• Pape

Glutenintolleranta(eller andra som vet), hjalp mig!!

Min dotter ska ha pyjamasparty och har bjudit sina 3 basta kompisar. En av dem ar gluten intollerant och jag har i princip noll koll pa det omradet! 
    Jag vill att alla barnen ska fa samma mat, eftersom det knappast ar kul att bli serverad nagot annat an de ovriga nar man ar 6 ar och ar pa kalas. 

Vad jag har forstatt sa finns gluten i mjol, men ar det endast det man ska undvika? Jag hade tankt laga farsbiffar (agg, mjolk, strobrod av glutenfritt brod, agg, lok och tomatpuree) med potatismos(potatis, smor och mjolk). Till det lite gronsaker.
     Kan glutenintolleranta ata ketchup?

Som tarta ( for det ar min dotters fodelsedag) sa tankte jag laga en sockerkaka med vetemjolet utbytt mot glutenfritt mjol. Hur gar det? Ar det nagot man ska tanka pa nar man bakar med detta andra mjol? Ar det ev nagot annat i sockerkaka, forutom mjolet, som inte ar passande( ex bakpulvret)?

Idag var det en annan mamma som sa till mig att det finns speciell mjolk for gluten intolleranta, stammer det? jag trodde att det bara handlade om laktos eller nogra mjolkfibrer(eller vad det nu heter) nar det galler mejeri produkter..? 

Ge garna rad om matratter, recept som man kan hitta pa internet. Och varna mig for produkter man ska undvika! 

Tack pa forhand!! 

• Svar på tråden Glutenintolleranta(eller andra som vet), hjalp mig!!
  • FinaTina

Du kan göra dessa färsbiffar med glutenfritt ströbröd. Ketchup kan hon äta.
    Tårtbottnar kan du baka på glutenfritt mjöl. Annars kan du ha färdiga marängbottnar (då det är lite knepigre att lyckas med tårtbottnar). 
    Bakpulver är glutenfritt.

Vanlig mjölk är glutenfri. Hon måste menat laktosfri.

Tänk på att viss lakrits inte är glutenfri, samt kexchoklad, geisha osv.     

• Aileen Allannah

Jag bakar precis som vanligt när jag bakar glutenfritt, jag byter bara ut mjölet mot glutenfri mjölmix, och använder glutenfritt ströbröd. Det kan bli lite kladdigare än du är van vid, men i övrigt är det ingen skillnad.

Var bara skitnoga, det är inte roligt med en reaktion på gluten, så kommer det gå bra. Titta in på celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/behandling-kost/att-ata-glutenfritt/ för listor över vad som innehåller gluten och vad som inte gör det.

Lycka till!

• Pape

Tack sa mycket for era svar!  Ja jag tankte gora en sockerkaka med glutenfritt mjol, och skiva den sa det blir som tartbottnar. Sedan tankte jag ha bar och gradde i mellan lagren och ovan pa. Vad bra att jag inte behover tanka pa mjolkprodukterna, det ar nastan det svaraste har(bor i Italien). I mataffaren har jag nog bara sett en symbol pa korven att den inte innehaller gluten, annars ar den valdigt sallsynt, iaf av de produkter jag brukar sta och valja mellan. 
     Ska bli spannande att baka med glutenfritt mjol och se hur min kaka blir.. Kanske jag borde prova att gora en nu i veckan innan kalaset, sa att jag vet om jag ska ha mer i av nagon ingrediens som inte gor det ev kladdigt?

• Aileen Allannah
    Pape skrev 2013-01-11 23:16:09 följande:
    Tack sa mycket for era svar!  Ja jag tankte gora en sockerkaka med glutenfritt mjol, och skiva den sa det blir som tartbottnar. Sedan tankte jag ha bar och gradde i mellan lagren och ovan pa. Vad bra att jag inte behover tanka pa mjolkprodukterna, det ar nastan det svaraste har(bor i Italien). I mataffaren har jag nog bara sett en symbol pa korven att den inte innehaller gluten, annars ar den valdigt sallsynt, iaf av de produkter jag brukar sta och valja mellan. 
     Ska bli spannande att baka med glutenfritt mjol och se hur min kaka blir.. Kanske jag borde prova att gora en nu i veckan innan kalaset, sa att jag vet om jag ska ha mer i av nagon ingrediens som inte gor det ev kladdigt?
    Testa! Men sockerkaka brukar det inte vara någon fara med. :.-)
  • Pape

Ja jag testar pa mandag for att se och i morgon sa ska jag ga in och lasa pa den lanken som du gav mig! Tack och ha en skon fredagskvall!Glad

• Aileen Allannah
    Pape skrev 2013-01-11 23:36:14 följande:
    Ja jag testar pa mandag for att se och i morgon sa ska jag ga in och lasa pa den lanken som du gav mig! Tack och ha en skon fredagskvall!Glad
    Tack detsamma, och hoppas kalaset blir kanon! Tycker det är trevligt att du vill ge alla samma mat, så brukar jag också tänka, i de fall det går.
  • Pape

Ja jag tycker att det ar viktigt, speciellt nar det galler barn, att ingen ska behova kanna sig utanfor eller att de belastar. Jag har haft denna kompisen hemma nagon gang pa eftermiddags lek och da har hennes mamma alltid skickat med henne mellanmal i skolvaskan. Jag har haft glutenfria, fardigkopta, alternativ hemma da som jag bjudit pa, sa hon har inte behovt ata den medhavda maten.. Jag upplever har i Italien att om du avviker lite sa ar det lite "jobbigt" (vill da inte saga att pga att du ar allergiker eller annat avviker fran "normaliteten" utan att det ar nagot som maste goras annorlunda pa nagot satt som har upplevs av manga som nagot besvarligt(ar ganska less)). Jag tycker inte att det ar ett besvar utan snarare en kul utmaning och en viktig sak i livet att kunna klara av (att veta lite om de flesta allergier eller intolleranser som finns). 

Svar på tråden Glutenintolleranta(eller andra som vet), hjalp mig!!