Snart 2 år och sover dåligt - någon annan?
Min son är snart 2 år och han sover väldigt dåligt på nätterna. Han har iofs inte sovit så bra sen han föddes. Men med jobb och förskola så blir det mycket jobbigare för familjen med lite sömn.
Vårt problem är att han vaknar flera gånger på natten och är ledsen. Läggningen går oftast bra och han sover lugnt fram till ca 22, sedan gnäller han några gånger och somnar om själv. När klockan närmar sig 24 och fram till 04 kan han "vakna" och skrika flera gånger och kan inte somna om själv. Ibland är han klarvaken i 1-2 timmar. Välling funkar ibland, men oftast inte. När han har dåliga nätter så sover han inte längre på morgonen heller utan vaknar senast 06 och är trött och grinig.
Detta går i perioder med mer eller mindre dåliga nätter varvat med några riktigt bra. Jag har fört dagbok över hur dagarna ser ut med sov, mat och aktivitet men hittar inget mönster eller någon förklaring.
Vi har testat allt under de här två åren, massor av metoder, rådfrågat BVC (ingen hjälp där), välling, inte välling, sova i våran säng mm.
Han sover i egen säng i eget rum, somnar själv och inte med välling. Vi tar det lugnt på kvällen och varvar ner innan läggning och vi har fasta rutiner.
Vi har inga släktingar i närheten så avlastning är svårt. Vi försöker varva nätterna men oftast är det bara jag som duger. När min sambo ska ta honom så blir det bara värre.
Av alla de vi känner som har barn så är det bara vi som har det så här och vi känner oss ensamma. Inte för att jag önskar detta på någon annan men finns det någon som har tips, råd eller bara lite stöd?
När blir det bättre? Kring 3 år säger BVC. Ska jag inte sova ordentligt på 1 år till?