• sandrus

Min son väger för lite, tips tack!!

Var på BVC igår och min son som snart blir 1 följer inte ens strecket på den undre kurvan... Han väger 9 kilo och är 77 lång. Varje gång vi varit där så pekar strecket neråt mer och mer för varje gång, men han växer i längd som han ska. Sköterskorna på BVC är faktiskt inte dömande på något sätt utan frågar mer om hans matvanor och om han är pigg och glad, vilket han är, sitter aldrig still och är alltid på bushumör vilket säkert också gör sitt att han inte går upp i vikt. Han är glad i maten och absolut inte kräsen, äter nästan allt som bjuds. frukost, mellanmål,lunch, middag, mellanmål och sedan kvällsmat med ca 2-3 timmars mellanrum.Men jag börjar känna mig stressad över detta att han är så smal och späd, jag vill att han ska ha "nåt att ta av ".. Så snälla om ni har några riktigt bra tips på vad man ge så att han går upp bra i vikt så får ni gärna dela med er! Ska tilläggas att han är allergisk mot mjölkprotein. Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Min son väger för lite, tips tack!!
  • Erica80

Jag har exakt samma problem med min lilla tjej..

Jag har fått lite tips i olika trådar. Ska försöka sammanföra tipsen Skrattande

Rapsolja är kanon för underhudsfettet.
    Jag ger bara fullfeta produkter

Blanda ner extra rapsolja, smör eller grädde i all mat (i ditt fall mjölkfritt)
    Blanda även ner lite rapsolja i vällingen eller ersättningen (om ditt barn äter sånt)
    Utöver mat och mellanmål har jag börjat ge ersättning vid olika tillfällen (innan frukost, innan sovstund och innan läggdax) med rapsolja i

Ge feta mellanmål.
    T ex leverpastej skuret i bitar, ost bitar T
    urkisk yoghurt 10% finns även 17%, blanda med frukt, pure eller sylt. 
    Gör egen risifrutti eller mannafrutti, blanda i grädde
    Gör egna pannkakor, då kan man välja hur mkt fett man vill ha    
    Avokado         

• Erkens mamma

Hej!
    Här en en mamma till med små och nätta barn. Min äldste son har alltid varit alldeles för tunn och har därför gått på högkalorikost under sin uppväxt. Nu är han nio år och äter som en häst och äntligen verkar det fastna lite på honom.
    Med mat till honom har jag alltid fått tänka tvärt om mot vad man brukar när det gäller mat till barn. Det gäller att få in så många kalorier i maten som möjligt. Och försöka att undvika att han känner sig mätt på maten för länge.
    Så vitt bröd, hellre prickigkorv på mackan än rökt kalkon, extra smörklick till potatisen osv. Undvik fullkornsprodukter för de mättar för bra. Vällig åt min son ganska länge men vi körde på med typ 8 månaders vällingen som inte innehåller så mycket fullkorn.

Det är en svår balansgång med godis och så tycker jag för vi fick rådet att det inte är fel att köpa en liten chokladbit och ge honom som extra boost ibland. Fast det kändes svårt att ge honom det när det inte var lördag eftersom jag inte ville att han skulle få in en vana att äta godis hela veckorna. Speciellt med tanke på hans tänder. Men i vissa perioder så gjorde vi det. Choklad och glass och pannkakor. Sådant räddade oss i vissa lägen. Helt bakvänt men rätt för honom.

• 2pågar

Min son var inte allsliten enligt Bvc då han var 1 år och då vägde han strax över 9 kg och var 73,5 lång!
    Nu när han är 19 månader var han 83 cm och vägde 11 och det var kanon enligt dom

• Erica80
    2pågar skrev 2013-01-12 12:04:22 följande:
    Min son var inte allsliten enligt Bvc då han var 1 år och då vägde han strax över 9 kg och var 73,5 lång!
    Nu när han är 19 månader var han 83 cm och vägde 11 och det var kanon enligt dom

Enlite min bvc sköterska handlar det mer om allt barnet inte håller sig på någon kurva utan hamnar under alla kurvor. Dom vill att barnet ska följa en kurva, sen om det är i mitten, längst upp eller längst ner, spelar ingen roll. Min dotters kurva går nästan vågrätt över alla kurvor vilket inte är bra
  • Erica80
    Erica80 skrev 2013-01-12 12:07:14 följande:

