• Zayco

pappa uppmuntrar 6-åringen att spela vuxen data spel!

Starcraft är inte våldsamt. Det finns betydligt värre spel såsom hitman, där man stryper, dödar andra människor med en otrolig grafik som ser helt verklig ut. Eller där man rånar och skjuter horor. Eller manhunt.

Slappna av lite.

• Zayco
    DestinationX skrev 2013-01-13 09:55:26 följande:
    Även om det inte vore våldsamt, så handlar det om att en 6-åring är BEROENDE av dataspel, så pass att han redan nu skiter i normal mänsklig kontakt. Att det uppmuntras ifrån en vuxen person som står honom nära tycker jag är rentav farligt. Hur blir det när han är 12 tror du?
    Det är relativt normalt att BARN spelar spel överhuvudtaget. Och vad som sker hos sin pappa är ju faktiskt ingenting som påverkar dig eller sonen. Om sonen inte har sona vanor hos dig så är det väl bra så? Det sker ju bara hos pappan? 

Du kan inte förbjuda sonen att spela spel hos pappan, däremot kan du tala om för sonen vad det medger för konsekvenser av att spela för mycket.  
  • Zayco

Jag tycker att man ska få spela hur mycket man vill, men att det inte ska påverka skolan. Alla barn har intressen, spelar det någon roll för dig om det är dataspel, läsa böcker?

• Zayco

BTW första bilden var starcraft och andra bilden var hitman.

• Zayco
    DestinationX skrev 2013-01-13 10:16:42 följande:

Men du, jag skiter i vilket spel bilden är på. Båda spelen är våldsamma, punkt slut. Men egentligen handlar det inte om våldet, för våld blir barn utsatta för överallt genom tv, media, etc.
    Utan det handlar om beroende och osocial beteende, där ens verkligenhet blir en virtuell värld framför en data skärm och man tappar kontakt med omvärlden.

Nope, starcraft är inte ett ''väldigt våldsamt'' spel som du skrev. Tyvärr finns det inget du kan göra, din son är en egen individ med egna intressen. Han är ingen marionett docka. Du får gärna bestämma hans spelvanor hemma hos dig, men vad han gör hos pappa har inget med dig att göra. Oavsett vad du känner för hans intressen.
  • Zayco

Det är nödvändigt för pappan, inte för dig. Men du lyssnar ju bara på de inlägg som faller tillbaka på dina egna åsikter, inte på sanningen. 

Svar på tråden pappa uppmuntrar 6-åringen att spela vuxen data spel!