• Stålmamma

Hur tusan lär man sig matte?

Kanske lagt tråden fel men hittade inget mer passande ställe för min tråd.

Jag håller på att läsa in gymnasiet på distans och just nu läser jag matte A. Jag fattar seriöst ingenting, får inte in det i huvudet hur man gör. Ibland så kommer jag in i ett stim och jag tycker allt flyter på bra tills det att jag kollar facit och har typ hälften av alla tal fel.

Min pappa är duktig på matte (dock inte på att förklara) så han hjälper mig mycket men ändå förstår jag inte hur jag ska göra.
    Ös över mig med tips på hur jag ska förstå och klara av matten för just nu känner jag mig som den mest korkade i världen.

Kanske är lättare att ge tips om ni vet vad jag räknat. Så här långt har jag räknat: Numerisk räkning, Procent och håller nu på med Uttryck och ekvationer. Det har varit mycket parentes räkning och förenkling o allt är bara som ett stort virr varr för mig

• Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?
  • susa

Är du med på hur man får bort det som står under strecket?

• Stålmamma
    susa skrev 2013-01-15 11:24:21 följande:
    Är du med på hur man får bort det som står under strecket?

• Vandelfri
    Stålmamma skrev 2013-01-14 09:47:22 följande:
    Kanske lagt tråden fel men hittade inget mer passande ställe för min tråd.

Jag håller på att läsa in gymnasiet på distans och just nu läser jag matte A. Jag fattar seriöst ingenting, får inte in det i huvudet hur man gör. Ibland så kommer jag in i ett stim och jag tycker allt flyter på bra tills det att jag kollar facit och har typ hälften av alla tal fel.

Min pappa är duktig på matte (dock inte på att förklara) så han hjälper mig mycket men ändå förstår jag inte hur jag ska göra.
    Ös över mig med tips på hur jag ska förstå och klara av matten för just nu känner jag mig som den mest korkade i världen.

Kanske är lättare att ge tips om ni vet vad jag räknat. Så här långt har jag räknat: Numerisk räkning, Procent och håller nu på med Uttryck och ekvationer. Det har varit mycket parentes räkning och förenkling o allt är bara som ett stort virr varr för mig
    Hur ser dina tankar kring matte ut? Går du in på uppgifterna med en negativ eller positiv syn ?
  • susa
    Stålmamma skrev 2013-01-15 11:25:36 följande:

Du är väl inte arg på matte?? :) Matte var mitt favoritämne i skolan. Men fråga mig inget om uppsatsskrivning...

6/2 = 3

för att förkorta bort 2-an som stor under strecket tar du *2 på boda sidor av =tecknet
    6/2*2 = 3*2

sedan räknar du ut 6 = 6

är du med?
  • susa
    susa skrev 2013-01-15 11:32:29 följande:
    Du är väl inte arg på matte?? :) Matte var mitt favoritämne i skolan. Men fråga mig inget om uppsatsskrivning...

6/2 = 3

för att förkorta bort 2-an som stor under strecket tar du *2 på boda sidor av =tecknet
    6/2*2 = 3*2

sedan räknar du ut 6 = 6

är du med?
    skrev fel...

6*2/2 = 3*2
  • susa

och inte kan jag stava heller tydligen... Står och båda ska det ju vara... ska försöka läsa inlägg innan jag postar i fortsättningen :)

• HannaS86
    Stålmamma skrev 2013-01-15 11:13:23 följande:
    Nu kom nästa problem. Räkna ut ekvationen 5/3x=2/7
    Hej!
    Hoppas bara in hejvilt i tråden. Så här tänker jag när jag räknar ut ett sånt tal:

Vi vill få x att stå själv på ena sidan så det blir x = någonting
    (för det är ju uppgiften, ta reda på vad x är)
    Som det är nu så står 3x under strecket för delat med. Vi vill få inte att det står under ett delat med streck för då kan man inte få fram vad x är. Så jag börjar med att gångra med 3x på båda sidor. Att jag gångrar med 3x beror på att om man delar något med 3x och sedan gångrar det med 3x så får man var man hade från början, eller hur? Delat med och gånger är alltid motsatser till varandra så man gör det motsatta för att "få bort" något av dem. Man kan göra vad man vill i ett mattetal, gångra eller dela, plus eller minus bara man gör exakt samma sak på båda sidor likamedtecknet.

Så om man skriver ut hela blir det såhär: (5/3x) * 3x = (2/7) * 3x
    Jag skriver det med parenteser bara så man ser hur det ska räknas. På vänster sidan nu så tar delat med och gånger ut varandra och kvar står alltså 5. På höger sida så blir det enligt räknereglerna 6x/7. Det är för att om du gångrar ett delat med-tal så gångrar man bara ovanför strecket, under strecket händer ingenting.

Så om vi skriver om talet blir det
    (5/3x) * 3x = (2/7) * 3x     -->    5 = 6x/7
    Då vet vi alltså att 6x delat på 7 är 5. Det gäller att hela tiden se talen som heter något med x skilda från de tal som inte har x i sig för x är ju ett okänt tal. Men vi vill inte att det ska stå x delat på något utan för att lösa talet måste x stå själv som sagt (det blir 1x = något). Då gångrar man med 7 på båda sidorna. Är du med på varför? Delat med och gånger är varandras motsatser som ovan. Om vi tar 6x delat på 7 och gångrar med 7 så får vi bara 6x kvar :) Då blir det såhär:

5 * 7 = (6x/7) * 7 --> 35 = 6x
    Då vet vi att 6x är 35. För att ta reda på hur mycket ett x är så måste vi dela på 6. Gånger och delat med är varandras motsatser ;) så 35/6 = 6x/6 --> 35/6 = x

Om de vill ha svaret med decimaler så skriv in 35/6 på räknaren så blir det 5,83 men då får man avrunda lite så de har säkert svarat i bråkform i facit.

Hoppas du förstod hur jag menar? Jag brukar hjälpa elever och även en av mina föräldrars kompisar som är revisor med sånt här ibland fast det är lättare att förklara när man har papper och penna och är bredvid personen, lättare att förstå vad som är oklart då och gå in på det mer i detalj.
  • Stålmamma
    susa skrev 2013-01-15 11:32:29 följande:
    Du är väl inte arg på matte?? :) Matte var mitt favoritämne i skolan. Men fråga mig inget om uppsatsskrivning... 6/2 = 3 för att förkorta bort 2-an som stor under strecket tar du *2 på boda sidor av =tecknet 6/2*2 = 3*2 sedan räknar du ut 6 = 6 är du med?

Jo jätte arg vilket bajsigt ämne som man inte kan lära sig tror att jag hänger med
Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?