• Anonym (Kaffedraken)

    Psykoterapi Göteborg?

    Jag har mått dåligt ett bra tag av olika anledningar och måste nog svälja stoltheten och få hjälp med detta. Har varit otrogen ett par gånger mot min man (som han vet om och har förlåtit), men jag kan inte riktigt förlåta mig själv. Självhatet bara växer och jag tycker alltid att när något bra händer mig så förtjänar jag det inte och när något dåligt så förtjänar jag det. Behöver hjälp att bearbeta alla dessa destruktiva tankar och har väl i princip bestämt mig för att försöka leta upp något psykoterapeut i Göteborg.

    Därför undrar jag om någon kan rekommendera någon som de tycker är bra i Göteborg. Gärna allmänna råd också, hjälper det? Hur ofta går man och hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man "klarar sig själv" igen (jag förstår att det är individuellt, men på ett ungefär)? Vad kostar det (ungefär)?

    Tacksam för alla råd och tankar! 

  • Svar på tråden Psykoterapi Göteborg?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns alla möjliga prisklasser från gratis till 5-600 kr i timmen..
    Jag skulle börja med ett gratis samtal ex..svenska kyrkan har diakonia,,det är gratis och man måste inte vara troende på något sätt..det kan hjälpa dig på vägen..
    sen har vi sjukvården,de kan rekommendera dig till en psykolog som kostar tror jag 120-200 kr/timmen..

    Välj det som känns lättast och enklast...sen finns det även olika samtals grupper du kan ringa till,,det är även anonymt om du vill prata i telefon innan du tar ett steg..
    all lycka till dig på ditt inre sökande..
    Och all eloge till din man,som förlät dig:)      

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack så mycket för ditt svar! Svenska kyrkan vill jag nog inte gå till. Känns lite falskt när jag nyss har valt att gå ur. Lutar åt att kontakta sjukvården och nå en psykolog därigenom, om inte någon har någon annan bra att rekommendera? Ja, min man är fantastisk som står ut med mig till att börja med, han tar så otroligt väl hand om mig trots det jag gjort mot honom.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Aamen...det låter ju jätte bra..va bra att du tänker göra det...
    men jag kom att tänka på att det finns en kvinna som jag ringde till under en kortare period i mitt liv och hon kunde sänka priset lite om man inte hade råd...vi talades vid via telefon,då ringde hon upp.
    hennes hemsida hette nog:attblifri...kolla om det är något...annars gör du helt rätt att söka via sjukvården.  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kolla även med psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Psykologer och psykoterapeuter under utbildning ger psykoterapi med tät handledning till ett lågt pris, för fyra år sen låg det på 100:-/session.

    Och visst hjälper det med terapi, om man är ärlig, motiverad och jobbar med sig själv i terapin så är det väldigt effektivt. Hur lång tid det tar innan man märker effekt varierar beroende på problematik och person.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Du behöver inte gå via sjukvården. Välj en som är ansluten till försäkringskassan så gäller frikort etc över 900 SEK (tror jag det är om inte summan ändrats).

    Tex den här länken: www.claesdavidson.se/
    OBS jag bara googlade på Internet, vet ingenting om just den här psykoterapeften men som ett exempel på att han skriver att han är ansluten, sådana kan du kontakta direkt utan att gå via vårdcentralen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Åh, tack så mycket för era tips! Var precis sådant här jag behövde! Ska kolla upp dessa genast.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ansluten) skrev 2013-01-13 12:35:06 följande:
    Du behöver inte gå via sjukvården. Välj en som är ansluten till försäkringskassan så gäller frikort etc över 900 SEK (tror jag det är om inte summan ändrats).

    Tex den här länken: www.claesdavidson.se/

    OBS jag bara googlade på Internet, vet ingenting om just den här psykoterapeften men som ett exempel på att han skriver att han är ansluten, sådana kan du kontakta direkt utan att gå via vårdcentralen.



    Där jag bor (Stockholm) så behöver man en remiss om man ska få gå på högkostnadsskyddet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jane) skrev 2013-01-13 22:19:27 följande:


    Där jag bor (Stockholm) så behöver man en remiss om man ska få gå på högkostnadsskyddet.
    Kan vara bra att känna till, tack!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jane) skrev 2013-01-13 22:19:27 följande:


    Där jag bor (Stockholm) så behöver man en remiss om man ska få gå på högkostnadsskyddet.
    Det stämmer inte, jag bor i Stockholm och gick direkt till Psykiater som är ansluten till försäkringskassan utan remiss och går på högkostnadsskyddet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Va? Kan det verkligen vara sant att skattebetalarna ska bekosta terapi för vem som helst utan remiss? Låter mycket märkligt?
    Kan du skicka någon länk som informerar om detta?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fast det är lite luddigt, det står inget om VILKA som är anslutna till Försäkringskassan. Tror man får ta reda på det själv och jag misstänker att det är få...

    "Vad kostar det?


    Många psykoterapeuter är också läkare. Läkarbesök, både på landstingets mottagningar och hos de privata läkare som är anslutna till Försäkringskassan, går på högkostnadskort/frikort. Läs mer om högkostnadskyddet."

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att merparten är det, eller det är iaf inte svårt att hitta ett flertal som är det :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Just googled a bit more:
    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Psykoterapi/

    Vårdcentralen kan vara första steget


    Man kan söka psykoterapi genom att ta kontakt med en vårdcentral eller en psykiatrisk klinik på ett sjukhus. Är man 18 år eller yngre kan man söka kostnadsfri hjälp inom barn- och ungdomspsykiatrin, BUP.


    Vilket bidrag man kan få till psykoterapi i privat regi varierar från landsting till landsting. Är man över 18 år kan det finnas möjlighet att få ekonomiskt bidrag för terapin. Oftast får man bara ekonomiskt stöd om man bedöms ha svåra psykiska besvär eller en mycket konfliktfylld livssituation.


    Privata mottagningar

    I telefonkatalogen eller genom en sökning över internet kan man hitta legitimerade psykoterapeuter som har egen mottagning. Kostnaden för behandling beror på vem man går till. Ett fåtal läkare med privat mottagning för psykoterapi är anslutna till försäkringskassan och då minskar kostnaden. Övriga legitimerade psykoterapeuter kan genom avtal vara anslutna till ett landsting. Även då minskar kostnaden och det finns möjlighet att få en inkomst- och behovsprövad ersättning från de sociala myndigheterna.

Svar på tråden Psykoterapi Göteborg?