Inlägg från: Skruttensmamma02 |Visa alla inlägg
  • Skruttensmamma02

Bli torr

Hur gjorde ni när er son/dotter skulle sluta med bjöjjor?
    Är ute efter inspirerande tips!
    Mitt barn är 2 år och 4 mån , jag har försökt tidigare strax innan hon blev två år men varken jag eller hon var  motiverade att sluta med blöjorna innerst inne, det var nog mest omgivningens frågor som gjorde att vi försökte den gången. Hon verkade inte förstå sambandet mellan toaletten/pottan( har både potta och toasits) och att det skulle komma kiss eller bajs. Det vart mest frustrerande eftersom hon kissade och bajsade överallt hela tiden så jag bestämde mig för att strunta i det då.
    Nu känner jag mig jättemotiverad att jobba med pottträningen och har även pratat med förskolan om det och de skulle också göra detsamma

Har tänkt att låta henne vara utan blöja när hon kommer hem från förskolan , då får hon sätta på sig sina trosor det tycker hon om. Och sedan ta henne till pottan /toaletten med jämna mellanrum.
    Det jag brukar göra är att ställa pottan framför tv för då sitter hon ett tag . Eller ge lite russin eller en bok hon kan sysselsätta sig med

Tips ?

• Svar på tråden Bli torr
  • Skruttensmamma02

Frozen : Tack för ditt svar. Det känns som att det gäller att hela tiden ta dem till toaletten precis som ni gör. Kan berätta att imorse tog jag henne och satte henne framför tv på pottan efter hon vaknat och gick sedan för att göra frukost till oss , när jag kom tillbaka hade hon kissat och jag blev superglad haha.  det verkar som att hon börjar förstå sambandet mellan pottan och kisset.

Va tråkigt att din dotters förskola inte nappade på idén med pottan .

Nej varför jag sätter framför tv eller med något att smaska på är att jag  försöker göra det till en så positiv grejj som möjligt för jag känner min dotter hon är ganska bestämd ,vill inte att hon ska börja sätta sig på tvären :)

• Skruttensmamma02

Frozen : Va bra att hon kom själv och berättade att hon ville kissa ! Och att det sedan gjorde det också . Min lilla kommer ibland och säger att hon vill gå men sen kommer det inget men det gör såklart inget :)
    Det du skriver om beröm har jag läst lite olika om, vissa säger ju att man inte ska hålla på att säga att de är duktiga så att det inte blir en prestationsgrejj men det tycker jag är lite att ta i att man inte ska göra det. (obs det är bara i en tidning jag läst detta) annars har jag bara hört att dundra på ordentligt med beröm när hon kissar. Att det nästan ska vara riktig fest när det kommer något på pottan.
    Och det har fungerat för oss för det går framåt. Och jag  jag tror att det är nu det gäller att träna (hon är 2 år och 4 mån) för jag är också rädd att blir hon större så blir blöjan en trygghet som jag tar bort från henne . Ju längre hon har den desto mer blir det en vana att kissa i den.

Det verkar också som att när jag var liten , jag är 24 år , då var alla torra i hennes ålder. Jag har fått massa kommentarer från just äldre att när ni var små då gick ni redan på pottan 1,5 år.
    Man ska ju inte lyssna på andras kommentarer men det blir ju lätt så .
    Men ingen annan har sagt något och jag tror faktiskt hon först nu är mogen och det håller jag fast vid och det får ta den tid det tar, vill hon inte tänker jag inte tvinga henne men jag är ganska envis med att hon ska sitta och jag mutar henne lite ibland. Med russin osv för att det ska bli en mysig stund att sitta ,sedan kan man ta bort det när hon vant sig tänker jag..

• Skruttensmamma02
    CoolSpännande tips ! Hi hi. Undra vad man får för reaktion om man provar det.
    Har de börjat på din dotters förskola att ta henne på pottan?
    Jag tänkte på det och det borde ju inte vara något krångel med det!
Svar på tråden Bli torr