Inlägg från: Mamma till en skrutt |Visa alla inlägg
  • Mamma till en skrutt

Snart 2 år och sover dåligt - någon annan?

Min son är snart 2 år och han sover väldigt dåligt på nätterna. Han har iofs inte sovit så bra sen han föddes. Men med jobb och förskola så blir det mycket jobbigare för familjen med lite sömn.

Vårt problem är att han vaknar flera gånger på natten och är ledsen. Läggningen går oftast bra och han sover lugnt fram till ca 22, sedan gnäller han några gånger och somnar om själv. När klockan närmar sig 24 och fram till 04 kan han "vakna" och skrika flera gånger och kan inte somna om själv. Ibland är han klarvaken i 1-2 timmar. Välling funkar ibland, men oftast inte. När han har dåliga nätter så sover han inte längre på morgonen heller utan vaknar senast 06 och är trött och grinig.
    Detta går i perioder med mer eller mindre dåliga nätter varvat med några riktigt bra. Jag har fört dagbok över hur dagarna ser ut med sov, mat och aktivitet men hittar inget mönster eller någon förklaring.

Vi har testat allt under de här två åren, massor av metoder, rådfrågat BVC (ingen hjälp där), välling, inte välling, sova i våran säng mm.

Han sover i egen säng i eget rum, somnar själv och inte med välling. Vi tar det lugnt på kvällen och varvar ner innan läggning och vi har fasta rutiner.
    Vi har inga släktingar i närheten så avlastning är svårt. Vi försöker varva nätterna men oftast är det bara jag som duger. När min sambo ska ta honom så blir det bara värre.

Av alla de vi känner som har barn så är det bara vi som har det så här och vi känner oss ensamma. Inte för att jag önskar detta på någon annan men finns det någon som har tips, råd eller bara lite stöd?
    När blir det bättre? Kring 3 år säger BVC. Ska jag inte sova ordentligt på 1 år till?

• Svar på tråden Snart 2 år och sover dåligt - någon annan?
  • Mamma till en skrutt

Oj, 5 år. Stackars er. Hur är er son på dagarna? Blir han lättretlig och gnällig när han sover dåligt?

Vi har blivit erbjudna Theralen, men jag tackade nej. Läkaren sa att det var bara för att vi skulle få sova några nätter och att det inte skulle bli någon förändring.
    Men det är väl som du skriver bäst att göra det som ger mest sömn. Några mirakelkurer finns inte.

Hur gör ni för att orka? Har ni någon som kan avlasta? Och humöret? Jobba och inte sova gör ju inte en till världens piggaste och gladaste mamma. Jag får så dåligt samvete när jag blir arg på min son pga trötthet, när stubinen blir för kort och orken inte finns att bråka om mat och kläder.

• Mamma till en skrutt

Det är skönt att höra att jag inte är ensam om frustrationen. De som har barn som sover bra eller ok förstår inte riktigt och jag kan bli trött på deras "bra" råd.
    Jag gick till bup för ca ett år sedan. Det hjälpte men till slut kände jag att jag hade pratat färdigt och jag ville ha mer konkret hjälp.
    Har ni skaffat fler barn? Många av våra vänner väntar nr 2 och vi har börjat fundera på om vi någonsin kommer orka att skaffa fler. Tänk om det blir en till som inte sover.

• Mamma till en skrutt

HopeNeverFades: Det var skönt att höra att ert andra barn inte sover dåligt. Och grattis till nummer tre, det kanske blir en riktig sjusovare :).
    Radhusrevoltören: Ja alla vi känner har barn som sover "normalt", så vi är paret som "har det lite jobbigt", det är synd om oss. Något jag verkligen inte gillar så jag säger inte så mycket om sömnen längre. Så det är skönt att höra att det inte bara är vi fast det är tråkigt att ni oxå har det så här.

• Mamma till en skrutt

Min son är i perioder oxå vaken 1-2 timmar och då hjälper ingenting. Vi gör som ni, bär, sjunger, ger välling. Men det är nästan som att han går över en gräns efter ett tag och då går det att få honom att somna. Före det är det bara att försöka få honom lugn.

Vilken tid vaknar era barn?
    Min son är morgontidig trots dåliga nätter. Hela första året vaknade han 04. Nu är det mellan 05-06. Oftast närmare 06 som tur är.

• Mamma till en skrutt

Vad för problem hade han med maten? Min son äter nästan inget i perioder men det antog jag var normalt. För helt plötsligt äter han som en häst.
    Något annat problem har de aldrig trott att han haft. Så länge han växer och mår bra annars så gör läkarna ingenting.

• Mamma till en skrutt

Min son petade på telefonen och råkade skicka.
    Det jag tänkte skriva var att det verkar inte finnas någon lösning. Jag har gett upp totalt. Är så trött jämt och vi är två stycken hela tiden. Lider med dig som måste ta de flesta nätterna själv. Kan inte sambon ta eran tjej ibland så att du får sova? Eller är det som här att det bara är mamma som duger?

• Mamma till en skrutt

Gemigsinnesro: ok jag förstår. Skönt att pappa duger i alla fall. Så att du får lite mer sömn när han är hos er.

Svar på tråden Snart 2 år och sover dåligt - någon annan?