• Mellanmjölkens land

Bilbarnstol i USA för 2,5åring

Vi funderar på att åka till USA till hösten med vår 2,5åring. Frågan är bara hur vi gör med bilbarnstol? Jag kommer på 3 alternativ:

1. Hyra bilstol där och riskera att uthyraren tycker att lämplig skyddsanordning för en 2,5åring är en bälteskudde (jag har läst på nått amerikanskt forum om nån som fick en bälteskudde till sin 6 mån så det känns inte helt omöjligt). Även om vi får en riktig stol är den med största sannolikhet framåtvänd eftersom den amerikanska rekomendationen är att vända vid 2 år.

2. Köpa en stol där och få den levererad till våra vänner. Tyvärr kommer de billigaste stolarna vara på gränsen till urvuxna men jag hittade nån för $160 där det borde finnas lite marginal både på längden och vikten. Med lite tur skulle våra vänner kunna sälja stolen efteråt för kanske halva priset eller så och då blir kostnaden för oss bara 5-600:- Nackdelen är att amerikanska bakåtvända stolar verkar vara mer liggande än de svenska så de tar generellt mer plats.

3. Köpa en Hi-Way II och ta med. Fördelen är att vi vet hur man monterar den, den får plats i de flesta bilar etc. Nackdelen är att vi måste släpa med den på flyget och riskera att den försvinner. Skulle inte vara första gången bagage försvinner, speciellt inte om man inte flyger direktflyg.

Hur skulle ni göra? Ska vi köpa stol kan det vara en bra idé att börja titta efter erbjudanden så tidigt som möjligt.

• Svar på tråden Bilbarnstol i USA för 2,5åring
  • Salt Groda

De som heter convertible kan vändas båda framåt och bakåt. De har man efter infant car seat (babyskydd).
    Jag tycker Britax är helt klart bäst. Finns som du skrev Roundabout, vi har en annan sort som heter Marathon.
    Vad kostar den Roundabout du har tittat på?

• Snöflinga

Men varför måste ni köpa en extra stol? Kan ni inte ta med och använda den stol ni redan har? Om det går att ha med inne i flyget kan ju ingenting hända med den (ex. stötar i bagageutrymmet). Det måste ju bli billigast!

• Margaux

Ska ni ta med en stol så rekommenderar jag Britax Two-way. Den monteras enkelt utan stödben och väger nästan ingenting. Sen är det inte så superduperdyr att köpa heller. Vi köpte en för 1600,- på Jollyroom. Den har varit med på många resor nu och är otroligt enkel att ha med att göra. 

• Mellanmjölkens land

Vårt babyskydd försvann på Arlanda i samband med vårt första besök hos svärföräldrarna. Paniken när vi insåg att vi stod på Arlanda, mitt i natten och utan babyskydd... Nej, tack! Som tur var hittades det den gången men när vi kommer hem vill vi ha vår stol  fastmonterad och färdig i bilen.

Vi har en Max-Way som jag inte tror man får ta med på planet.

Tack för tipset om en Two-Way! Trodde att de var dyrare!

• Rockingridingpony

När du hyrbil och bilbarnstol i USA så bestämmer du ju själv vad för slags stol du vill ha. På nästan alla ställen får du installera den själv, så då är det ju bara att sätta den bakåtvänd. Det smidigaste är ju att kolla på hemsidan på biluthyraren och kolla vad de har för stolar och vad viktgränserna är för stolarna. Den vi har kan man ha bakåtvänd till 45 lbs och de flesta nyare modeller går till 40 eller 45 lbs.

• Bubblan2

Många flygbolag tar extra för att ta med en bilbarnstol och det är ganska dyrt med specialbagage vilket gjorde att vi kommer att köpa en i US istället. Billigare än att ta med och vi slipper oron över att den kan komma bort eller skadas...med tanke på hur bagaget hanteras...

Svärfar, som vi ska hälsa på, har fått i uppgift att skaffa en så den finns i bilen när han hämtar oss på flygplatsen.

Jag har hört så många skräkhistorier om hyrbilsfirmor och vad de satt i för stolar så jag skulle inte våga ta den risken.

• jelicka

Var i florida för två veckor sedan med min två åring. hyrde bil och bilbarnstol. Fick en framåt vänd som passade henne jätte bra. Satt som en kung och jag oroade mig faktiskt inte alls för det. Men när jag kollade i affären så kostade det lika mycket att köpa en ny likadan som att hyra i två veckor men då hade den ju inte funnits på flygplatsen. kosta väl typ en 1000kr tror jag.

• evaoregon
    jelicka skrev 2013-01-20 22:53:17 följande:
    Men när jag kollade i affären så kostade det lika mycket att köpa en ny likadan som att hyra i två veckor men då hade den ju inte funnits på flygplatsen. kosta väl typ en 1000kr tror jag.
    Ja, det förvånar mig inte för bilbarnstolar är billiga här i USA.  Man kan beställa på t ex amazon.com och få bilbarnstolen skickad till hotell, släkting eller liknande.
  • evaoregon

Jag har hört om en del som hyr bilbarnstolen i ett dygn tlls de hunnit köpa en.

• Mellanmjölkens land

Eftersom vi ska hälsa på vänner skulle vi kunna köpa en stol och få den levererad till dem så att vi har den redan från början.

Jag hittade nån sammanställning med längd och viktgränser för en hel del stolar samt ett ungefärligt pris. De billiga (typ Cosco) gick bara till 35lb och 39" vilket känns lite tveksamt. Antagligen skulle den passa men det vet man ju inte i förväg. Sammanställningen kan iofs ha varit nått år gammal så att det generellt blivit bättre.

• ModestyB

Det är svindyrt att hyra stol här. Stolen går på nästan 1/3 av bilhyran. Jag är övertygad om att ni kan få checka in stolen vid gaten om ni ber om det.

Jag skulle nog ta med stol om ni ser det som ett stort problem. När vi hyr bil så har det aldrig hänt att bilbarnstolen varit vändbar, utan de som erbjuds efter babyskydden  är framåtvända.Vi har kört ändå när det varit frågan om en kortare biltur (till/från flygplatsen), men har köpt egen på plats när det varit frågan om flera dagar eller månader av bilkörning här.

• hannis

Jag skulle ta med en egen stol. Så gör vi alltid när vi hyr bil utomlands. Vi checkar in den som specialbaggage precis som man gör med vagnen. Vi har aldrig råkat ut för att den kommer bort eller går sönder och det brukar vara gratis. (Förutom påsen som ibland kostar 30-40 kr)

• Rockingridingpony

Vi tar aldrig med oss bilbarnstol när vi reser och har aldrig betalat mer än $10/dygn för att hyra stol. Nästa vecka när vi ska på semester hyr vi bil från Enterprise och betalar $9/dygn för en convertable stol som man kan ha bakåt vänd upp till 40lbs. Det finns oxå en hel del företag som hyr ut barnstolar, vagnar etc som man kan hyra från om man ska till nåt större ställe.

Svar på tråden Bilbarnstol i USA för 2,5åring