Inlägg från: ammee91 |Visa alla inlägg
  • ammee91

    Råd önskas!

    Hej!

    Jag vill väldigt gärna köpa en kanin till våren. Men grejen är att jag aldrig har haft kanin.
    Vad behöver man veta innan man köper?
    Hur funkar det att ha kaninen ute?
    Trivs de bäst ensamma eller 2-3 st tillsammans?

    Vill gärna veta så mycket som möligt :) 

  • Svar på tråden Råd önskas!
  • ammee91

    ? :)                                                                 

  • ammee91
    Mithra skrev 2013-01-12 14:01:18 följande:
    Vad behöver man veta innan man köper?
    Jo, det är bra at ta reda på vad en kanin äter (pellets, hö. ej gnagarblandning!), vad för strö som ska användas, vanligast är kutterspån. Köp kaninen från en uppfödare så du kan se eller träffa föräldradjuren och även veta hur dom är i personlighet. Det kan ju också vara bra att veta vad man ska ha för ras, jag kan rekomendera dvärgvädur som första kanin. En kanin tycker om att aktiveras, själv håller jag på med kaninhoppning som man även kan tävla i. Du kan läsa mer på www.skhrf.com
    Hur funkar det att ha kaninen ute?
    Det går alldeles utmärkt att ha en kanin ute, året om, i en icke isolerad utebur på ben.
    Trivs de bäst ensamma eller 2-3 st tillsammans?
    Två honor kan leva tillsammans, bäst då att köpa syskon. Två hanar är big nono då dom slår ihjäl varandra när dom blivit könsmogna. Annars fungerar en hona tillsammans med en kastrerad hane.
    Tack för svar!
    Behöver man ge grönsaker/frukt och så? Har läst någonstans att det inte behövs utan att det bara kunde vara något extra? Har också läst att de tycker om grenar i buren, från vilka träd kan man använda? :)
    Okej, då är det bästa att satsa på två honom tillsammans! 
  • ammee91
    Mithra skrev 2013-01-12 14:12:52 följande:
    Vill även förtydliga att det jag skrev gäller vintertid när det är ganska många minusgrader. Då ska man inte ha kaninen inne för länge då dom kan få värmeslag, men att ha kaninen inne en stund gör ingen skada. Under sommarhalvåret är det inga problem alls.

    Samma tvärtom, man kan ha en innekanin ute i sele+koppel även vintertid, man kanske inte ska gå ut i 3h med en innekanin, men ett tag gör ju ingenting. Jag har tävlat mina innekaniner i kaninhoppning ute i snön eller kalla ridhus, inga problem.
    Okej!
    Vad ska dom ha i uteburen för att hålla värmen? Har läst lite olika.. T.ex. små "hus" som man lägger halm o så i som dom kan krypa in i? 
  • ammee91
    Mithra skrev 2013-01-12 17:48:42 följande:
    En kanin ska alltid ha sitthylla eller hus i sin bur, dvs något att krypa under och sitta på (Jordbruksverkets regler). Under vintertid kan man ha kutterspån som underlag i hörn (där kaninen kissar) och sedan fylla på med halm i buren så bäddar kaninen själv. Under sommartid behövs inget halm alls, då räcker det gott och väl med endast kutterspån som underlag.

    Vår kaniner bor i inneburar/gallerburar på vår inglasade balkong och det har dom gjort under hela vintern med endast kutterspån och halm i hela buren. Det viktigaste är ju att det är dragfritt då kaniner är känsliga för att stå i drag så en ordentlig utebur är att rekomendera om man inte är så hemma på det här med kaniner. Själv har jag haft kaniner sedan december 1999 och har fött upp några kullar, just nu har vi fem kaniner. Glad
    Okej, jätte bra info! Känner mig lite mer säker på vad det är som gäller :) Får ta och läsa rundor lite mer på internet innan våren kommer så jag har lite mer koll :) Tack!!
  • ammee91
    Mithra skrev 2013-01-12 19:33:28 följande:
    Japp, och sedan lär man sig under tiden man har kanin också. Jag älskar kaniner, otroligt sällskapliga och roliga husdjur. Skulle inte kunna tänka mig ett liv utan mina långöron, även om vi även har en hund och tre ökenråttor. Skrattande
    Ja djur är roligt! Vi har två katter just nu :) Hade varit roligt om man hade kunnat tävla lite med kaninen. Måste det vara någon speciell ras för att man ska kunna hopptävla? :)
Svar på tråden Råd önskas!