• Anonym (??)

Sover ni med tampong eller binda?

Vilket skydd använder ni under natten?

• Svar på tråden Sover ni med tampong eller binda?
  • Terese 047
    Anonym (niagara) skrev 2013-01-11 01:27:15 följande:
    Har extremt stor blödning... så sover med menskopp OCH binda.... ganska jobbigt... men måste ha så även annars också... jag blöder igenom en menskopp på mindre än en timma de 3 dagarna som är som värst... när jag ligger ner så är det liiiiite bättre..Sen har jag mens 9 dagar.... Weeee roligt liv... Tar Cyklo F det och menskoppen är enda sättet för mig att funka någorlunda normalt under mensens första dagar... förr kunde det hända att jag inte kunde gå hemifrån de värsta dagarna då jag blödde igenom största tampongen OCH nattbinda på mycket mindre än en timma... Snacka om att man blev handikappad...  
    jag använder största tampong och binda, det går igenom fort första dagarna, bara efter en kvart kan jag känna hur tampongen börjar tryckas ut för att den är full så att säga..
  • Anonym (niagara)
    Terese 047 skrev 2013-01-11 01:31:02 följande:
    jag använder största tampong och binda, det går igenom fort första dagarna, bara efter en kvart kan jag känna hur tampongen börjar tryckas ut för att den är full så att säga..

Känner igen det där.. Man sov aldrig mer än en timma i stöten.. Men blev mycket bättre med menskopp!!! Då kan jag sova en hel natt!!! HIMMELSKT!!! Så har du inte provat skaffa det!! Du kommer inte ångra dig!! (sen så som sagt cyklo f och liknande... räddare i nöden!!)

Skrattar varje gång de säger att man egentligen inte ens blöder en halv liten kaffekopp under HELA mensen... Yeah right liksom... jag har 3-4 dagar där det är vad jag blöder per timma... och jag blöder totalt 8-10 dagar... VARJE MÅNAD!!! och har gjort så här sedan jag var 14.... Kuuuuuuul

Tänk på att hålla koll på dina järnvärden och blodvärden om du har så starkt flöde.... jag fick själv akut järnbrist/blodbrist tillslut... tar nu järnersättning för att må bättre...
  • Terese 047
    Anonym (niagara) skrev 2013-01-11 01:36:38 följande:

Känner igen det där.. Man sov aldrig mer än en timma i stöten.. Men blev mycket bättre med menskopp!!! Då kan jag sova en hel natt!!! HIMMELSKT!!! Så har du inte provat skaffa det!! Du kommer inte ångra dig!! (sen så som sagt cyklo f och liknande... räddare i nöden!!)

Skrattar varje gång de säger att man egentligen inte ens blöder en halv liten kaffekopp under HELA mensen... Yeah right liksom... jag har 3-4 dagar där det är vad jag blöder per timma... och jag blöder totalt 8-10 dagar... VARJE MÅNAD!!! och har gjort så här sedan jag var 14.... Kuuuuuuul

Tänk på att hålla koll på dina järnvärden och blodvärden om du har så starkt flöde.... jag fick själv akut järnbrist/blodbrist tillslut... tar nu järnersättning för att må bättre...
    precis !
    Vaknar enbart för att man måste springa och byta skydd och hoppas att golvet inte ska ta färg på vägen Skrattande

Brukar också skratta åt det där, det är väl några matskedar det sägs att man blöder?
    Jovisst... Jag blödde också runt 9 dagar första åren, nu är jag lycklig med 6 dagar :)

Kommer ihåg när jag skulle ut med en kompis och vi var hos henne innan, och så hade jag inte tillräckligt med tamponger, så fick fråga henne om en , hon hade bara OB mini, förvånad sa hon - jag använder bara dom hela mensen .. Hur långt kommer jag på en sån? Hann knappt stoppa in den typ..haha

jag har inte alls hållt koll på järnvärdena så bra, fått höra att jag ska äta mer järnrik mat bara.. kanske man ska kolla upp det och se.. för jag blir väldigt trött under mensen...:) 
  • Anonym (bibbi)
    Anonym (niagara) skrev 2013-01-11 01:36:38 följande:

Fast det dom menar är ju att du inte blöder mer än en halv kaffekopp BLOD, men att det ser ut som mer när det blandas med andra kroppsvättskor. Skulle du blöda mer än så så skulle du ha alvarliga problem med järnnivåerna. Nu säger jag inte att just du inte blöder mer, eller att det inte finns folk som blöder mer, men det är ovanligt.

