• Anonym (Mamman)

    Få ett syskon till.

    Hej. Vi har två stycken äldre barn som är 8 (pojk) och 6 (flicka) år och nu väntar vi ett litet syskon om en månad. Allt har gått bra enligt mig fram tills för någon månad sedan med vår äldsta. Han har den senaste tiden blivit elak emot mig och sin pappa, framförallt mig. Hans ljugande har eskalerat och vi vet inte var vi har honom längre, det kommer elaka grodor ur hans mun, framförallt till mig. Och det kan handla om allt möjligt från hur jag ser ut till vad jag gör. Han är aldrig nöjd med den tid eller med de saker vi hittar på utan vill alltid ha mer, han är egoistisk och ser bara till sin egen fördel hela tiden. Han är lömsk och har ofta en räv bakom varje öra, en fråga kan ha en helt annan mening än vad den framstår att vara. Jag har försökt prata med honom om detta och framförallt poängtera att jag älskar honom lika mycket trotts att det ska komma en liten bebis. Då kommer följdfrågan -älskar du mig mer än min syster? Det har hela deras liv varit en kamp dem emellan om allt och då menar jag allt. Det finns ingenting som de inte bråkar om och detta börjar få mig att bli helt galen. Jag känner att detta är utanför min makt just nu och jag tror att hans beteende beror på att han ska få ett litet syskon men nu behöver jag hjälp med hur jag ska hantera honom. Jag ligger vaken på nätterna och funderar men kan inte komma fram till något. Har du lite vägledning till oss?

  • Svar på tråden Få ett syskon till.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det verkar alldeles tydligt att er 6-åring reagerar och förstår att det kommer att bli avsevärda förändringar i familjen framöver. Detta är ju också sant men betyder inte att han får bete sig som han vill.
    Jag tycker att du ska prata med honom dels om hans nuvarande beteende men också planera hur ni ska agera när barnet är fött.
    När det gäller det nuvarande ska du säga till honom att du älskar honom för den han är. Jämför inte med någon annan. Men att du faktiskt inte tycker om hans beteenden just nu. Ge exempel och visa att du förstår varför han gör som han gör, men tala om att du accepterar inte det. Det innebär att du accepterar honom och hans känslor men inte hans beteende just nu.
    Planera sedan hur du vill att han ska vara när barnet fötts. Ge honom en viktig roll som storebror och fundera tillsammans med honom ut vad den rollen kan innebära för fördelar för honom, han får vara uppe längre än de andra, han får göra särskilda saker som de andra inte får än, han får veckopeng etc. Prata sen också om vad du vill att han ska hjälpa till med som är lagom utmanande och lite roliga, så att han känner sin betydelse och får en tydlig plats i familjen. Dra gärna in pappa i dessa samtal.
    Använd veckorna ni har kvar till förlossningen till detta och glöm sen inte att ge honom mycket beröm och uppmärksamhet för allt han gör bra.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Få ett syskon till.