• Anonym

Rätt och fel för personlig assistent

Det där är supersvårt. Hur ser hennes personliga plan ut? Där kan du se vad hon ska kunna själv och hjälpa till med. Jobbar hennes man också som assistent? Då ska du absolut inte laga mat och t ex tvätta åt honom.
    Oftast ska man inte göra det oavsett. Men när man jobbar i hemmet på det viset kan det ibland vara lite luddigt. Och jobbar du privat brukar det tyvärr oftast vara som att vara en hushållerska istället för assistent.

Hur ser hennes dagsschema ut? alltså du måste inte redovisa det här, men kolla där. Kan vara lätt att bli överkörd om man är ny och inte har full koll.
    Men det med massagen kan ju vara en form av sjukgymnastik t ex. Så visst, det kan ju stämma. Men din uppgift som assistent är att vara hennes armar/ben och ibland huvud. Hjälpa henne med det hon inte kan göra själv.
    Men att få massage om det bara är för att det är skönt, nej. Då får hon göra som vem som helst. Be sin sambo eller boka tid för detta.     

• Anonym
    Anonym (Am) skrev 2013-01-10 20:48:34 följande:

Ja ibland jobbar han samtidigt som oss. Biståndsbeslut? Har inte fått ett enda papper om nåt..
    Personliga plan? Jag vet ingenting om nånting, jag bara gör det hon ber mig om. Dagschema vet jag inget om heller. Jag förstår att jag ska vara hennes armar och ben men jag gör så mycket mer. Nån som vet hur de funkar med raster/pauser?

Hur långa pass jobbar du? När jag jobbade som personligassistent (inom komunen) så kunde jag jobba 14 timmar utan lunchrast eller en enda rast.
    Hade givetvis matuppehåll. Men det var när tid fanns. 
    Pratat lite med kollegorna om vad som gäller? Chefen? Du måste väl fått ta del av allt det innan du började? Alt på bredvidgångarna?  
  • Anonym
    Anonym (Am) skrev 2013-01-10 21:00:10 följande:

Jag jobbar mellan 8-16 timmar med matupphåll. Jag vill inte ha raster där jag försvinner från arbetsplatsen, vill endast ha korta rökpauser där jag står på deras uteplats. Åtminstone när vi är två assistenter. Annars är ju hennes man hemma så borde inte vara några problemen då heller. Och självklart menar jag när det finns tid, vilket det ofta finns. Har inte gått bredvid någon utan började med en gång och körde på. Dom andra assistenterna är också nya så dom vet inte heller. Fick inte jobbet via företaget utan direkt via brukaren så har inte träffat nån från företaget. Har försökt nå dom på telefon men inte fått nåt svar ännu.

Låter som ett riktigt skitjobb faktiskt. Ring ditt fack och kolla med dom. Kanske är rökförbud på arbetstid.. Är ju lite olika med den saken också.
  • Anonym

På mitt arbete så tvättar vi all tvätt, känns ju rätt meningslöst att sortera ur tvätt som tillhör brukarens man, samma om han vill ha tvättat så tvättar han. Vi sköter städ och sånt, men det gör även han. Samma med matlagning, antingen vi eller mannen. Vi har en jättenära och fin relation till varann på arbetet och jag skulle inte vilja byta för allt i världen. Sen skulle vi bara sitta och stirra i väggen när brukaren villar om vi inte fick sköta städ/tvätt och laga mat så då gör jag hellre det. Men vi får så otroligt mycket tillbaka, kan inte önska mig ett bättre jobb och vårt lilla assistentgäng tycker samma sak och kommer väldigt bra överens.

Jag har förstått hur olika det kan vara hos olika brukare så jag är otroligt tacksam att jag hamnat hos just min!
    Det där med att röka är inget du kan förvänta dig att få raster för, det är ingen rättighet och det är brukaren som bestämmer om det är tillåtet.
    Andra raster har man vanligtvis inte heller, vi äter tillexempel med brukaren och hennes man eller när brukaren vilar eller kanske tittar på tv. Men som sagt, det är ju olika vart man är också.

• Anonym
    onroadrocky skrev 2013-01-13 16:24:04 följande:
    I ett nr av kommunal Arbetaren tidigare i fjol så stod det om 
    Paus, Rast och måltidsuppehåll

Paus tas på betald arbetstid. Man får inte lämna arbetsstället.
    Det kan vara en kort fika paus & rekommendationen är att du ska kunna
    ha 5 min varje timme.

Rast är inte betald arbetstid och man får lämna arbetsstället och göra vad
    man vill av tiden. Enligt arbetslagen får du arbeta högst 5 timmar utan rast.
    Rekommendationen är att rasten är minst 30 min.

Måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden och du får inte lämna arbetsstället.
    Raster kan bytas mot måltidsuppehåll om särskilda skäl finns.

Där har du lite info om raster osv.  
    Ja du har rätt till 5 minuters rast varje timme. Däremot så brukar de dras ihop till lunchen +kafferast.

Arbetar du med assistans, kortis, daglig verksamhet osv så har du pedagogiska luncher. Du har ingen rast lagligt som gör att du kan gå ifrån. De kollektivavtalen är så.

Behöver man gå ut och ta ett bloss får det bli i samråd med klient eller kollegor. Inget man kan kräva dock.
    Fler och fler kommuner (och privata företag) tar det i sin policy att ha en rökfri vardag. Det betyder att du som personal inte får röka på arbetstid oavsätt om klienten gör det eller inte. (sedan kan man vara schysst mot varandra och låta sin kollega gå ut ändå, ibland kan det vara det som räddar dagen om det är jobbigt).
  • Anonym

Om massagen är till för att kunna ge ro i kroppen och avlasta smärta ska du göra det, du är där för att ge livskvalité och träning. Om det är för att det är skönt, ja, då ska det betalas någon annan för det. Raster får man ta när det finns utrymme för det, brukar stå i anställningsavtalen. Du gör det hon skulle ha gjort dvs hälften av hennes jobb i hemmet. 

• Anonym

Tycker synd om dig ts.
    Jag skulle aldrig kunna jobba som personlig assistent, man är så totalt utlämnad till brukaren.
    Oftast är detmycket dålig arbetsmiljö.
    Jag jobbar på gruppbostad, det är mycket bättre, tydliga regler, raster, pauser.   

Svar på tråden Rätt och fel för personlig assistent