• Mellanmjölkens land

Bilbarnstol i USA för 2,5åring

Vi funderar på att åka till USA till hösten med vår 2,5åring. Frågan är bara hur vi gör med bilbarnstol? Jag kommer på 3 alternativ:

1. Hyra bilstol där och riskera att uthyraren tycker att lämplig skyddsanordning för en 2,5åring är en bälteskudde (jag har läst på nått amerikanskt forum om nån som fick en bälteskudde till sin 6 mån så det känns inte helt omöjligt). Även om vi får en riktig stol är den med största sannolikhet framåtvänd eftersom den amerikanska rekomendationen är att vända vid 2 år.

2. Köpa en stol där och få den levererad till våra vänner. Tyvärr kommer de billigaste stolarna vara på gränsen till urvuxna men jag hittade nån för $160 där det borde finnas lite marginal både på längden och vikten. Med lite tur skulle våra vänner kunna sälja stolen efteråt för kanske halva priset eller så och då blir kostnaden för oss bara 5-600:- Nackdelen är att amerikanska bakåtvända stolar verkar vara mer liggande än de svenska så de tar generellt mer plats.

3. Köpa en Hi-Way II och ta med. Fördelen är att vi vet hur man monterar den, den får plats i de flesta bilar etc. Nackdelen är att vi måste släpa med den på flyget och riskera att den försvinner. Skulle inte vara första gången bagage försvinner, speciellt inte om man inte flyger direktflyg.

Hur skulle ni göra? Ska vi köpa stol kan det vara en bra idé att börja titta efter erbjudanden så tidigt som möjligt.

• Svar på tråden Bilbarnstol i USA för 2,5åring
  • Pineapple

Ska ni hyra bil? Då är det inte säkert att ni får använda egen bilstol då det inte är deras egen (pga försäkringar) att din kanske är säkrare spelar ingen roll. Kolla det först!

• Mellanmjölkens land

Antingen hyra bil eller låna bil av de vi ska hälsa på. Tack för tipset om att kolla sånt! Ännu så länge är vi fortfarande i "det vore kanske kul att åka"-stadiet

• evaoregon
    Pineapple skrev 2013-01-12 11:40:42 följande:
    Ska ni hyra bil? Då är det inte säkert att ni får använda egen bilstol då det inte är deras egen (pga försäkringar) att din kanske är säkrare spelar ingen roll. Kolla det först!
    Vi bor i USA och har hyrt bil här många gånger.  Vi har alltid haft med egna bilstolar och det har aldrig ifrågasatts.  
  • evaoregon

Ett barn på 2,5 år behöver ju eget säte på flyget så då kan ni köpa en bilstol som är godkänd för flyg och barnet kan sitta i stolen under flygresan.  Så har vi gjort och det funkade utmärkt.

• Mellanmjölkens land
    evaoregon skrev 2013-01-13 01:26:55 följande:
    Ett barn på 2,5 år behöver ju eget säte på flyget så då kan ni köpa en bilstol som är godkänd för flyg och barnet kan sitta i stolen under flygresan.  Så har vi gjort och det funkade utmärkt.
    Tyvärr blir väl de stolarna lite dyrare? Vi har en Max-way hemma och den tror jag inte är godkänd för flyg. Ska vi köpa en extra stol för resan vill vi komma så billigt undan som möjligt. Det blir dyrt nog att åka över i alla fall! Att döma av vad jag sett är det billigaste alternativet att köpa en Britax Roundabout 55 och få den levererad till våra vänner.
  • Bubblan2

Vi åker till USA i Mars och jag började också fundera på detta med bilstol till vår 4½-åring.

Alternativet att ta med en stol var ju svindyrt så jag kollade upp vad det kostade att köpa en ny där och det var mycke billigare. Problemet för dig är väl då att de inte är gjorda för bakåtvänt... Vår 4½-åring kan ju få sitta framåt då även om han kommer att få fortsätta sitta bakåt när vi kommer hem. :)

• Mellanmjölkens land

Ja, hade hon varit ett par år äldre (eller om vi kunnat åka nu under våren istället) hade det varit enklare. Antingen eftersom det hade funnits fler alternativ på stolar eller eftersom hon hade kunnat åka framåtvänd. Att sätta en 2,5åring framåt känns däremot inte som ett alternativ, speciellt inte som vi antagligen kommer åka en hel del bil.

• Salt Groda

Du kommer inte få en bälteskudde. Det är rätt strikta regler för bilbarnstolar här i USA. Det du läst på forum måste varit en missuppfattning. Självklart olagligt med bälteskudde till en 6 mån!
    När du bokar stolen får du säga till att den ska vara bakåtvänd. Det är även möjligt att du får installera stolen själv.

• evaoregon

Att hyra bilbarnstol några dagar kan bli dyrare än att köpa en ny så kolla hur priserna är på stolar och om du hyr.

• Mellanmjölkens land
    Salt Groda skrev 2013-01-20 16:57:29 följande:
    Du kommer inte få en bälteskudde. Det är rätt strikta regler för bilbarnstolar här i USA. Det du läst på forum måste varit en missuppfattning. Självklart olagligt med bälteskudde till en 6 mån!
    När du bokar stolen får du säga till att den ska vara bakåtvänd. Det är även möjligt att du får installera stolen själv.
    Men eftersom den stora majoriteten av alla 2,5åringar i USA sitter framåtvända misstänker jag att det kan vara svårt att få fram att vi verkligen vill ha en bakåtvänd stol.
    evaoregon skrev 2013-01-20 18:18:06 följande:
    Att hyra bilbarnstol några dagar kan bli dyrare än att köpa en ny så kolla hur priserna är på stolar och om du hyr.
    Jo, misstänker nått sånt. Speciellt om vi kan få tillbaka en del av pengarna genom att våra vänner säljer stolen åt oss efteråt.

Är det nån av er som har nån rekomendation på vad vi kan köpa om det nu slutar med att vi köper? Jag har hittat Roundabout 55 men vad mer? Stolen får gärna vara någorlunda upprätt (tittade på nån Cosco som verkade väldigt lutande, nästan som ett babyskydd, och dottern skulle skrika sig blå i ett sånt).

Svar på tråden Bilbarnstol i USA för 2,5åring