Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

hur mycket dricksar ni?

I Sverige 0%

I Sverige får anställda lön, ingen ska behöva jobba för dricks här!  

• Selfish Geene
    Gunilla 044 skrev 2013-01-14 08:23:38 följande:
    Vi brukar ge en hundring.
    På Mc Donalds? det var generöst!
  • Selfish Geene
    Gunilla 044 skrev 2013-01-14 08:28:22 följande:
    Du är rolig du,nej på favorit krogen London i Stockholm.
    Varför dricksar du där men inte på donken?
  • Selfish Geene
    Gunilla 044 skrev 2013-01-14 08:32:27 följande:
    Därför att vi aldrig äter på donken.
    är det bara serveringspersonal som får dricks? Inte de som tvättar bilen, dagispersonalen eller receptionisten på vårdcentralen??

Varför inte? 
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 08:33:08 följande:

varför ska man dricksa när man inte får servis?
    dricksar du alltid när du får service?

• Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 08:40:25 följande:

jag dricksar på restaurang, taxi, hotell
    inte på akuten?
  • Selfish Geene
    Gunilla 044 skrev 2013-01-14 08:46:40 följande:
    Vad bra att du gör det.
    klart jag inte gör! Dom som jobbar där har ju lön!

Varför dricksar inte du på akuten? 
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 08:48:30 följande:

selfish dricksar ju inte alls.. snacka om passande namn lol

Jag avstår från att dricksa för att drickssystemet är ett människoovärdigt sätt att arbeta på. jag jobbar för en i förväg bestämt ersättning, jag tycker att alla ska få det!

Ingen ska behöva få sin inkomst villkorad av dagsformen hos den som betalar!

Dricks gynnar orättvisa löneutveckling och ogynsamma löneavtal (ja, inte för arbetsgivaren förståss, men för den anställde)

Varför väljer du att dricksa??(tänk igenom ditt svar noga, sen kan du kalla mig självisk igen, gärna med en motivering den här gången)

• Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 08:57:44 följande:

jag dricksar för att jag får bra service och uppskattar en kunnig servitris som gör allt för att jag ska trivas som deras gäst och för bra vinförslag tex.
    och du kallar mig självisk?!
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 09:00:38 följande:

ok kanske inte självisk men snål passar nog bättre..
    Det har inget med snålhet att göra (precis som ditt dricksande inte har med generositet att göra)

Varför dricksar du inte överallt där du får service? 
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2013-01-14 09:01:24 följande:
    selfish Gene

att du orkar ifrågasätta allting, provocerar i dom flesta trådar,pust har du inget bättre för dig?
    jag ifrågasätter korkade beteenden och ogenomtänkta argument, nej jag har inget bättre för mig!

Har du inget bättre för dig än att ifrågasätta mitt ifrågasättande? 
  • Selfish Geene
    hymafr skrev 2013-01-14 09:06:34 följande:
    Är det bara jag som varit med om BRA personal samt DÅLIG (=sur, otrevlig, svår att få kontakt med, långsam, serverar allt annat än det man beställt, etc)?

Om man inte längre ska dricksa så finns det ju ingen anledning att vara annat än hyfsat trevlig, dvs ingen anledning att direkt anstränga sig. Detta kommer då att sprida sig och de enda restaurangerna med trevlig serveringspersonal kommer att vara de extremt dyra restaurangerna (som ju lägger dricksen dold i matpriserna).

Mellan 5 och 10 % lägger jag vanligtvis - brukar jämna ut det till lämplig summa.      
    De flesta yrkesgrupper får inte dricks, de lyckas på något sätt motivera sig själva att göra ett bra jobb ändå...
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 09:26:57 följande:

jag dricksar där det är "vanligt" att ge dricks vissa serviceyrken ingår inte i den kategorin.
    Varför gör du det?

• Selfish Geene
    Pleco skrev 2013-01-14 09:31:44 följande:
    Selfish Geene, varför är du emot att folk ger/tar emot dricks?
    Dricks orsakar ogynsam lönesättning och hämmar löneutvecklingen, dessutom är den inte pension- eller sjukpenninggrundande den som får en del av sin lön i dricks kommer förlora stort om hen blir sjuk eller behöver vabba.

Dessutom gör drickssystemet att den anställdes lön varierar med menstruationscykeln hos den som betalar och kan innebära att den som inte låter sig nypas i rumpan (bildligt eller bokstavligt) får lägre lön än den som ger avkall på den personliga integriteten.

Det finns inget som är rättvist med drickssystemet 
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 09:37:59 följande:

för att jag vill visa min uppskattning på mer sätt än bara ett tack och det var gott.
    Varför dricksar du då inte överallt? På dagis, bensinmacken, hos tandläkaren etc etc,
  • Selfish Geene
    pontus1992 skrev 2013-01-14 09:40:55 följande:

de flesta ställen har inte personlig dricks utan delas bland samtlig personal som jobbar eller läggs i en pott för att gå ut eller liknande.
    och?
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2013-01-14 11:05:27 följande:
    selfish Genea

jodå jag har annat för mig, men du ifrågasätter allt och alla. och inte på ett trevligt sätt

Jag ifrågasätter inte alla, bara de som uttrycker korkade och/eller ogenomtänkta åsikter.

Det råkar bara dugga extra

tätt mellan dem just här
Svar på tråden hur mycket dricksar ni?