• sandrus

Min son väger för lite, tips tack!!

Var på BVC igår och min son som snart blir 1 följer inte ens strecket på den undre kurvan... Han väger 9 kilo och är 77 lång. Varje gång vi varit där så pekar strecket neråt mer och mer för varje gång, men han växer i längd som han ska. Sköterskorna på BVC är faktiskt inte dömande på något sätt utan frågar mer om hans matvanor och om han är pigg och glad, vilket han är, sitter aldrig still och är alltid på bushumör vilket säkert också gör sitt att han inte går upp i vikt. Han är glad i maten och absolut inte kräsen, äter nästan allt som bjuds. frukost, mellanmål,lunch, middag, mellanmål och sedan kvällsmat med ca 2-3 timmars mellanrum.Men jag börjar känna mig stressad över detta att han är så smal och späd, jag vill att han ska ha "nåt att ta av ".. Så snälla om ni har några riktigt bra tips på vad man ge så att han går upp bra i vikt så får ni gärna dela med er! Ska tilläggas att han är allergisk mot mjölkprotein. Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Min son väger för lite, tips tack!!
  • Erica80
    sandrus skrev 2013-01-12 13:29:50 följande:

Okej, ja det är så olika, som sagt så tyckte inte BVC-sköterskorna att det var någon fara och så länge han är pigg och mår bra så är det, det man ska gå på, de påpekade dock att han inte följer kurvan och de känns inte bra för MIG :), och vid en eventuell förkylning eller vinterkräksjuka så skulle han inte ha nåt att ta av..

Nä, precis..
    Min lilla tunnis hade magsjuka förra helgen, hon spydde i 3 dar.
    Min värsta fasa har varit magsjuka. 
    Hon gick ner en del, har inte vägt henne, ska till bvc på måndag så jag väntar till dess. Alla revben syn och känns väl nu 
    Vi har extra vägningar på grund av vikten..     
  • tetrahydrofolate

Barn ska inte ha 'lite att ta av'. Det är helt naturligt att revbenen syns på små barn! Det du ska vara uppmärksam är som sagt om han verkar pigg och glad, om han går ner i vikt alltså inte i förhållande till sin längd utan överhuvudtaget. Om det bara är så att han växer mer på längden än det är han lägger på sig på vågen så är det helt okej, det är svårt för små barn att lägga på sig när de är så aktiva! Men blanda i bra fett i maten, såsom raps- och olivolja, mosad avocado. Fullkornsprodukter är viktiga inte pga fibrer utan för alla mineraler som kan vara svåra att få i sig, men man kan ju blanda lite, t.ex. när man kokar ris ta hälften av varje, eller bröd som har delvis fullkorn och delvis vitt mjöl osv. Och glöm inte frukt! Bananer t.ex. har mycket energi och brukar vara poppis hos små barn.

• 2pågar

Revbenen synd oftast på ALLA BARN oavsett vikten och känns gör dom oxå. Syns och känns väl på mina grabbar oxå ... Så det är ingen fara alls! Men så länge barnen är friska glada och pigga så ska man inte oroa sej allt för mkt :)

• cosinus

Kring 1 år tappade min ena son som mest på kurvorna, var under alla kurvorna med sina 7.1 kg på ettårskollen. Men han var kortare, runt 70 tror jag. Vid 2 vägde han 9 kg och var väl drygt 80 cm tror jag. Men där efter 2 år har han hämtat lite och är nu med i kurvsystemet igen. Ju äldre de blir desto långsammare förväntas de öka och då har han plockat igen lite men från 6 mån till 18 månader gick det bara utför.

Han är ni snart 5 år och väger knappa 14 kg så någon tungviktare är han inte men jag börjar känna mig mindre och mindre stressad, han mår ju bevisligen helt ok. Så länge han inte avviker på längden så brukar det vara ok.

Självklart ska man ha lite koll om de tappar på kurvorna men så pyttig tycker jag inte din son verkar, vid 1 år har den som varit störst av mina 4 barn varit 9.2 kg till 76 cm och jag tyckte han var rund då jämfört med syrran i samma ålder (hon vägde 8.2 men var något kortare)

Hoppas han slutat tappa och du snart kan känna dig lugnare.

• Erica80

Ok, jag ser att väldigt många reagerar på mina ord om REVBENEN!!
    Åh ursäkta!
    Jag menade bara att dom syns mer än vanligt, oh ni tvivlare.
    Både TS och jag har barn som är FÖR smala, inget jag har hittat på själv.    

