Inlägg från: pontus1992 |Visa alla inlägg
  • pontus1992

hur mycket dricksar ni?

Selfish Geene skrev 2013-01-14 08:58:38 följande:
    och du kallar mig självisk?!

ok kanske inte självisk men snål passar nog bättre..
  • pontus1992
    hymafr skrev 2013-01-14 09:06:34 följande:
    Är det bara jag som varit med om BRA personal samt DÅLIG (=sur, otrevlig, svår att få kontakt med, långsam, serverar allt annat än det man beställt, etc)?

Om man inte längre ska dricksa så finns det ju ingen anledning att vara annat än hyfsat trevlig, dvs ingen anledning att direkt anstränga sig. Detta kommer då att sprida sig och de enda restaurangerna med trevlig serveringspersonal kommer att vara de extremt dyra restaurangerna (som ju lägger dricksen dold i matpriserna).

Mellan 5 och 10 % lägger jag vanligtvis - brukar jämna ut det till lämplig summa.      

jaaa kunnig och professionell personal dvs de som får bra dricks skulle endast de riktigt dyra restaurangerna ha råd med eftersom de skulle kräva högre lön.
  • pontus1992
    vampyria2 skrev 2013-01-14 09:15:38 följande:
    Det beror helt och hållet på vart jag är och när.

Lunchtid ger jag inte dricks, har faktiskt inte råd att göra det varje gång jag äter lunch ute.

Jag ger inte dricks på tex mc Donalds och liknande.

Får jag bra servic så ger jag bra med dricks, är den dålig så blir de utan.

Sist jag var ute och skulle äta på en lite finare restaurang så beställde jag en plankstek med oxfile och den kostade 249 kr. Jag beställde den men kom på efter fem min att jag hade glömt att säga till att jag inte vill ha beanersås (stavas?) på den och säger till servitrisen, hon svarar utan att ens kolla i köket att de redan har lagt upp maten, sen tog det 15 min till innan jag fick maten...hon fick faktiskt ingen dricks alls av mig.

15 min för att få en planka hmm det är ju snabbt..
  • pontus1992
    Selfish Geene skrev 2013-01-14 09:20:01 följande:
    Det har inget med snålhet att göra (precis som ditt dricksande inte har med generositet att göra)

Varför dricksar du inte överallt där du får service? 

jag dricksar där det är "vanligt" att ge dricks vissa serviceyrken ingår inte i den kategorin.
  • pontus1992
    Selfish Geene skrev 2013-01-14 09:30:11 följande:
    Varför gör du det?

för att jag vill visa min uppskattning på mer sätt än bara ett tack och det var gott.
  • pontus1992
    Selfish Geene skrev 2013-01-14 09:37:45 följande:
    Dricks orsakar ogynsam lönesättning och hämmar löneutvecklingen, dessutom är den inte pension- eller sjukpenninggrundande den som får en del av sin lön i dricks kommer förlora stort om hen blir sjuk eller behöver vabba.

Dessutom gör drickssystemet att den anställdes lön varierar med menstruationscykeln hos den som betalar och kan innebära att den som inte låter sig nypas i rumpan (bildligt eller bokstavligt) får lägre lön än den som ger avkall på den personliga integriteten.

Det finns inget som är rättvist med drickssystemet 

de flesta ställen har inte personlig dricks utan delas bland samtlig personal som jobbar eller läggs i en pott för att gå ut eller liknande.
  • pontus1992
    Pleco skrev 2013-01-14 09:44:44 följande:
    Menscykeln och nyp i rumpan? I vilken tidsålder befinner du dig?

nyp i rumpan händer helt klart..
  • pontus1992
    muhammad skrev 2013-01-14 09:47:34 följande:
    är det synonymt med koldålme i krysset?

jag gillar inte kåldolmar
  • pontus1992
    Hannah76 skrev 2013-01-14 10:06:09 följande:
    Röstade på:jag är generös  men beror helt på servis

Tycker det är självklart att dricksa, och för bra servis och kunnighet kan jag dricksa rejält. 

• pontus1992
    Frontline skrev 2013-01-14 10:12:08 följande:
    En till som ger dricks efter hur tallriken och glasen ser ut...

Visst får jag in papperstallrikar och plastglas skulle jag ju klaga men inte annars...

för bra sevis dvs för bra servispersonal inte för bra service.. det är restaurangspråk.
  • pontus1992
    Apocalypso skrev 2013-01-14 11:16:25 följande:
    Du dricksar vårdpersonal med då? De tjänar ju ofta väldigt dåligt med tanke på vilken insats de gör och hur tungt jobbet kan vara fysiskt.

hade man som praksis att dricksa vårdpersonal hade jag gjort det. men som jag sa tidigare så får de inte ta emot dricks
  • pontus1992
    Frontline skrev 2013-01-14 19:08:02 följande:
    Jo men i TS frågeställning undrar han hur många % man ger om det är bra servis

Jag ger inget extra servisen...

men fan va du har hackat upp dig på det...
  • pontus1992
    snuppis skrev 2013-01-15 20:57:41 följande:
    går nästan aldrig på finare resturang, men äter jag för kanske 250 kr så blir de kanske 40 kr ha ha rätt snål av mig--

Nu ska jag på norra brunn och äta 3 rätters jag har fått det gratis via greatdays. vet inte hur mycket jag ska ge dricks, vad tycker ni? ger man dricks där? Ja jag är en lantis =)  
    Du får ju inte maten gratis.. någon har ju betalt den och det är väl självklart att man dricksar tex 200 låter väl rätt ok om det är 3 rätters vid normal serviCE..
  • pontus1992
    Thaleya1 skrev 2013-01-15 21:46:42 följande:
    har också lärt mig det där.
    Alla jobb jag har haft, även nä jag var servitris så fick vi inte ta emot dricks, någon gång hände de att de lämnade ändå och då lade jag dem bara i kassan.
    Då gjorde du något olagligt. det är olagligt att lägga andra pengar i kassan förutom sådant som är inslaget. Dricks läggs aldrig ner i kassaapparaten hur förklarar du det om skattemyndigheten kommer och vill göra ett kassaavslut.
  • pontus1992

Om i är på ett hotell och köpt ett paket där maten ingår, och brukar betala dricks efter procent hur gör ni då? Räknar ni ut dricksen endast på notan alltså DRYCKEN eller räknar ni ut dricksen på hur mycket måltiden kostat?

Svar på tråden hur mycket dricksar ni?