentligen skulle ta ett grav.test först för säkerhets skull men att jag nog inte behövde det efter som jag inte hade någon egen mens alls. Men man vill ju inte ta nån onödig risk så jag tog ett test och hör o häpna det blev positivt. Idag vänta jag mitt tredje barn som också blivit till helt spontant. PCO kan bli bättre efter en graviditet, min mens är nästa helt regelbunden numera. Och mitt bästa tips (missförstå mig rätt) är att ge upp o sluta försöka, bara ta det som det kommer. Jag vet att det är näst intill omöjligt men försök att hänge dig helt o fullt till något annat ett tag så du inte tänker på det hela tiden. Hoppas att du lyckas snart och att allt blir bra.

• Bejjan87
    jmynt skrev 2013-02-25 13:36:49 följande:
    Här har du en till med PCO. Jag fick min diagnos som 16-åring pga av oregelbunden och riklig mens. Efter att ha försökt i två år gav jag upp, jag var då för ung för att få hjälp i mitt landsting. Så jag gav upp helt och började vrålbanta (har idag stora problem med ätstörningar) men efter att ha gått ner 20 kg (från 80 till 60) så vart mensen ännu mer regelbunden och sen upphörde den, alla runt mig sa att jag hade gått ner för mycket och för fort, men efter att ha varit sängliggande i några dagar med illamående så tog vi ett test som vart positivt. Jag var då i v.8 och vi klarade det helt själva, bara vi slutade försöka. Nr fick jag pergotime utskriver och skulle ta en kur med provera först för att få en blödning. Läkaren så att man igentligen skulle ta ett grav.test först för säkerhets skull men att jag nog inte behövde det efter som jag inte hade någon egen mens alls. Men man vill ju inte ta nån onödig risk så jag tog ett test och hör o häpna det blev positivt. Idag vänta jag mitt tredje barn som också blivit till helt spontant. PCO kan bli bättre efter en graviditet, min mens är nästa helt regelbunden numera. Och mitt bästa tips (missförstå mig rätt) är att ge upp o sluta försöka, bara ta det som det kommer. Jag vet att det är näst intill omöjligt men försök att hänge dig helt o fullt till något annat ett tag så du inte tänker på det hela tiden. Hoppas att du lyckas snart och att allt blir bra.
    Åh, låter helt underbart. Ja jag har slutat försökt sen ett tag. Får se hur det visar sig. Jag är dessvärre väldigt besviken på min barnmorska som jag fick pergotime utskriven av. Jag tog proverna för att få igång min mens och den kom självklart. Därefter började jag med pergotime. Jag var åter tillbaks dit igår för att göra ett UL men fick då en läkare istället. Det visade sig att jag inte hade reagerat. Hon sa att jag skulle börja en dubbeldos kur istället och påbörja 5e dagen i menscykeln vilket jag inte reagerade på då, men när jag var och hämtade ut ett papper på vad jag hade att hämta ut på recept vid apoteket så stod det att jag skulle ta som sagt 5e dagen på menscykeln. Då reagerade jag. Då förstod jag att det var något som inte stämde från min kur som jag inte reagerade på. Den barnmorskan jag var till först hon sa att jag skulle börja FÖRSTA dagen på menscykeln, och hade därför fått fel information vilket gjorde mig smått besviken. Hur mådde du under pergo kuren? Jag mådde hur bra som helst men efter ungefär 5 dagar efter kuren så blev jag konstig i trötthet, illamående av och till, magen känns svullen och jag fick även världens humörsvängningar. Arg, glad, argare, och jätte ledsen! Bröt ihop 3 gånger på en dag häromdagen bara av onödiga reaktioner. Tänkte om det hör till? Alltid intressant och höra hur andra har reagerat. Tog ett test idag. Det var som negativt, och därför undrar jag desto mer varför jag fått dom "biverkningar?" som jag har fått. Tack för kloka ord! :) Grattis förstås! Kul och höra att man trots PCO kan lyckas på egen hand. :)
  • Bejjan87
    ida12 skrev 2013-02-25 13:17:41 följande:
    Nu har jag tagit Provera i tio dagar och avslutat min dubbelkur av Pergotime! Ska till min gyn imorgon för att se ifall det hänt någonting med äggen... Jag hoppas verkligen de! Denna gången har jag varit väldigt påverkad utav medicinerna/hormonerna :( 
    Hur har det gått för dig tjejen? Påbörjar min dubbeldos när jag får min nästa mens, otroligt nervös. 
  • ida12

Det gick inte alls! :( var på mitt tredje besök hos gyn på tre veckor för att se om det blev någon utveckling, men nej! Blir en dubbeldos till och om det inte tar sig så blir det remiss till närmsta IVF klinik och då antagligen sprutor som första behandling!

• barnkäär

Hej Tjejer!!
    Jag  har oxå Pco. Och äter Provera nu. Men inget händer förrens oftast dag 10-12. Så det verkar gå långsamt där. Och lite segt med att man blir ostabil när man äter Provera. Är glad och positiv oftast hela tiden. Men en liten grej kan få mig att sjunka så lågt och ibland bli kort i svar. Så min karl och jag hoppas på det bästa snart så man kan få kissa på en sticka för en gångs skull där det visar positivt.. :)

Jag ska börja med Pergotime i April och väldigt intresserad av att läsa vad ni andra säger, efterspm det är så olika hos alla.
    Kul att få följa och se hur ni mår och vilka framsteg det bli.
    Lycka till alla och jag skriver här när jag har börjat med mina oxå.

:)  

Svar på tråden PCO och pergotime (?)