• DestinationX

pappa uppmuntrar 6-åringen att spela vuxen data spel!

Jag är väldigt upprörd!

Jag är mamma till två pojkar, 6 och 4 år gamla. Pappan och jag separerade för drygt 1,5 år sedan, och barnen bor varanann vecka hos respektive föräldern; vilket fungerar bra för det mesta.

Nu är deras pappa en riktigt data-nerd. Problemet är att båda pojkarna och särskilld 6-åringen får spela ett dataspel som heter Starcraft, och som har 16-års gräns. Det är ett väldigt våldsamt spel.

Om han nu skulle få spela det, då och då, tillsammans med pappa hade det inte varit så stort. Men han får spela VARJE dag, och på helgerna blir det nästan obegränsade timmar framför datorn. Pappa själv spelar också, ifrån sin egen dator, mot sonen och mot andra människor på internet.

I morse skulle jag bara lämna något hos dem, och ropade på sonen så att mamma kunde få en kram (efter att inte träffat honom på snart en vecka). Han kunde inte komma eftersom han höll på med dataspelet och kunde inte pausa eftersom han spelade mot andra människor på nätet!! Pappa tog hans sida och talade om för mig att jag helt enkelt fick vänta tills han var färdig??!! Jag argumenterade att mamma också är en människa, och att dataspel inte bör stå i vägen för ÄKTA personliga relationer. Då fick jag som extremt dåligt svar ifrån pappan: "hade han varit mitt i en fotbollsmatch då hade han väl inte heller kunnat komma och krama". Det tycker jag är en fruktansvärd dålig jämförelse! I en fotbollsmatch är man i interaktion med sin direkta omgivning. I ett vuxen dataspel är man avstängd ifrån sin direkta omgivning.

En 6-åring är alldeles för ung för att förstå detta och konsekvenserna. Men en vuxen man, hans far, borde minst sagt fatta det här!!!

Jag vill verkligen inte längre att mitt 6-åriga barn blir utsatt för detta osociala dataspelbeteende (som redan NU är ett beroende!!).

Pappan lyssnar inte på mig och tycker att jag överdriver och är dum i huvudet. Jag vill komma i kontakt med en tredje person som kan hjälpa mig med detta, men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag vet också att, för pappan, har allting varit en kamp sedan separationen, så om jag tar aktion mot det här, då kommer han göra allt för att ta hämd på något sätt.

Jag vill gärna höra era åsikter kring detta och tips om hur jag ska gå tillväga. HJÄLP!

• Svar på tråden pappa uppmuntrar 6-åringen att spela vuxen data spel!
  • Zayco

Starcraft är inte våldsamt. Det finns betydligt värre spel såsom hitman, där man stryper, dödar andra människor med en otrolig grafik som ser helt verklig ut. Eller där man rånar och skjuter horor. Eller manhunt.

Slappna av lite.

• DestinationX

Även om det inte vore våldsamt, så handlar det om att en 6-åring är BEROENDE av dataspel, så pass att han redan nu skiter i normal mänsklig kontakt. Att det uppmuntras ifrån en vuxen person som står honom nära tycker jag är rentav farligt. Hur blir det när han är 12 tror du?

• Zayco
    DestinationX skrev 2013-01-13 09:55:26 följande:
    Även om det inte vore våldsamt, så handlar det om att en 6-åring är BEROENDE av dataspel, så pass att han redan nu skiter i normal mänsklig kontakt. Att det uppmuntras ifrån en vuxen person som står honom nära tycker jag är rentav farligt. Hur blir det när han är 12 tror du?
    Det är relativt normalt att BARN spelar spel överhuvudtaget. Och vad som sker hos sin pappa är ju faktiskt ingenting som påverkar dig eller sonen. Om sonen inte har sona vanor hos dig så är det väl bra så? Det sker ju bara hos pappan? 

Du kan inte förbjuda sonen att spela spel hos pappan, däremot kan du tala om för sonen vad det medger för konsekvenser av att spela för mycket.  
  • DestinationX

Det är överhuvudtaget inte normalt att så pass unga barn spelar så pass mycket så att de är beroende. Undrar varifrån du får din "normalitetsuppfattning".

• Studentpappa

Pappan lär ju vara svår att övertala, han sätter ju barnen framför skärmen för att han själv ska få nörda ifred. En släkting har en bonus i tonåren som bott där i säkert fem år. Jag har aldrig sett grabben då han aldrig lämnar skärmen. Trots födelsedagsfika går mamman dit med tårta och han får sitta kvar framför skärmen.
    När datan var trasig sist berättade hon och skrattade att han inte lämnat sängen på flera dagar.

Jag kan inte på några sätt förstå hur man kan tolerera detta och får varje gång lägga band på mig för att inte skapa släktfejd.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Ramborg
    DestinationX skrev 2013-01-13 09:55:26 följande:

Jag tycker inte du beskrivit något som tyder på att han skiter i normal mänsklig kontakt. Han höll på med någonting och därför hade han inte tid att hoppa direkt upp och omfamna sin mamma. Du försöker göra det här till något som handlar om pojken, men egentligen har det mer att göra med att du känner dig bortprioriterad som mamma, eller hur? Din bebis håller på att bli stor. Och det är jobbigt.

Starcraft är för övrigt ganska likt fotboll på många sätt. Det finns turneringar, man sänder matcher live som folk går och ser på storbilds-tv, och det finns folk som är proffs och försörjer sig på att spela. Du undrar hur det blir när han blir äldre. När han blir tolv kommer han skriva och läsa flytande engelska och ha vänner över hela världen, om han fortsätter spela. Kunde varit värre, eller hur?
    42.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Zayco

Jag tycker att man ska få spela hur mycket man vill, men att det inte ska påverka skolan. Alla barn har intressen, spelar det någon roll för dig om det är dataspel, läsa böcker?

Svar på tråden pappa uppmuntrar 6-åringen att spela vuxen data spel!