Bilbarnstol i USA för 2,5åring
Vi funderar på att åka till USA till hösten med vår 2,5åring. Frågan är bara hur vi gör med bilbarnstol? Jag kommer på 3 alternativ:
1. Hyra bilstol där och riskera att uthyraren tycker att lämplig skyddsanordning för en 2,5åring är en bälteskudde (jag har läst på nått amerikanskt forum om nån som fick en bälteskudde till sin 6 mån så det känns inte helt omöjligt). Även om vi får en riktig stol är den med största sannolikhet framåtvänd eftersom den amerikanska rekomendationen är att vända vid 2 år.
2. Köpa en stol där och få den levererad till våra vänner. Tyvärr kommer de billigaste stolarna vara på gränsen till urvuxna men jag hittade nån för $160 där det borde finnas lite marginal både på längden och vikten. Med lite tur skulle våra vänner kunna sälja stolen efteråt för kanske halva priset eller så och då blir kostnaden för oss bara 5-600:- Nackdelen är att amerikanska bakåtvända stolar verkar vara mer liggande än de svenska så de tar generellt mer plats.
3. Köpa en Hi-Way II och ta med. Fördelen är att vi vet hur man monterar den, den får plats i de flesta bilar etc. Nackdelen är att vi måste släpa med den på flyget och riskera att den försvinner. Skulle inte vara första gången bagage försvinner, speciellt inte om man inte flyger direktflyg.
Hur skulle ni göra? Ska vi köpa stol kan det vara en bra idé att börja titta efter erbjudanden så tidigt som möjligt.