• tusenlappen74

Min dotter fick mer muskemassa och snabbare återhämtning efter förkylning när vi började äta lågkolhydratskost.
    Dvs. uteslut spannmålsprodukter som stör den naturliga hormonbalansen för vikten och gluten som minskar näringsupptaget i tarmen.
    Mer information finns att läsa  på www.kostdoktorn.se

Ang. vitaminer och mineraler så finns det gott om  dem i ägg, kött, grönsaker och fett.
    Frukt kan man äta som lördagsgodis.
    .

• sandrus
    Erica80 skrev 2013-01-12 14:30:23 följande:
    Nä, precis.. Min lilla tunnis hade magsjuka förra helgen, hon spydde i 3 dar. Min värsta fasa har varit magsjuka.  Hon gick ner en del, har inte vägt henne, ska till bvc på måndag så jag väntar till dess. Alla revben syn och känns väl nu  Vi har extra vägningar på grund av vikten..     

Nämen stackarn, magsjuka är aldrig kul :( .. Jo jag oroar mig också för magsjuka, i princip alla i vår närhet har haft det, och så cirkulerar det typ överallt och om han skulle få det så skulle jag känna mig ännu mera stressad över det.. Stressar lätt för ingenting och mår inte bra av det :( Hoppas din dotter tar igen sig ordentligt med vikten snart!
  • sandrus
    2pågar skrev 2013-01-12 16:04:07 följande:
    Revbenen synd oftast på ALLA BARN oavsett vikten och känns gör dom oxå. Syns och känns väl på mina grabbar oxå ... Så det är ingen fara alls! Men så länge barnen är friska glada och pigga så ska man inte oroa sej allt för mkt :)

Jo, det är nog ingen ovanlighet, men just att han inte följer kurvan och att det bara går utför mer och mer så börjar man oroa sig, pigg och glad nu men kanske inte länge till om det fortsätter såhär.. Därför frågar jag här efter tips på mat som mättar gott och som jag själv inte kommit på att ge han än. Alla barn är ju olika förstås men har dina barn följt kurvan eller har deras kurvor också planat ut?
  • sandrus
    cosinus skrev 2013-01-12 16:34:29 följande:
    Kring 1 år tappade min ena son som mest på kurvorna, var under alla kurvorna med sina 7.1 kg på ettårskollen. Men han var kortare, runt 70 tror jag. Vid 2 vägde han 9 kg och var väl drygt 80 cm tror jag. Men där efter 2 år har han hämtat lite och är nu med i kurvsystemet igen. Ju äldre de blir desto långsammare förväntas de öka och då har han plockat igen lite men från 6 mån till 18 månader gick det bara utför. Han är ni snart 5 år och väger knappa 14 kg så någon tungviktare är han inte men jag börjar känna mig mindre och mindre stressad, han mår ju bevisligen helt ok. Så länge han inte avviker på längden så brukar det vara ok. Självklart ska man ha lite koll om de tappar på kurvorna men så pyttig tycker jag inte din son verkar, vid 1 år har den som varit störst av mina 4 barn varit 9.2 kg till 76 cm och jag tyckte han var rund då jämfört med syrran i samma ålder (hon vägde 8.2 men var något kortare) Hoppas han slutat tappa och du snart kan känna dig lugnare.

Oj det lät lite faktiskt, men skönt att han är på banan igen :) jo så är det ju.. Men det kanske bara är jag som överdriver min oro över detta men jag som person känner stress väldigt lätt och mår inte bra av det såklart, eftersom det har pågått ett tag och aldrig verkar bli bättre känner jag att jag måste föröka göra nåt.. Ifrån 4-6-8-10 mån.kontrollerna och nu vid 1års kontrollen så har det bara gått utför och de frågar alltid om han mår bra och sådär och det gör han ju men kan ändå inte släppa det! :) Tack så mycket!
  • sandrus
    Erica80 skrev 2013-01-12 18:31:31 följande:
    Ok, jag ser att väldigt många reagerar på mina ord om REVBENEN!! Åh ursäkta! Jag menade bara att dom syns mer än vanligt, oh ni tvivlare. Både TS och jag har barn som är FÖR smala, inget jag har hittat på själv.    

Det låter verkligen inte sunt att revbenen ska sticka ut så mycket! På de barn som de gör det och kurvan ligger bra så är det ju en annan femma.. Förstår din oro helt klart!
Svar på tråden Min son väger för lite, tips tack!!