Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Kvarg - usch, tipsa mej om vad ni blandar i för att få ner den?

men du, du måste inte äta kvarg! det går lika bra med en proteindrink som man blandar med mjölk.
    jag gör ibland smoothie som jag har kvarg i:
    kvarg
    yoghurt (oftast vanilj)
    banan
    lite flytande honung
    lite havregryn och så smaksättare så som blåbär, hallon eller vad man nu vill ha.

det finns ju smaksatt kvarg har du testat det?
    annars som sagt proteinpulver+mjölk.

• Elin 885
    SoStylish skrev 2013-01-13 14:51:43 följande:
    Jag spär ut det med Fun light tills konsistensen är som yoghurt. Annars har jag också sjukt svårt att få ner det.
    innehåller inte funlght suckralos eller något annat sånt där läbbigt sötningsmedel?
  • Elin 885
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-01-13 15:00:02 följande:
    Aspartam och Acesulfam K enligt innehållsförteckningen. Eller stevia för vissa sorter.
    Mom amor cor skrev 2013-01-13 15:11:26 följande:
    Jag blandar med en god fun ligjt saft. Blir som en fet god yoghurt

just ja aspartam är ju inte bra så funlight går bort för mig. stevia  har jag hört är ok dock.
  • Elin 885
    Mylla skrev 2013-01-13 15:24:55 följande:
    Jag har använt kvarg till citronkaka, i fyllningen. Det blev lite som en paj. Det var gott.

Vad är det som är så bra med kvarg?
    det är oerthört proteinrikt och mättar bra, därför använder många styrketränare det som mellanmål t ex. själv använder jag proteinpulver som jag blandar med mjölk istället.
  • Elin 885
    SoStylish skrev 2013-01-13 15:21:15 följande:
    Det finns dock ingenting som pekar på att Aspartam är farligt i den lilla mängden som det faktiskt är i lightdrycker. Sålänge du inte hinkar i dig många många liter varje dag :)
    haha okej, men det är ändå inget för mig.
    har för mig att det ökar våra hungerskänslor på något konstigt vis.
    hur som haver så vill jag försöka äta så rent som möjligt, så sötningsmedel är inget för mig.
    dessutom så gillar jag inte smaken.
  • Elin 885
    Hannah76 skrev 2013-01-13 15:50:59 följande:

Blir det inte väldigt sött med sötad yoghurt, banan och honung?
    hehe jo jag gör det som lördagsgotte ibland =).
  • Elin 885
    Hannah76 skrev 2013-01-13 16:15:32 följande:

Ah ok tänke väl, låter inte supernyttigt =)
    haha nä men lördagsgodis ska ju inte vara nyttigt heller =D, men då blir alltså bara det och inget annat lördagsgotte.

• Elin 885
    Hannah76 skrev 2013-01-13 16:18:49 följande:
    Det har du helot rätt i Tungan ute

Tänkte mest på att det lät som om ts var ute efter något väldigt nyttigt =)
    jo det är sant.
    om jag gör det som frukost så burkar jag ha naturell yoghyrt för det är vad jag har hemma och då tar jag en liten tesked flytande honung för att få lite mer sötma. men jag kan typ inte dricka smoothie till frukost jag får kvällningar. just av drickandet alltså....konstig kropp!
  • Elin 885
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-01-14 05:03:47 följande:
    Vet ej om någon skrivit det men blanda med fun light...
    Maria1982 skrev 2013-01-14 06:49:26 följande:
    Fun light (saft) är gott att ha i också!
    Då tar man i en skvätt koncentrat och rör om och vips så har man jordgubbssmak (eller någon annan) på kvargen.

det har redan tipsats om det, men om man inte vill ha sötningsmedel så är inte vanlig fun light ett alterantiv.
  • Elin 885
    Hannah76 skrev 2013-01-14 09:34:52 följande:

Hur gör man en fettfri kvarg?
    Millejor skrev 2013-01-14 15:40:10 följande:
    av fettfri yoghurt :)

kvarg är väl det som blir kvar när man t ex gör tzaiki. för då låter man ju yoghurten rinna genom ett melittafilter så att allt vatten försvinner.
  • Elin 885
    Millejor skrev 2013-01-14 16:02:36 följande:
    Ja. Fast jag är van med att man värmer upp yoghurten till 30 grader innan man filtrerar den.
    ok i en gryta då eller vaddå?
  • Elin 885
    MissNora skrev 2013-01-14 18:34:20 följande:
    Jag kanske är lat i vissa avseenden. Men det känns som om det är smidigare att lägga 10 kr eller vad det nu på Willys, än att kladda med att göra egen. Kul ibland säkert, men finns det färdigt så gör det.
    beror nog på den kvargen som jag äter när jag äter kvarg kostar då inga 10kr snarare 15 eller 17kr.
Svar på tråden Kvarg - usch, tipsa mej om vad ni blandar i för att få ner den?