• Sandra 577

Hur är anneberg /kungsbacka ? barnvänligt ?

behöver bostadstips i kungsbacka då familjen planerar flytt från Malmö till kungsbacka !
    hur är anneberg?

• Svar på tråden Hur är anneberg /kungsbacka ? barnvänligt ?
  • mape81

Det beror på vilken "del" av Anneberg du väljer :)

Om du väljer att bo nära skolan/pendelstationen så finns det gott om radhus och nybyggen i barnvänliga områden, det finns även en del "äldre" hus, alltså såna som inte är massproducerade... Det är ett par områden med hus som har byggts vid olika tillfällen och där alla har gångavstånd till skolan, dagis och pendelstationen. Det som finns i Anneberg är annars en kiosk/pizzeria och en liten affär för det man glömt handla. Jag är inte helt säker, men om det ens finns några så är det ytterst få hyreslägenheter i Anneberg.

Om man väljer att bo lite längre från stationen så kallas det Älvsåker istället för Anneberg, det finns några ställen där hus ligger i grupper längs samma väg men många ligger oxå med skogen som granne. Det finns några badsjöar längs "Älvsåkersvägen", den väg som börjar i Anneberg vid pendelstationen och går vidare ut i "skogen"...

Om man bor i Anneberg så har man pendeln nära till hands, den går nog varje kvart nu för tiden, både mot göteborg och kungsbacka, tar knappt 10 min till centrala kungsbacka och strax över 20 till Göteborg.
    Om man väljer att bo utan gångavstånd till pendelstationen så är kollektivtrafiken inte så mycket att hurra över... går tre bussar på morgonen mot Kungsbacka och 5-7 stycken från Kungsbacka under em/kväll...

Vet egentligen inte vad du vill veta, men jag är uppväxt i Anneberg/Älvsåker och har nu flyttat tillbaka, så jag trivs :)

I själva Kungsbacka finns det mesta, ICA Maxi, Coop forum, ett stort köpcentra med de flesta affärer, bio mm.
    I Anneberg finns gott om dagis och skolan är utbyggd upp till Åk. 9, inne i Kungsbacka finns gymnasium med de flesta linjer.

Om man inte vill bo inne i Kungsbacka så finns ett nybyggt lägenhetsområde granne med ICA Maxi i Kungsbackas utkant, mot Anneberg till, heter Björkris. Det är gångavstånd till pendelstationen där oxå.

Men generellt, områdena i Kungsbacka är mycket uppdelade efter vilken typ av boende du vill ha...
    Hammerö har mycket friliggande hus och radhus, hede har mycket radhus och kedjehus, varla är mycket lägenheter, hålabäck har lite billigare hyres- och bostadsrätter, gårdskulla har mest hus men några lägenheter...

Jag är uppväxt i Älvsåker, ca 1mil från tåget, flyttade dit från Malmö som 8-åring :) Jag har bott ca 10 år i Kallebäck, södra delen av Göteborg, under tiden jag pluggade, men är nu tillbaka i Älvsåker...

• Sandra 577

tack för svar !
    Skrattande
    har glömt  denna sida,  såg svaret nu.

Det blev ett radhus i vallda så hoppas det området är oki Cool     

Svar på tråden Hur är anneberg /kungsbacka ? barnvänligt ?