• josefineno

andra namnet före tilltals eller tvärtom?

ja, som sagt.. våran pojke ska döpas till filip, och mikael i andra namn, men vad låter bäst enligt er? filip mikael, eller mikael filip? vi tycker båda flyter ganska bra, men ju mer man tänker på det och säger det, desto mer förvirrande blir det och då slutar det med att allt låter galet ;) så utifrån, vad tycker ni?

• Svar på tråden andra namnet före tilltals eller tvärtom?
  • Vulpecula

Jag instämmer, Filip Mikael låter bäst. Särskilt om man säger det med ett efternamn efteråt också, tror jag.

• LSalander

Tilltalsnamnet först.

Jag har en kompis som inte har tilltalsnamnet först och då händer det bl a hos doktorn att det blir fel namn som ropas upp i väntrummet, fel namn om någon ringer och söker en som inte känner en osv.   

• cosinus

Tilltalsnamnet först är ju att föredra om det inte låter helknas. Hos oss har tjejerna tilltalsnamnet först medans killarna inte har det för att det lät helknas i den ordningen, tyvärr.

• Aniiee

Tror inte det spelar någon roll.... egentligen heter jag namn/tilltalsnamn, men när jag skriver alla mina namn (sällan, sällan) blir det tilltalsnamn/namn. Det är aldrig några problem, ens men myndigheter. Ta den ordning ni tycker låter bäst. Själv tycker jag Filip Mikael flyter bäst.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • gosegrisen

Sticker ut lite här och tycker att Mikael Filip låter bättre. Men lyssna på hur det låter ihop med efternamnet också! 

• enthymeme

Inom Sverige är det inga problem, men jag har flyttat utomlands och har varit tvungen att registrera mitt andranamn som tilltalsnamn hos vissa myndigheter och hos banken eftersom systemet är striktare här, och har även blivit varnad av banken att det kan bli problem om jag t ex. kommer in med en check där mitt tilltalsnamn används. Filip Mikael har ett bra flyt också, så jag skulle köra på det.

• Takex

Du ska ha tilltalsnamnet först. Sagt av en som inte har det, är så ofantligt jäkla super less på att bli kallad ett namn jag inte ens reagerar på,

• Takex

Jag bor också utomlands där det skapar problem. Det blir förvirring när passet inte stämmer överens med det jag skrivit etc.

• cloudberry79

Tilltalsnamnet i det här fallet. Vår son heter Leif Vidar och det hade låtit helt jävla knäppt om han hade hetat Vidar Leif. Oftast ska namnet med minst antal stavelser vara först för att det ska låta bra, men i ert fall låter båda ok.

(M)amma till V -07 och E -12
  • marilin

Filip Mikael låter bäst plus att det är mer praktiskt att ha tilltalsnamnet först. Min son heter Viktor EMIL Micael och blir alltid kallad Viktor hos läkaren tex

• marilin

Filip Mikael låter bäst plus att det är mer praktiskt att ha tilltalsnamnet först. Min son heter Viktor EMIL Micael och blir alltid kallad Viktor hos läkaren tex

• jagälskarallaminabarn
    Filip Mikael tycker jag låter bäst. Jag har andranamnet före tilltalsnamnet och otaliga gånger har det blivit förvirrande när t ex läkare kallat mig andranamnet när de ropat in mig från väntrummet, har hänt många av de gångerna att jag inte fattat att det var mig de menade utan att jag bara kollat mig omkring förvirrat när ingen reagerat.
  • kiriaki

Filip Mikael helt klart! Jag har andranamn, tilltalsnamn, ett till andranamn och sedan efternamn.. Det gick jattefint och var aldrig problem forran jag flyttade till USA :P

Svar på tråden andra namnet före tilltals eller tvärtom?