Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kvarg - usch, tipsa mej om vad ni blandar i för att få ner den?

Elin 885 skrev 2013-01-13 14:53:54 följande:
    innehåller inte funlght suckralos eller något annat sånt där läbbigt sötningsmedel?
    Aspartam och Acesulfam K enligt innehållsförteckningen. Eller stevia för vissa sorter.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Varken aspartam eller stevia har visat sig ha negativa hälsoeffekter. Att acceptera det ena men inte det andra ter sig något konstigt i min värld. Särskilt eftersom den förra är bättre studerad än den senare.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Elin 885 skrev 2013-01-13 15:37:44 följande:
    haha okej, men det är ändå inget för mig.
    har för mig att det ökar våra hungerskänslor på något konstigt vis.
    hur som haver så vill jag försöka äta så rent som möjligt, så sötningsmedel är inget för mig.
    dessutom så gillar jag inte smaken.
    Inte riktigt så, det är ytterligare en vida spridd myt med ganska klent vetenskapligt stöd.

healthpsych.psy.vanderbilt.edu/2009/AspartameAppetite.htm
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SoStylish skrev 2013-01-13 19:56:40 följande:
    Är det verkligen bevisat att det är så?

Jag har sötat kvarg med fun light och druckit väldigt mycket aspartamsötad läsk i flera år och har inte känt av något som helst sötsug iallafall så på mig fungerar det väldigt bra.
    Bevisat och bevisat. Det finns som jag skrev tidigare ganska lite vetenskapligt stöd för att det skulle vara så, några småstudier. Men det utesluter ju inte den psykologiska effekten, att falla in i/tillbaka i ett beteende. Så på det sättet kan ju sötsuget hållas kvar.
Svar på tråden Kvarg - usch, tipsa mej om vad ni blandar i för att få ner den?