Barn med extrem tandläkarrädsla
Någon mer som har ett barn, eller kanske har egen erfarenhet, med extrem tandläkarrädsla?
Min son är 8 år och är helt livrädd för tandläkaren. Han har inte gillat det från första gången då de bara räknade tänderna och det trots att jag själv inte är rädd och bara varit lugn.
Det gick ändå bra de första gångerna, men sedan har han tyvärr ärvt mina dåliga tänder och får lätt hål i dom. Jag är noggrann med att borsta tänderna två gånger per dag och snål med socker. Godis på lördagar, läsk bara på kalas, har aldrig ens saft hemma om det inte varit kalas.
Det hela verkar bara ha eskalerat, tror det värsta är att han är så spruträdd. De gånger han inte behövt ta bedövning har det ändå gått bättre. Men nu måste han dra ut tre tänder för att förbereda för en tandställning och efter att han varit där och försökt och totalt ballat ur i panik(inte första gången) har vi till slut kommit överens om att han måste få lugnande medicin. Känns helt absurt att det ska behöva gå så långt.
Någon som har några tips på hur man kan hantera det här?
Känner mig maktlös och tycker synd om sonen. Jag kan inte ens säga ordet tandläkare när jag själv ska dit utan att han får panik. Senaste gångerna han varit där kan jag inte säga att jag själv inte påverkats. Jag försöker hålla lugnet kvar men efter att se paniken i hans ögon så blir jag ledsen jag med.