• Dreamscape

Vem är ensamstående?

Det här kanske är en puckad fråga men jag tänkte att det är bättre att jag frågar än att jag förblir obildad. :)

Jo: vem räknas som ensamstående förälder? Är den som har sitt barn boende hos sig varannan vecka ensamstående eller krävs det att man är ensam om att ta hand om barnet så gott som hela tiden? Jag har inte sett mig själv som ensamstående förrens någon väckte idén genom att kalla mig för "a single mum". Min ettåring bor hos mig (alla nätter), jag har ensamt ansvar för att fixa med kläder, försäkring, hjälm, förskoleavgift etc, men barnet är hos sin pappa flera timmar varje dag (vi bor nära) och han hämtar/lämnar ofta på förskolan. Skulle ni kalla mig ensamstående? Nyfiken. :)

Försökte googla definition men gav upp, tänkte att det är lättare att fråga här. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 23:02
    Ser att jag varit otydlig, och det beror på att jag både är nyfiken på om det finns någon fast definition på begreppet OCH hur ni alla använder det i vardagligt tal...ja, mest intresserad av hur folk faktiskt använder det eftersom jag ju faktiskt är nyfiken på användningen i praktiken och inte i akademisk kontext ;)

Om det inte var tydligt nog av sammanhanget (dvs att tråden ligger under kategorin "förälder") så syftar alltså rubriken på "ensamstående FÖRÄLDER", så jag behöver inte bli upplyst igen om att "ensamstående" betyder "singel". Även jag har gått grundskolan, och om inte hade jag nog snappat upp det ändå. ;)

• Svar på tråden Vem är ensamstående?
  • Clear1

Jag anser att du är ensamstående.
    Du bor ensam med barnet, pappan har umgänge, men du betalar alla avgifter etc?

Men man är ju ensamstående förälder om man bor ensam och har sitt barn varannan vecka med, du är ju inte sammanboende med någon annan? Eller?

• Dreamscape

Ok, då förstår jag nog hur det är tänkt med begreppet: singel förälder som bor med barn = ensamstående? Har alltid tänkt mig att en ensamstående förälder är någon som drar hela "lasset" själv, och det gör inte jag...men ja, jag betalar alla utgifter själv och bor ensam med barnet, även om barnets pappa är delaktig i de flesta beslut och umgås dagligen med barnet. Vi har gemensam vårdnad, om det spelar nån roll.

• Clear1

För mig så innebär ensamstående att man är ensam med barn, dvs bor själv med barn på hel eller deltid. Däremot är det ju skillnad på att vara ENSAM förälder.

• Dreamscape
    Mirali skrev 2013-01-11 20:36:50 följande:
    Man är ju definitivt inte ensamstående om man har varannan vecka. Då har man delad vårdnad, vilket är en annan sak. Detsamma om t ex den ena föräldern har barnet de flesta helger och vartannat lov.

Ensamstående för mig betyder att man har ensam vårdnad om barnet/barnen och om det finns någon annan förälder med i bilden alls så har denne på sin höjd umgängesrätt och kanske träffar barnen ibland, men inte att barnen bor hos den andre en viss del av tiden.

Jag kan ha fel, men jag har alltid trott att det är det som "ensamstående" innebär. Ensam vårdnad.
    Ja det var så jag tänkte med. Känns på något vis "orättvist" att kalla mig själv för ensamstående när den andre föräldern är så delaktig. Finns tydligen delade åsikter...
  • enaståendemamman

Jag har också funderat på detta, vad är jag då som är ensam vårdnadshavare på 100%.. om alla som har varannanvecka också kallar sig för ensamstående?

• Dreamscape

Nja, grejen är väl att jag varken har "ensam vårdnad" på papper eller i praktik: vi delar på pappret och umgås båda mycket med barnet i praktiken, men skillnaden är att barnet bor fulltid hos mig, jag har det ekonomiska ansvaret etc. Jag har stött på många som resonerar att singel+barn=ensamstående, oavsett hur vårdnad och umgänge ser ut i relation till den andra föräldern, så därför ville jag få klart för mig vad som gäller...men det är kanske inte så lätt att definiera, tydligen. :)

• Dominant

Ordet ensamstående har inget med vare sig barn eller vårdnad att göra. Ensamstående har samma betydelse som parlös (singel), och är något man kan vara även om man inte har barn. Begreppet "ensamstående förälder" innebär i sin tur att det är en singel som är förälder. Se exempelvis BRIS.

Vad några i tråden tycks ha gjort är att blanda ihop begreppen "ensam (enskild) vårdnad" med "ensamstående förälder", de är dock två olika begrepp med olika betydelse.

• Dreamscape
    Dominant skrev 2013-01-11 21:26:32 följande:
    Ordet ensamstående har inget med vare sig barn eller vårdnad att göra. Ensamstående har samma betydelse som parlös (singel), och är något man kan vara även om man inte har barn. Begreppet "ensamstående förälder" innebär i sin tur att det är en singel som är förälder. Se exempelvis BRIS.

Vad några i tråden tycks ha gjort är att blanda ihop begreppen "ensam (enskild) vårdnad" med "ensamstående förälder", de är dock två olika begrepp med olika betydelse.
    Jo jag vet vad "ensamstående" betyder men frågan syftade på vem som är en "ensamstående förälder", jag ber om ursäkt om det inte framgick. Min fråga är egentligen vad "folk" anser att det innebär att vara en "ensamstående" förälder, inte vad definitionen är i juridik etc. Borde kanske varit mer tydlig :)

Vad gäller Bris, att ensamstående förälder = singel som är förälder, så borde ju det betyda att alla som har barn och är singlar är ensamstående föräldrar, oavsett om personen någonsin har kontakt med sitt barn, eller? En sådan definition (även om den är logisk riktig utifrån vad "ensamstående" betyder) är väl inte särskilt brukbar i praktiken kan jag tycka. 
  • Dreamscape
    enaståendemamman skrev 2013-01-11 21:19:54 följande:
    Jag har också funderat på detta, vad är jag då som är ensam vårdnadshavare på 100%.. om alla som har varannanvecka också kallar sig för ensamstående?
    ja precis..
Svar på tråden Vem är ensamstående?