• Anonym

Kolla upp vem som är pappa?

Har en killkompis som tror att en tjej han träffade ett tag bär hans barn. De träffades en gång och de umgås inte och har ingen kontakt. De vet i stort sätt bara vad den andra heter. KAN tjejen säga att hon inte vet vem pappan är och det bara "går igenom" eller gör myndigheterna automatiskt en koll om mamman säger så OM inte min kompis själv begär ett test naturligtvis. Han har bara sett henne på stan, gravid, och tror att det stämmer med när de var tillsammans. Då det är ju osäkert, men hon har inte hört av sig till honom än. Så hur funkar det om en mamma säger att pappan är "okänd"?

• Svar på tråden Kolla upp vem som är pappa?
  • SupersurasunkSara

Mamman måste på alla sätt bistå med hjälp så att pappan hittas. Uppger hon inte självmant namn utan säger att det är ett random ligg som hon inte vet namnet får hon svara på div frågor som alla syftar till att få henne att minnas tillräckligt så att pappan hittas. Det kan vara mycket intima frågor och hennes sexvanor ifrågasätts.

VET inte om killen kan gå in och säga att han tror att han är pappan och får göra ett test. Troligen får han det om ingen annan befinns vara pappan/skriver under faderskapspapprena.

• Anonym (***)

Hej TS, Det kommer att bli väldigt tryck på mamman att uppge vem som är far eller vilka tänkbara fäder det finns. Uppger mamman flera så kommer faderskapsfastställande i form av DNA att begäras. Om vi ska måla fan på väggen... Det kan ju vara så att hon bär på din kompis barn men inte vill veta av honom, vill inte att han ska ha del i barnets liv. Kanske ser honom honom som ett "snedsprång" i en relation hon egentligen har. Eller, hon har kanske träffat mer än din kompis samtidigt som singel och tror sig veta att någon annan är pappa. Personligen tycker jag att din kompis ska söka upp henne och fråga rakt ut om barnet hon bär kan vara hans. Det är bättre att göra det personligen då han kanske kan tolka hennes reaktion. Bakom en telefon kan alla gömma sig. Det kanske är så att hon har beräknad födsel säg om tex 6 månader och det då inte alls stämmer med när dom träffades. Är det däremot så att hon verkar vilja komma undan, blir aggressiv eller liknande. Då hade jag i hans fall blivit misstänksam. I så fall tycker jag att han ska kontakta socialförvaltningen där han bor och berätta om misstankarna och säga att han vill att ett faderskapsprov (dna prov) görs på barnet när det föds. Visar det sig att han är pappa har BARNET rätt till umgänge med honom.

• Anonym

Killen kan gå in på socialen avd barn och familjutredningar (kan heta olika i kommunerna) och begära ett faderskapsprov på det och det barnet när det föds. Bra om han har mammans namn och gärna personnr

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-11 11:29:44 följande:
    Mamman måste på alla sätt bistå med hjälp så att pappan hittas. Uppger hon inte självmant namn utan säger att det är ett random ligg som hon inte vet namnet får hon svara på div frågor som alla syftar till att få henne att minnas tillräckligt så att pappan hittas. Det kan vara mycket intima frågor och hennes sexvanor ifrågasätts. VET inte om killen kan gå in och säga att han tror att han är pappan och får göra ett test. Troligen får han det om ingen annan befinns vara pappan/skriver under faderskapspapprena.  

Vad händer om hon säger att det var på krogen, vet inte hans namn och aldrig sett honom igen?? Kan hon verkligen komma undan då? Jag menar. Vad kan frågor om hennes sexvanor leda dem till rätt pappa? Det måste vara hur lätt som helst gör henne att sögs att hon träffade honom på krogen, thats it.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2013-01-11 11:35:11 följande:
    Hej TS, Det kommer att bli väldigt tryck på mamman att uppge vem som är far eller vilka tänkbara fäder det finns. Uppger mamman flera så kommer faderskapsfastställande i form av DNA att begäras. Om vi ska måla fan på väggen... Det kan ju vara så att hon bär på din kompis barn men inte vill veta av honom, vill inte att han ska ha del i barnets liv. Kanske ser honom honom som ett "snedsprång" i en relation hon egentligen har. Eller, hon har kanske träffat mer än din kompis samtidigt som singel och tror sig veta att någon annan är pappa. Personligen tycker jag att din kompis ska söka upp henne och fråga rakt ut om barnet hon bär kan vara hans. Det är bättre att göra det personligen då han kanske kan tolka hennes reaktion. Bakom en telefon kan alla gömma sig. Det kanske är så att hon har beräknad födsel säg om tex 6 månader och det då inte alls stämmer med när dom träffades. Är det däremot så att hon verkar vilja komma undan, blir aggressiv eller liknande. Då hade jag i hans fall blivit misstänksam. I så fall tycker jag att han ska kontakta socialförvaltningen där han bor och berätta om misstankarna och säga att han vill att ett faderskapsprov (dna prov) görs på barnet när det föds. Visar det sig att han är pappa har BARNET rätt till umgänge med honom.

Grejen är att han inte vet vart hon bor :( han har bara sett henne på stan några ggr och hon har aldrig haft nån med sig och han ser att hon är gravid. Så det är svårt plus att han känner att det känns konstigt för hon kunde lika gärna haft nån annan samtidigt men han blir ju såklart fundersam...
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-11 12:16:42 följande:

Vad händer om hon säger att det var på krogen, vet inte hans namn och aldrig sett honom igen?? Kan hon verkligen komma undan då? Jag menar. Vad kan frågor om hennes sexvanor leda dem till rätt pappa? Det måste vara hur lätt som helst gör henne att sögs att hon träffade honom på krogen, thats it.
    Ja om man upplever det som lätt att säga så och sitta och grundligt förhöras ang antalet sexpartner så.. Dessutom läggs det inte ner i första taget utan det kan pågå i flera år.

Har en vän som var säker på vem pappan var,, hon hade haft sex med två, en med och en utan kondom. Han som hon hade det utan kondom var hennes ex, men det var inte han som var pappan. Den andre hade hon träffat på en resa och hade ingen aning om vad han hette utom förnamnet.   
    Det tog totalt 3 år med återkommande förhör 8utifall att hon kom ihåg nåt mer) kontakt med resebolaget för att försöka få fram namnet i listan över de som reste samma dag. Men till slut blev det fader okänd. Nu är barnet adopterat av mannen hon senare träffade och gifte sig med.
Svar på tråden Kolla upp vem som är pappa?