Glutenintolleranta(eller andra som vet), hjalp mig!!
Min dotter ska ha pyjamasparty och har bjudit sina 3 basta kompisar. En av dem ar gluten intollerant och jag har i princip noll koll pa det omradet!
Jag vill att alla barnen ska fa samma mat, eftersom det knappast ar kul att bli serverad nagot annat an de ovriga nar man ar 6 ar och ar pa kalas.
Vad jag har forstatt sa finns gluten i mjol, men ar det endast det man ska undvika? Jag hade tankt laga farsbiffar (agg, mjolk, strobrod av glutenfritt brod, agg, lok och tomatpuree) med potatismos(potatis, smor och mjolk). Till det lite gronsaker.
Kan glutenintolleranta ata ketchup?
Som tarta ( for det ar min dotters fodelsedag) sa tankte jag laga en sockerkaka med vetemjolet utbytt mot glutenfritt mjol. Hur gar det? Ar det nagot man ska tanka pa nar man bakar med detta andra mjol? Ar det ev nagot annat i sockerkaka, forutom mjolet, som inte ar passande( ex bakpulvret)?
Idag var det en annan mamma som sa till mig att det finns speciell mjolk for gluten intolleranta, stammer det? jag trodde att det bara handlade om laktos eller nogra mjolkfibrer(eller vad det nu heter) nar det galler mejeri produkter..?
Ge garna rad om matratter, recept som man kan hitta pa internet. Och varna mig for produkter man ska undvika!
Tack pa forhand!!