• Dreamscape

Vem är ensamstående?

Det här kanske är en puckad fråga men jag tänkte att det är bättre att jag frågar än att jag förblir obildad. :)

Jo: vem räknas som ensamstående förälder? Är den som har sitt barn boende hos sig varannan vecka ensamstående eller krävs det att man är ensam om att ta hand om barnet så gott som hela tiden? Jag har inte sett mig själv som ensamstående förrens någon väckte idén genom att kalla mig för "a single mum". Min ettåring bor hos mig (alla nätter), jag har ensamt ansvar för att fixa med kläder, försäkring, hjälm, förskoleavgift etc, men barnet är hos sin pappa flera timmar varje dag (vi bor nära) och han hämtar/lämnar ofta på förskolan. Skulle ni kalla mig ensamstående? Nyfiken. :)

Försökte googla definition men gav upp, tänkte att det är lättare att fråga här. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 23:02
    Ser att jag varit otydlig, och det beror på att jag både är nyfiken på om det finns någon fast definition på begreppet OCH hur ni alla använder det i vardagligt tal...ja, mest intresserad av hur folk faktiskt använder det eftersom jag ju faktiskt är nyfiken på användningen i praktiken och inte i akademisk kontext ;)

Om det inte var tydligt nog av sammanhanget (dvs att tråden ligger under kategorin "förälder") så syftar alltså rubriken på "ensamstående FÖRÄLDER", så jag behöver inte bli upplyst igen om att "ensamstående" betyder "singel". Även jag har gått grundskolan, och om inte hade jag nog snappat upp det ändå. ;)

• Svar på tråden Vem är ensamstående?
  • Dominant
    Dreamscape skrev 2013-01-11 21:32:16 följande:
    Jo jag vet vad "ensamstående" betyder men frågan syftade på vem som är en "ensamstående förälder", jag ber om ursäkt om det inte framgick. Min fråga är egentligen vad "folk" anser att det innebär att vara en "ensamstående" förälder, inte vad definitionen är i juridik etc. Borde kanske varit mer tydlig :)

Vad gäller Bris, att ensamstående förälder = singel som är förälder, så borde ju det betyda att alla som har barn och är singlar är ensamstående föräldrar, oavsett om personen någonsin har kontakt med sitt barn, eller? En sådan definition (även om den är logisk riktig utifrån vad "ensamstående" betyder) är väl inte särskilt brukbar i praktiken kan jag tycka. 
    De är inte i par, alltså är de ensamma, med andra ord så är de ensamstående. Vad man möjligen kan fråga sig är om man verkligen kan kalla sig förälder om man inte vill veta av sitt barn.
  • Dreamscape
    Dominant skrev 2013-01-11 21:41:19 följande:
    De är inte i par, alltså är de ensamma, med andra ord så är de ensamstående. Vad man möjligen kan fråga sig är om man verkligen kan kalla sig förälder om man inte vill veta av sitt barn.
    hmmm...finns det då något begrepp för en förälder som ensam tar så gott som allt ansvar och arbete för sitt barn, om den andra föräldern ändå är mer eller mindre aktiv? I dagligt tal brukar ju "ensamstående förälder" användas om t.ex. föräldrar som har barnen 80% av tiden.
  • Dominant
    Dreamscape skrev 2013-01-11 21:52:22 följande:
    hmmm...finns det då något begrepp för en förälder som ensam tar så gott som allt ansvar och arbete för sitt barn, om den andra föräldern ändå är mer eller mindre aktiv? I dagligt tal brukar ju "ensamstående förälder" användas om t.ex. föräldrar som har barnen 80% av tiden.
    Ensam (enskild) vårdnadshavare.
  • Dreamscape
    Dominant skrev 2013-01-11 22:00:39 följande:
    Ensam (enskild) vårdnadshavare.
    Så har man gemensam vårdnad men ensamt ansvar och jobb i praktiken är man inte ensamstående förälder? Kan förstå om det är så rent definitionsmässigt men jag är ute efter "allmänhetens" syn på saken (hur folk använder ordet eftersom jag själv blivit kallad ensamstående förälder) och den verkar ju vara lite splittrad.
  • Dominant
    Dreamscape skrev 2013-01-11 22:07:36 följande:
    Så har man gemensam vårdnad men ensamt ansvar och jobb i praktiken är man inte ensamstående förälder?
    Som sagt, ensamstående förälder är en förälder som är parlös. Det har ingenting med vårdnaden att göra. I ditt exempel så är det fråga om en ensamstående förälder, förutsatt att denne inte har någon partner.
  • Dreamscape
    Dominant skrev 2013-01-11 22:16:07 följande:
    Som sagt, ensamstående förälder är en förälder som är parlös. Det har ingenting med vårdnaden att göra. I ditt exempel så är det fråga om en ensamstående förälder, förutsatt att denne inte har någon partner.
    Detsamma gäller alltså för barnets pappa, som barnet inte bor hos?
  • mia maria
    Dreamscape skrev 2013-01-11 21:32:16 följande:
    Jo jag vet vad "ensamstående" betyder men frågan syftade på vem som är en "ensamstående förälder", jag ber om ursäkt om det inte framgick. Min fråga är egentligen vad "folk" anser att det innebär att vara en "ensamstående" förälder, inte vad definitionen är i juridik etc. Borde kanske varit mer tydlig :)

Vad gäller Bris, att ensamstående förälder = singel som är förälder, så borde ju det betyda att alla som har barn och är singlar är ensamstående föräldrar, oavsett om personen någonsin har kontakt med sitt barn, eller? En sådan definition (även om den är logisk riktig utifrån vad "ensamstående" betyder) är väl inte särskilt brukbar i praktiken kan jag tycka. 
    Fast är du ensamstående (singel) o förälder så är du ju ensamstående förälder!
    har du dock ingen kontakt med ditt barn så titulerar du förmodligen inte dig själv som ensamstående förälder, men ensamstående o förälder är du ju likväl!

Vårdnad o umgänge är ju en annan sak.
  • mia maria
    Dreamscape skrev 2013-01-11 21:52:22 följande:
    Återigen; ensamstående förälder är du ju oavsett hur mycket du har dina barn!

• mia maria
    Dreamscape skrev 2013-01-11 22:24:28 följande:
    Detsamma gäller alltså för barnets pappa, som barnet inte bor hos?
    Är han ensamstående o är förälder så är han en ensamstående förälder.
  • mia maria
    Mirali skrev 2013-01-14 09:56:53 följande:
    Men lägg av, vi har ju redan konstaterat flera gånger att det är ingen som använder begreppet på det sättet. Det TS letade efter var ju vad hon kan kalla sig som går hem i folkmun så att säga.
    Vad menar ni att pappan kallas då??

Jag förstår inte TS problem, varför kan hon inte kalla sig ensamstående förälder om hon nu lever ensam samt är mamma???

Svar på tråden Vem är ensamstående?