Myran76 skrev 2013-10-31 17:51:14 följande:
Jag väntar min första så kan inte svara för de som redan har barn, men har själv planerat att börja med tygblöjor och sedan EC:a när det känns rätt. Anledningen till att vi vill undvika moderna engångsblöjor är:
• Miljön: 8-12 blöjor om dagen. Det blir ju sopberg!
• Kemikalier: De moderna blöjorna suger upp så bra för att det är en massa konstiga kemikalier i dem. Vill helst undvika kemikalier direkt på min babys hud.
• Ekonomin: Tygblöjor blir billigare. Onödigt att slänga ut pengar på dyrare engångsblöjor om man inte måste.
• Och att barn som har moderna högabsorberande blöjor blir torra senare, och dessutom går och småskvätter under dagen istället för att lära sig tömma blåsan.
Så för mig faller valet först på tygblöjor istället för moderna blöjor, och då tror jag också att det blir mer naturligt att EC:a tidigt.
Men sen får vi se hur det går med allt när bebisen väl kommer :)
Miljön: Här kan jag ju inte annat än hålla med...
Kemikalier: Är helt övertygad om att det är värre att barnet är kissig mot huden än "kemikalier" - vilka kemikalier är det du tror är skadliga?
Ekonomin: Ja, har man inte råd så är det ju en anledning, men jag tycker nog att det finns andra ställen som man kan dra in på före...
Torr senare: Och vad beror det på? Jo, att det inte är sjukt obekvämt att gå omkring med kiss i blöjan om man har en modern blöja. Jag ser hellre att mitt barn har det torrt och bekvämt än att det slutar med blöja lite tidigare. Vad spelar det för roll om hen har blöja lite längre?