Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Amning på köpcenter, fik m.m.

Blir lite full i skratt. Jag har en månadsgammal pojke....och en 4-åring och en 5,5-åring. Alla hade fått stora dårpippin här för länge sedan med det resonemang som förs i TS.

• Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-04 09:30:57 följande:
    Som sagt. Har aldrig påstått att det ska vara knäpptyst. Och jag själv hade ordnat barnvakt om jag skulle med syskon till lekland. Men det är så jag skulle gjort.

Så du lämnar hellre ett spädbarn med barnvakt!? Vad bebisar vill och behöver är ju att vara med och amma, att det är liv och rörelse runt är småsyskon vana vid från start. Större barn vill ha och behöver aktiviteter och förhoppningsvis vill man göra saker tillsammans som familj.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-04 17:21:33 följande:
    Ja. Har haft barnvakt ett par timmar vid ett tillfälle och sen är även sambon hemma själv med sonen så jag kan komma iväg själv och då ammar jag inte så ser inget problem i det. Naturligtvis ska man göra saker som familj men skulle jag gå på lekland skulle inte jag ta med min 4-månaders bebis. För mig är det en självklarhet.

Att lämna ett spädbarn med barnvakt för att man inte vill amma offentligt känns aningen besynnerligt.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-04 17:07:12 följande:
    Jag är inte speciellt pryd. För att ta bussexemplet så ammar inte jag på bussen av flera anledningar. 1. Oftast inga sittplatser 2. Våra chaufförer kör som galningar så det skulle inte gå att amma utan att sonen skulle bli hysterisk av allt hårt inbromsande och ryckiga kör ande. Det är så vuxna flyger fram å tillbaka som vantar trots att man sitter ner.

Var bor du med sådan besynnerlig kollektivtrafik. Jag har varit och är flitig kollektivresenär - stora orter + små orter - och har aldrig varit med om det du beskriver. Sittplats kan saknas, men jag har aldrig varit med om att ha ett ledset spädbarn utan att några erbjudit mig sittplats. Undrar hur någon - särskilt någon som jag med tre barn under 6 år varav ett spädbarn - överlever buss- eller spårvagnsturer . Och som du nu klargjort i ett senare inlägg så handlar dina invändningar om att barnet bör få lugn och ro.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-05 07:14:55 följande:

Småland. Dessutom när vi ändå är inne på bussar har vi några chaufförer som inte förstår svenska så bra. Innan sonwn föddes var jag tex. Med om en händelse där bussen bara körde förbi en hållplats trots att det stog folk sonm ville på. Bussen var inte ens halvfull. När en tjej gick fram och sa detta fick hon ett svar på knagglig svenska att ville hon gått av bussen skulle hon tryckt på knappen? ? Så nej för både min och sonens säkerhet framförallt så blir det bil. Dessutom åker många buss med barnvagn eller rullator här så ibland får man vänta på nästa tur. Vilket inte är roligt om man har något planerat en ch bussen går var 40-60 minut
    Jösses vad problematiskt livet verkar vara för dig. Vagn använder inte vi så vi slipper vänta på nästa tur . Självklart kan man ta bilen om man hellre vill det, men att undvik offentlighet och ta bilen i rädsla för att amma tycker jag är sorgligt. Jag antar att du resonerar på samma sätt med mammor som flaskmatar sina barn i det offentliga rummet.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-05 08:49:01 följande:

Jag är inte heller "rädd" för att amma där jag är. Men sonen behöver lite lugn och inte massor av människor som stimmar runt honom.
    Vem försöker du övertyga? Du säger emot dig själv hela tiden. Du hävdar att det handlar om att din son behöver "lugn och ro", men samtidigt är det som stör dig vid offentlig amning andra kvinnors synliga bröst. Inne vid provhytterna är väl ett rätt avskilt ställe att sitta och amma på om något om man är ute på stan.

