Inlägg från: Hamingja |Visa alla inlägg
  • Hamingja

Adoptera mina barn, hur?

en glad skrev 2013-01-15 19:38:14 följande:
    Nääää, om styvbarnsadoption ansöker man direkt hos tingsrätten! TR kommer sedan att be soc/famrätt yttra sig om barnets bästa till dem! Svårt att genomföra en adoption om inte biopappan säger ok - även om mamma har ensam vårdnad .....

Jag vet dock ett fall där det gick igenom - mot biofaderns vilja, alltså. För att Tingsrätten tyckte att det var till barnets bästa. Men jag tycker att sådant är FEL. Om styvfadern nu är så juste och bra, så borde han inte bli en sämre fadersgestalt för att han inte får på papper att han är far. Samtidigt som bandet med den biologiske fadern och hans släkt inte behöver klippas helt, med allt vad det innebär.
  • Hamingja
    kaffeamanda skrev 2013-06-23 12:00:03 följande:

Var det nyligen? Det är svårare nu än för bara några år sedan. 

Bandet behöver inte klippas helt. Min man kommer troligen inte att får adoptera min dotter eftersom biopappan säger nej, men eftersom inte han har engagerat sig alls (inte ens ett födelsedagskort) så försökte vi ändå. Dock kommer hon alltid att ha kontakt med hennes biologiska halvbror på biopappans sida, även om en adoption går igenom. Det är ju inte de känslomässiga banden som klipps utan de juridiska som i vårt fall blir mycket bättre för min dotter. 

Nej - det måste vara sjutton år sedan nu...
  • Hamingja
    kaffeamanda skrev 2013-06-23 12:00:03 följande:

Var det nyligen? Det är svårare nu än för bara några år sedan. 

Bandet behöver inte klippas helt. Min man kommer troligen inte att får adoptera min dotter eftersom biopappan säger nej, men eftersom inte han har engagerat sig alls (inte ens ett födelsedagskort) så försökte vi ändå. Dock kommer hon alltid att ha kontakt med hennes biologiska halvbror på biopappans sida, även om en adoption går igenom. Det är ju inte de känslomässiga banden som klipps utan de juridiska som i vårt fall blir mycket bättre för min dotter. 

Och vidare: det kan kännas så just nu, men för ditt barn kan det en dag upplevas som väldigt fel att inte ha någon arvsrätt efter sin far och hans släktingar. Och då menar jag inte i första hand pengar, utan mera minnessaker, släktklenoder, smycken, fotoalbum, saker som pappa gjort i slöjden när han var pojke... allt sådant som bidrar till en känsla av URSPRUNG. Att veta var man kommer ifrån.

Dessutom ändrar man ofta efternamnet i dessa fall... 
Svar på tråden Adoptera mina barn, hur?