Gemensam ekonomi? Mammaledig.
Hej.
Jag och min kille bråkar lite om pengar och jag känner mig ledsen över vår situation. Vill gärna veta hur resten av Sveriges befolkning löser den ständiga frågan om pengar?
Jag är just mammaledig med vår 6 månaders bebis, jag får ut hälften av min lön som jag annars är van vid.
Och det är tufft att få det att gå runt, nu i December hade jag ca 800 kr kvar och hälften av månaden hade redan passerat och jag hade inte köpt julklappar än, det var jag självklart väldigt ledsen över och killen märkte att det var något som inte stämde. Jag berättade min oro och sa att jag tyckte att det kändes fel, mitt svar jag ftick av honom var: "Beskyller du mig för din dåliga ekonomi?" jag förklarade då att jag just nu har dålig ekonomi för att VI har valt att skaffa barn ihop. Efter många om och men bestämde vi oss för att skaffa ett gemensamt konto där vi betalar hyra, mat och kläder till vårt barn. Han sätter in runt 9000 och jag 5000.
Vi har länge haft planer på att köpa en bostadsrätt, men då jag endast hade ett vikariat under graviditeten och han väntade på att bli fastanställd, så fick vi självklart vänta. Nu är han fastanställd och varit på ett möte med banken och fick till svars att bara han kan gå stå på lånet då jag inte har ett fast arbete att gå tillbaka till.
Han blev då orolig över detta, och slängde ut sig att han inte visste om han ville detta då "han ville ha ryggen fri".
Jag känner mig otroligt sviken och ledsen över hur han beter sig. Vi har innan alltid sparat pengar till en bostadsrätt på varsitt håll, men nu när jag är mammaledig har jag inte den möjligheten. Jag får istället norpa på mitt sparkonto, medans han jobbar över när han kan och lägger undan sina pengar till hans del av kontantinsatsen.
Det känns så otroligt fel att bara jag ska bli drabbad ekonomiskt över att vi har valt att skaffa ett gemensamt barn.
Hur gör ni? och tänker jag helt fel?