För att svara på TS: Sover med binda eftersom jag inte vill torka ut mina slemhinnor under mens och jag blöder väligt lite på natten. Behöver binda natt 1 och 2, sen behöver jag inget skydd under nattetid (har mens i 4-5 dagar). Jag tycker också att binda är vidrigt men har ett par tygbindor jag brukar köra med, då blir det inte lika äckligt (tyget luftar bättre så det inte blir så där instängt och äckligt). Sen kan jag stå ut med det 2 dagar i månaden (har även lång cykel så det är överkomligt). Så jag rekomenderar att testa tygbindor om du inte har jätte mycket mens på natten, alternativt menskopp som andra har tipsat om.
  • Terese 047
    Anonym (bibbi) skrev 2013-01-11 01:43:43 följande:
    Fast det dom menar är ju att du inte blöder mer än en halv kaffekopp BLOD, men att det ser ut som mer när det blandas med andra kroppsvättskor. Skulle du blöda mer än så så skulle du ha alvarliga problem med järnnivåerna. Nu säger jag inte att just du inte blöder mer, eller att det inte finns folk som blöder mer, men det är ovanligt.

För att svara på TS: Sover med binda eftersom jag inte vill torka ut mina slemhinnor under mens och jag blöder väligt lite på natten. Behöver binda natt 1 och 2, sen behöver jag inget skydd under nattetid (har mens i 4-5 dagar). Jag tycker också att binda är vidrigt men har ett par tygbindor jag brukar köra med, då blir det inte lika äckligt (tyget luftar bättre så det inte blir så där instängt och äckligt). Sen kan jag stå ut med det 2 dagar i månaden (har även lång cykel så det är överkomligt). Så jag rekomenderar att testa tygbindor om du inte har jätte mycket mens på natten, alternativt menskopp som andra har tipsat om.
    inte för att vara dum men.. blandas med vilka kroppsvätskor ?
  • LillaKissen

Använder bara tampong under mensen (den varar 3-5 dagar kanske). Skulle gärna använda binda men jag får lätt svampinfektioner av det när underlivet blir "instängt i plast".

• Anonym (niagara)
    Anonym (bibbi) skrev 2013-01-11 01:43:43 följande:

Som sagt.... jag har ju problem med mina järnnivåer.... Så ja... och tro mig..... av färgen att döma så är det ganska så mycket rent blod... har även konstaterats att jag har extremt flöde... När jag säger att jag blöder en viss mängd så är det för att det är vad jag faktiskt förlorar.... Det är hemskt.... som sagt var utan Menskopp och cyklo f skulle jag inte ha ett liv alls!!! (och järntabletter för att funka i skallen... blivit lite bättre sedan jag började ta Levaxin dock.. så eventuellt spelade min Hypotyreos in på flödet... Men har fortfarande extremt kraftig mens... dock har den varat kanske 7-9 dagar.. något kortare... samt att jag inte alltid måste ha cyklo f utan klarar mig på kopp och nattbinda om det kniper) 
  • Anonym (;))

Menskopp! Bästa uppfinningen sen glödlampan

• Ekan75

Tjejer. Ni som inte planerar att bli gravida kan jag rekommendera p-pillret Zoely till. Jag har i 15 års tid haft problem med rikliga blödningar och kännt att mitt liv är klart begränsat dessa dagar. Har haft största tampongen och binda. Behövt byta varje timma de värsta dagarna. Jag började med Zoely i maj. Nu i dec hade jag knappt någon blödning alls. Kunde inte använda tampong, så lite blödde det. Har haft några månader med problem med mellanblödningar men det är inkörningsproblem. Nu är mitt liv helt förändrat. Behöver inte planera efter var det finns toaletter och bryr mig inte om jag har mens på semestern t ex. Wiiiiieeeehhh!! Pröva!

• Juronjaure
    Terese 047 skrev 2013-01-11 01:45:40 följande:
    inte för att vara dum men.. blandas med vilka kroppsvätskor ?
    Slidsekret?
Svar på tråden Sover ni med tampong eller binda?