• Cadencee

Amning på köpcenter, fik m.m.

Var på a6 här i Jönköping idag och när jag satt inne vid provhytterna på H&M för att vänta på min syster som provade kläder satte sig en mamma där och började amma sitt barn. Jag blev inte förvånad för jag har sett det innan. Men jag är av den åsikten att amma gör man inte på offentliga platser som köpcenter eller fik. Behöver inte bebisen lugn och ro när den ska äta?

Jag bryr mig inte om att jag kan visa brösten, det är inte där skon klämmer. Jag anser att man får avstå från att gå och fika eller shoppa om man ska amma sitt barn. Jag kommer inte göra det iallafall. Behöver jag något akut och inte kan lämna till någon barnvakt under tiden så får det bli bröstmjölk på flaska i värsta fall. Förhoppningsvis kommer jag kunna lämna bebisen hemma med pappan (om han är ledig) eller till annan barnvakt och då lämna bröstmjölk på flaska om den blir hungrig.

Kan säga att jag har inget emot amning på typ vårdcentral för oftast MÅSTE man ju dit av olika anledningar, är bara emot amning på sådana ställen som man inte måste gå till.

Hur tänker ni runt amning offentligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-10 21:14
    Trodde aldrig att detta ämne var så känsligt? Jag var intresserad av folks åsikter i frågan men som jag sett i andra trådar där tydligen ämnet varit "känsligt" så är det påhopp om att man är dum i huvudet, ej fullt frisk och liknande.
    Folk gör ju naturligtvis som dom vill men detta är MIN åsikt. Är det då fel för att den inte är lik er? Herregud....

• Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.
  • MalinEddie

Jag ser inga som helst problem med det.

Avskyr CIO-metoder.
  • alynda

Har man fri amning (d v s vad som rekommenderas av vården) skulle vissa mammor få stanna inne helt de första 3, 4 månaderna  i så fall.

Min son ville fortfarande ha bröstet upp till 15 ggr per dygn när han var 3 månader. Vi hade inte höga ambitioner vad gällde aktiviteter och socialt umgänge, men nån gång i veckan behövde jag komma ut, handla och kanske  t io m fika. Om jag skulle lämna bebisen med pappan 3-timmar krävdes flera dagars förberedelse i form av pumpning, eftersom sonen tog bröstet så ofta att jag sällan kunde pumpa ut för en hel måltid vid ett och samma tillfälle/dag.

• Sisisisi

Jag tycker att det känns helt naturligt att man har med sig sin bebis och ammar när det behövs. Var man är har ingen betydelse.

Varför skulle jag avstå från att åka och handla eller fika mes vänner bara för att jag har en bebis hemma?

Jag anser att dina åsikter är ganska sjuka och kan inte alls förstå hur du tänker.

• Parcae

Jag tänker att föräldrar självklart ska få fortsätta leva normala liv och slippa stängas in hemma, så därför är jag självklart för amning offentligt. Bebisen klarar för övrigt alldeles utmärkt att det inte är knäpptyst runt omkring.

All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • BFmars2012

Men då ska ju en mamma som ammar fritt alltså hålla sig hemma tills barnet börjar äta annan mat?!

Så länge man ammar efter plats, dvs är lite mer diskret ex på en restaurang så anser jag att amma ska man få göra varsomhelst. Har ammat två barn och ammat på de flesta ställen. Om vi varit på ex en restaurang har jag satt mig med ryggen ut alt haft en sjal med att hänga för. Man måste naturligtvis visa respekt för de flesta vill säkert inte se ett naket bröst när de sitter och äter. Men förstår inte varför man skulle störa sig på en bebis som äter?

• Cadencee

Förstår inte hur ens åsikter kan vara sjuka?

Jag menar inte att det ska behöva vara knäpptyst men vill inte att det ska komma och gå folk förbi en hela tiden. Finns det möjlighet till amningsrum så skulle jag nog kunna tänka mig att åka men inte annars.

Jag kanske tycker såhär för att jag aldrig varit i behov av att fika och springa i affärer ofta heller. Händer någon enstaka gång/månad att jag åker iväg mer än 30 minuter för att shoppa/fika (räknar ej med mathandling nu utan "nöjen") . Har jag och mina vänner träffats så har det 9 gånger av 10 varit hemma hos någon utav oss eller så har vi tagit en promenad.

Men jag anser inte för det att jag kommer bli instängd hemma för amningens skull bara för att jag inte kommer åka till köpcentrum. Det finns så mycket mer man kan göra istället, dessutom tycker jag det är mysigare att ta en fika hemma hos någon än att sitta på ett fik ^^

• RiversMum

Är man så trångsynt som dig ts å störs så jävla mkt kan du ju ta å stanna hemma istället! Så jäkla trött på folk som ska stå å skälla ut mig när jag behövt amma offentligt. Behöver min bebis äta så självklart ger jag mat. Inte så att jag väntar 1 tim tills man kommit hem? Låt oss som ammar offentligt vara! de är det naturligaste i världens att amma sitt barn! Finns liksom inget mer att diskutera mer om frågan!

• Frontline
    Cadencee skrev 2013-01-10 16:31:56 följande:
    Kan säga att jag har inget emot amning på typ vårdcentral för oftast MÅSTE man ju dit av olika anledningar, är bara emot amning på sådana ställen som man inte måste gå till.

Hur tänker ni runt amning offentligt?
    Vadå bara emot amning på sådana ställen som man inte måste gå till?
    Alla har väl rätt att gå precis vart som helst med sina barn och därmed amma precis vart som helst.
    Sen kanske man inte behöver skylta med det genom att slita av sig sin tröja och sitta med bar överkropp men det tror jag dom flesta mammor som ammar fattar...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • BFmars2012
    Cadencee skrev 2013-01-10 16:48:16 följande:
    Förstår inte hur ens åsikter kan vara sjuka?

Jag menar inte att det ska behöva vara knäpptyst men vill inte att det ska komma och gå folk förbi en hela tiden. Finns det möjlighet till amningsrum så skulle jag nog kunna tänka mig att åka men inte annars.

Jag kanske tycker såhär för att jag aldrig varit i behov av att fika och springa i affärer ofta heller. Händer någon enstaka gång/månad att jag åker iväg mer än 30 minuter för att shoppa/fika (räknar ej med mathandling nu utan "nöjen") . Har jag och mina vänner träffats så har det 9 gånger av 10 varit hemma hos någon utav oss eller så har vi tagit en promenad.

Men jag anser inte för det att jag kommer bli instängd hemma för amningens skull bara för att jag inte kommer åka till köpcentrum. Det finns så mycket mer man kan göra istället, dessutom tycker jag det är mysigare att ta en fika hemma hos någon än att sitta på ett fik ^^

Men då förstår jag nog hur du tänker. Det är alltså dina tankar om hur DU kommer att göra när den dagen kommer? För det du skrev först lät som att du menade alla ammande mammor? Du får naturligtvis göra som du vill, o h för bebisens skull behöver man ju absolut inte ut och fika/shoppa etc. Den är nöjd sålänge den får närhet och mat när den vill!
Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.