• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • TrendyFarsa
    Anonym skrev 2013-01-17 12:41:38 följande:
    Efter att ha läst denna tråd var jag tvungen att diskutera med en nära släkting som arbetar som domare i HD..Han skrattade gott kan jag säga och svaret jag fick var: det kommer INTE gå att tvinga pappan att ha umgänge med sitt barn och underhåll/skadestånd kommer aldrig gå igenom, då du som oder hade även du ett val att skaffa barn. Att du var naiv och trodde på guld och gröna skogar är ditt problem. Ett barn håller längre än kärleken. Samt att om alla dumpade kvinnor som lever utan en far till sina barn hade fått skadestånd för att de sköter "hela barnet" hade det stått i media.. Det kommer som sagt inte gå ts att få ut något av det hela, utan som han sa, det enda är att du kommer förlora i rätten och betala en massa onödiga summor pengar som du istället kunnat lägga på ditt barn.

Man kan inte stämma någon i sverige för att denne "lovat" en gång att dela bördan med dig. Har ni ett skriftligt avtal om att han skulle göra allt detta innan du fick barn? Det enda du kan få är underhåll för barnet, men tvinga pappan att ha umgänge kan du glömma. Min släkting vet nog vad han talar om efter 30år i HD.. 
    Men det här har vi i nu 50 sidor försökt förklara för TS och några andra små människor som "tycker" annorlunda, men det går liksom... inte in.

TS vill stämma för något som inte går att stämma för. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Anonym
    TrendyFarsa skrev 2013-01-17 12:46:35 följande:
    Men det här har vi i nu 50 sidor försökt förklara för TS och några andra små människor som "tycker" annorlunda, men det går liksom... inte in. TS vill stämma för något som inte går att stämma för. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.

Aha! Såna som tror att alla lagar kan ändras hursom till deras fördel? Såna som sett för många amerikanska filmer?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-17 12:41:38 följande:
    Efter att ha läst denna tråd var jag tvungen att diskutera med en nära släkting som arbetar som domare i HD..Han skrattade gott kan jag säga och svaret jag fick var: det kommer INTE gå att tvinga pappan att ha umgänge med sitt barn och underhåll/skadestånd kommer aldrig gå igenom, då du som oder hade även du ett val att skaffa barn. Att du var naiv och trodde på guld och gröna skogar är ditt problem. Ett barn håller längre än kärleken. Samt att om alla dumpade kvinnor som lever utan en far till sina barn hade fått skadestånd för att de sköter "hela barnet" hade det stått i media.. Det kommer som sagt inte gå ts att få ut något av det hela, utan som han sa, det enda är att du kommer förlora i rätten och betala en massa onödiga summor pengar som du istället kunnat lägga på ditt barn. Man kan inte stämma någon i sverige för att denne "lovat" en gång att dela bördan med dig. Har ni ett skriftligt avtal om att han skulle göra allt detta innan du fick barn? Det enda du kan få är underhåll för barnet, men tvinga pappan att ha umgänge kan du glömma. Min släkting vet nog vad han talar om efter 30år i HD.. 

Det låter ju deprimerande om det är sant. Förstår inte på vilket sätt "pappans" avtalsbrott skiljer sig så markant från andra avtalsbrott.. Avtalsbrott som avtalsbrott liksom.. Det är en unken bäver begraven nånstans. Det kan inte vara rätt att man ska kunna komma undan vissa avtalsbrott helt godtyckligt.
  • MaryArden
    Anonym (TS) skrev 2013-01-17 13:53:49 följande:

Det låter ju deprimerande om det är sant. Förstår inte på vilket sätt "pappans" avtalsbrott skiljer sig så markant från andra avtalsbrott.. Avtalsbrott som avtalsbrott liksom.. Det är en unken bäver begraven nånstans. Det kan inte vara rätt att man ska kunna komma undan vissa avtalsbrott helt godtyckligt.
    Ett problem är att det måste vara ett avtal som godkänns av rättsordningen, vilket jag har svårt att se att erat skulle göra. 

• sextiotalist

Kanske för att det finns underhållskyldighet reglerat i lagen. Den enda skyldighet en förälder har är gentemot sitt barn, aldrig till den andra föräldern.
    Man har helt enkelt skyddat barnet ekonomiskt, men inte den andra föräldern. Det räcker enligt lagstiftaren och även enligt mig.
    Man anser inte heller att ta hand om sitt eget barn är ett arbete som skall ersättas ekonomiskt.
    Personligen hade jag tyckt varit deprimerande om man hade reglerat att man är ersättningsskyldig om den andra föräldern tar hand om barnet.    
  • Iam

För att det finns vissa saker man inte kan skriva avtal kring, och känslor är en sådan sak.
    På samma sätt som det inte är ett avtalsbrott att sluta älska, även när man lovat att göra det livet ut.  
  • MaryArden
    Iam skrev 2013-01-17 14:08:39 följande:
    För att det finns vissa saker man inte kan skriva avtal kring, och känslor är en sådan sak.
    På samma sätt som det inte är ett avtalsbrott att sluta älska, även när man lovat att göra det livet ut.  
    Får erkänna att jag inte följt tråden, men det är väl inte känslor som ts har velat stämma om? 

• Anonym (TS)
    Iam skrev 2013-01-17 14:08:39 följande:
    För att det finns vissa saker man inte kan skriva avtal kring, och känslor är en sådan sak. På samma sätt som det inte är ett avtalsbrott att sluta älska, även när man lovat att göra det livet ut.  

Det beror på vad man lägger för innebörd i ordet älska. Menar man de varma känslor som ofta förknippas med kärlek. Eller menar man de ömma handlingarna förknippade med kärlek. Det säger sig självt att man inte kan avtala fram ett löfte om evig kärlek. Dels eftersom ett löfte om evig kärlek det per definition är omöjligt om man refererar till känslor eftersom man inte alltid styr över sina egna känslor. Dels eftersom ett löfte om evig kärlek är en alldeles för luddig term om man refererar till handlingar eftersom innebörden av kärleksfulla handlingar skiljer sig åt mellan olika individer. Däremot tycker jag att man mycket väl kan avtala fram ett juridiskt bindande kontrakt om att lova leva tillsammans med någon resten av ens liv, att laga en middag till denne någon varje kväll, att åka på årlig semester all evighet, exempel. Varför skulle man inte kunna det?
  • BioBonus

TS, när du har drivit den här frågan i domstol så hoppas jag du återkommer till tråden och berättar hur det gick för dig!

• sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2013-01-17 14:27:10 följande:

Det beror på vad man lägger för innebörd i ordet älska. Menar man de varma känslor som ofta förknippas med kärlek. Eller menar man de ömma handlingarna förknippade med kärlek. Det säger sig självt att man inte kan avtala fram ett löfte om evig kärlek. Dels eftersom ett löfte om evig kärlek det per definition är omöjligt om man refererar till känslor eftersom man inte alltid styr över sina egna känslor. Dels eftersom ett löfte om evig kärlek är en alldeles för luddig term om man refererar till handlingar eftersom innebörden av kärleksfulla handlingar skiljer sig åt mellan olika individer. Däremot tycker jag att man mycket väl kan avtala fram ett juridiskt bindande kontrakt om att lova leva tillsammans med någon resten av ens liv, att laga en middag till denne någon varje kväll, att åka på årlig semester all evighet, exempel. Varför skulle man inte kunna det?

För att man inte kan binda en annan människa till sig hela sitt liv, så jag hoppas att varje sådant avtal som eventuellt uppstår blir ogiltiligtförklarat om det prövas rättsligt. Jag bir mörkrädd när jag läser detta.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!