• babyväntar

frysformar för barnmat

Vaft kan man köpa frysformar för barnmat? :)

• Svar på tråden frysformar för barnmat
  • Toppen9

Jag använder vanliga iskubsformar så tinar jag bara upp så många kuber som behövs

• veh

Jag köpte muffinsformar i silikon som jag hade för att frysa mat i, sedan la jag över det i plastpåsar. Hade också några geleburkar (runda med blått lock) som jag köpte på ÖoB för att ha litet större barnmatsportioner i.

• Stugmamman

Körde också iskubsformar i början. Båda mina barn har lärt sig äta snabbt så snart fryste jag in i tomma barnmatsburkar eller små plastburkar från IKEA. Särskilda frysformar för barnmat känns som en rätt onödig grej...

• luspudel

Jag köpte sån där barnmat som ligger i små plastburkar med blå lock, är det nestle tro? Maten var äcklig tyckte barnen men burkarna är perfekta :)

• augustisten

Jag har använt vanliga pappersmuffinsformar som jag fryst in på en bricka och sedan stoppat i påsar. Det har varit en bra storlek för mina ungar.

• Bling1975

Jag köpte från barnmatsburken, de är helt ok men ändå lite meckiga och min dotter äter motsvarande 2 stora och det går inte ner i en glasburk. De var dock bra med de mindre i början när det mest var smakisar. Då gjorde jag olika smaker och kunde sedan testa lite olika kombinationer. Nu kör jag rakt i glasburkarna istället med färdiga rätter. Fyller inte hela vägen och plastar med gladpack och gummisnodd. Har fungerat bra. När jag ska ha en med mig på utflykt så har jag köpt små plastlock som jag tycker fungerar bättre än att återanvända plåtlocken.

Tycker det känns bra med glasburk då man helst inte ska micra saker i plastburkar, men man kan ju ha med sig en skål/tallrik att värma i.

• PerG
    Bling1975 skrev 2013-01-20 00:06:08 följande:
    Tycker det känns bra med glasburk då man helst inte ska micra saker i plastburkar, men man kan ju ha med sig en skål/tallrik att värma i.
    Jag värmde maten genom att "ploppa ur" maten ur isbitsformarna och lägga över i fryspåsar och sen tog jag fram och värmde så många isbitar jag ville i en vanlig skål/tallrik.. 

Nu är det ganska längesen mina barn åt barnmat, men jag gjorde en tråd på ett annat forum där jag beskrev hur vi gjorde (scrolla ner till mitten av tråden ungefär):
    matforum.se/index.php

• Bling1975
    PerG skrev 2013-01-20 00:13:13 följande:
    Jag värmde maten genom att "ploppa ur" maten ur isbitsformarna och lägga över i fryspåsar och sen tog jag fram och värmde så många isbitar jag ville i en vanlig skål/tallrik.. 

Nu är det ganska längesen mina barn åt barnmat, men jag gjorde en tråd på ett annat forum där jag beskrev hur vi gjorde (scrolla ner till mitten av tråden ungefär):
    matforum.se/index.php?topic=2654.0

Så gjorde vi med i början. Snygga bilder!

Nu är jag lite för lat för att rota i flera påsar i vår minifrys så jag gör hela måltider baserade på det jag lagar till oss själva någon eller några gånger i veckan. Brukar ha 4-5 sorter att välja på i frysen och sedan bytas de ut över tid när man gör nya så det blir ändå variation. Tycker det är grymt kul att göra egen mat även om det är lite trixigare nu när hon är större och ska ha bitar av det mjuka men delar ska mixas. När hon var pytte var det ju bara att köra loss med mixerstaven när man var klar. Burkmat smakar verkligen blä, undantaget är väl Ellas som är vår nödmat. Den smakar helt ok men det finns bara 2 sorter av riktiga maten som vårt barn tål.
Svar på tråden frysformar för barnmat