Om du har ett känsligt barn så ska du så klart lyssna på hans behov och det är väldigt lätt att tillgodose när du bara har ett barn, men alla kvinnor har inte barn som stressas av andra människor och ljud. Många barn har syskon och är helt till freds med liv och rörelse bara de får den fysiska närheten, så därmed borde det inte vara något problem för dig. Eller var det inte lugn och ro för barnet det handlade om . Har du problem med offentlig amning så får du väl titta bort eller gå därifrån. Hur det kan vara stötande att ge spädbarn mat, kärlek och kroppskontakt r för mig en gåta. Man blir ju varm i själen när man ser ammande bebisar
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-05 09:53:29 följande:
    vi måste använda vagn. går ej med bärsele, blir för varmt och dessutom vill inte sonen sitta där några längre stunder. jag väljer inte bilen för att undvika offentligheten. jag är iväg mycket men väljer inte att åka till dom ställen där det är mycket spring och stim. på köpcentret här i stan finns det två amningsrum som man kan använda, skulle de vara upptagna skulle jag sitta i bilen. visst ljud och så klarar han naturligtvis men skulle jag amma på en bänk där mitt under rusningstid skulle det bara sluta i kinkig bebis så jag undviker inte allmänheten alls. däremot åker jag inte till stan pga att jag inte vet något bra ställe förutom bilen som är lite lugnare :)
    det verkar bara vara ni som ser att jag har "problem".
    Fungerar det bra för  dig och ditt barn så är det så klart så ni ska göra, men trådstarten handlade om något annat - om ANDRA som ammade. Du är tydlig med att "amma, det är inget man gör på offentliga platser". Det är något helt annat än att du har ett barn som blir kinkig på stan. Jag är av helt motsatt uppfattning. Amning är något fint och naturligt som tveklöst bör vara en självklar del av det offentliga rummet. Ammande mammor och bebisar ska inte måsta gömma och isolera sig. Det är vad som skulle krävas eftersom spädbarn vanligtvis ammar väldigt ofta.
  • Flickan och kråkan

Och nej, med ditt resonemang TS så skulle helamning av spädbarn och syskon inte fungera. Fast å andra sidan kan inte flaskmatning och syskon heller fungera eftersom det handlade om "lugn och ro" och inte offentlig amning.....eller hur var det?

• Flickan och kråkan
    Annsiss skrev 2013-08-06 22:31:06 följande:
    När jag såg den ammande mamman på bussen i somras så var inte det jobbiga att bevittna amningen utan att tänka på vad som skulle hända barnet om bussen kört i diket i 100 knyck, nej tack för min del. Har aldrig åkt buss med spädbarn i famn högst en kort stund i stan liggandes i vagn skulle aldrig få för mig att under bilresa plocka upp. Barnet ur babyskyddet för att amma.
    Idag har många bussar som åker längre bälten så då kan man ju ha babyskydd. Kör bussen i diket i 100 knyck så lär det kvitta om bebisen ammar i mammans famn eller ligger i en barnvagn. 
  • Flickan och kråkan
    Annsiss skrev 2013-08-07 11:42:16 följande:
    Ja vem har sagt nått om barnvagn, babyskydd får man väl ta med på bussen men det utesluter ju amning, övriga passagerare hade naturligtvis bälte
    Nej, det utesluter faktiskt inte amning. Jag har ammat alla mina barn i bilen (inte när jag kär så klart ) - barnen i babyskydd och jag fastspänd. Kräver lite teknik och övning men fungerar .
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-25 07:50:43 följande:

Det va igentligen detta jag ville ha fram i ts ich min ts blev helt fel tyvärr. Det jag reagerade på när jag skrev ts var hur en kvinna satt på en bänk och plockade fram bröstet sen reste sig upp och tog ett par steg till vagnen för att plocka upp bebisen sen sätta sig ner å lägga till bebisen. Klart man ska få amma, jag ammar själv offentligt ävrn om jag väljer platser med mindre folk. Mrn tycker inte man gör som hon gjorde.
    Vad bra att du av diskussionen som förts här faktiskt totalt bytt uppfattning . Sunt.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-28 14:37:12 följande:

Nog för att man ska kunna amma när/vart som helst men inte låter man bröstet hänga fritt så?? Ok om man gör så hemma (det gjorde jag) men knappast utanför hemmet.
    Men fortfarande är det ju inte det din TS handlade om (du lär ju stött på rätt många offentligt ammande kvinnor förutom mamman i provhytten när du skrev din trådstart). Jättepositivt att du ändrat uppfattning för din trådstart var om något rätt sorglig. 
Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.