Enlite min bvc sköterska handlar det mer om allt barnet inte håller sig på någon kurva utan hamnar under alla kurvor. Dom vill att barnet ska följa en kurva, sen om det är i mitten, längst upp eller längst ner, spelar ingen roll. Min dotters kurva går nästan vågrätt över alla kurvor vilket inte är bra

intrressant stavning på "enligt" det blev
  • sandrus
    Erica80 skrev 2013-01-12 11:59:53 följande:
    Jag har exakt samma problem med min lilla tjej.. Jag har fått lite tips i olika trådar. Ska försöka sammanföra tipsen Rapsolja är kanon för underhudsfettet. Jag ger bara fullfeta produkter Blanda ner extra rapsolja, smör eller grädde i all mat (i ditt fall mjölkfritt) Blanda även ner lite rapsolja i vällingen eller ersättningen (om ditt barn äter sånt) Utöver mat och mellanmål har jag börjat ge ersättning vid olika tillfällen (innan frukost, innan sovstund och innan läggdax) med rapsolja i Ge feta mellanmål. T ex leverpastej skuret i bitar, ost bitar T urkisk yoghurt 10% finns även 17%, blanda med frukt, pure eller sylt.  Gör egen risifrutti eller mannafrutti, blanda i grädde Gör egna pannkakor, då kan man välja hur mkt fett man vill ha     Avokado         

Hej! Jo, rapsolja kör vi med, däremot tycker jag att han blir lite lös i magen av det? (Om det nu är det) ungefär hur mycket lägger du i maten? Ska absolut börja med att blanda ner mjölkfri grädde också! :) Vi har althéra ersättning men den totalvägrar han dricka, det hade jag också hjort för den smakar så illa! Men blandar i den i gröten istället :) Leverpastej har vi på smörgåsen och det gillar han, har dock inte sett nån leverpastej utan mjölkprodukter som är skubbar men ska kolla upp detta noggrannare och avokado verkar super, det ska jag testa! Tack för dina tips!
  • sandrus
    sandrus skrev 2013-01-12 13:12:17 följande:
    Hej! Jo, rapsolja kör vi med, däremot tycker jag att han blir lite lös i magen av det? (Om det nu är det) ungefär hur mycket lägger du i maten? Ska absolut börja med att blanda ner mjölkfri grädde också! :) Vi har althéra ersättning men den totalvägrar han dricka, det hade jag också hjort för den smakar så illa! Men blandar i den i gröten istället :) Leverpastej har vi på smörgåsen och det gillar han, har dock inte sett nån leverpastej utan mjölkprodukter som är skubbar men ska kolla upp detta noggrannare och avokado verkar super, det ska jag testa! Tack för dina tips!

*hjort =gjort *skubbar= skivbar :)
  • sandrus
    Erkens mamma skrev 2013-01-12 12:02:07 följande:
    Hej! Här en en mamma till med små och nätta barn. Min äldste son har alltid varit alldeles för tunn och har därför gått på högkalorikost under sin uppväxt. Nu är han nio år och äter som en häst och äntligen verkar det fastna lite på honom. Med mat till honom har jag alltid fått tänka tvärt om mot vad man brukar när det gäller mat till barn. Det gäller att få in så många kalorier i maten som möjligt. Och försöka att undvika att han känner sig mätt på maten för länge. Så vitt bröd, hellre prickigkorv på mackan än rökt kalkon, extra smörklick till potatisen osv. Undvik fullkornsprodukter för de mättar för bra. Vällig åt min son ganska länge men vi körde på med typ 8 månaders vällingen som inte innehåller så mycket fullkorn. Det är en svår balansgång med godis och så tycker jag för vi fick rådet att det inte är fel att köpa en liten chokladbit och ge honom som extra boost ibland. Fast det kändes svårt att ge honom det när det inte var lördag eftersom jag inte ville att han skulle få in en vana att äta godis hela veckorna. Speciellt med tanke på hans tänder. Men i vissa perioder så gjorde vi det. Choklad och glass och pannkakor. Sådant räddade oss i vissa lägen. Helt bakvänt men rätt för honom.

Hejsan! Skönt att det äntligen går bra! Jag önskar jag kunde ge han riktigt smör och grädde, mjölk att dricka till maten osv, men han tål inte det tyvärr, hoppas det växer bort snart för då hade det blivit så mycket enklare, sojaglass däremot får han äta till efterrätt ibland, och eftersom han inte dricker sojamjölk så får han saft istället ibland, känns inte alls bra för hans tänder men vad fasiken ska man göra :) Ska absolut börja ge vitt bröd istället och massa mer kalorier! Tack för att du delade med dig!
  • sandrus
    2pågar skrev 2013-01-12 12:04:22 följande:
    Min son var inte allsliten enligt Bvc då han var 1 år och då vägde han strax över 9 kg och var 73,5 lång! Nu när han är 19 månader var han 83 cm och vägde 11 och det var kanon enligt dom

Okej, ja det är så olika, som sagt så tyckte inte BVC-sköterskorna att det var någon fara och så länge han är pigg och mår bra så är det, det man ska gå på, de påpekade dock att han inte följer kurvan och de känns inte bra för MIG :), och vid en eventuell förkylning eller vinterkräksjuka så skulle han inte ha nåt att ta av..
Svar på tråden Min son väger för lite, tips tack!!