Bli torr
Vi har precis börjat jobba på det själva. Dottern blev 2 i början på November och har nyligen börjat visa intresse för att sitta på toaletten. Vi har inte vart så ambitiösa i våra försök hittills och ofta kom det inget när hon väl satt där. Men det jag märkt hittills är att det har kommit mer och mer i toan när jag börjat sätta henne där oftare, och ju oftare jag ber henne gå på toaletten ju oftare går hon med på det också :) Nu har vi som rutin att sätta henne där det första vi gör på morgonen och sen testar jag igen efter välling och fortsätter så under dagen. Ibland får hon ha trosor mellan besöken på toa, speciellt om det kommit mycket och vi är hemma, ska vi bort eller kissar hon inte i toaletten så behåller vi blöjan på. Känner fortfarande att ambitionsnivån kanske inte är jättehög från vår sida men det går definitivt framåt.
Bra att förskolan vill hjälpa till, när jag frågade lite snabbt under ett föräldramöte på vårt dagis så fick jag svaret att de inte alls tog på sig det jobbet att potträna, klart de kunde hjälpa barnet till toaletten men verkade inte som de tyckte det var deras jobb att fråga barnet eller sätta det på toaletten på rutin typ. Det blir ju lite svårt att potträna på heltid då förstås, men vi gör vad vi kan hemma så får vi se vart det leder så småningom.
Lite dåligt med tips kanske :) Men som sagt, ju oftare vi sätter henne där ju oftare kommer det något och ju större intresse från hennes sida. Vi har också tagit med henne att handla trosor, hon gillar också när hon får ha det istället för blöja så det blir ju som belöning. Sen tror jag det är bra som ni gör med pottan framför tvn så hon inte känner att hon behöver avbryta mitt i ett spännande program eller rolig lek.