• True

Smartast att betala csnskulden först?

Hej, jag har fått en vinst på en försäljning som jag nu förvarar på ett ikanokonto, men har dock en skuld på ca 300 000 till csn -ska jag betala av min csnskuld först eller vad är smartast? Csnskulden minskar ju ej pga av den hemska räntan trots betalat av i årtiodnen? MVH H

• Svar på tråden Smartast att betala csnskulden först?
  • tjej87

Hur hög ränta har du på CSN-lånet? Om du tror att du kan förvalta pengarna med högre återbäring (Ränta eller vinst) så ska du spara dom, annars är det smartast att betala av CSN-lånet :)

• kossi

Det är väl väldigt låg ränta så jag hade nog inte betalat av den.
    Det beror på hur mkt du fick i vinst förstås

• Palma

Nej, det skulle inte jag gjort men jag är ingen expert. Känns dumt. Spara pengarna istället, investera på något smart sätt (ta experthjälp), det borde vara ekonomiskt bättre, tryggare och roligare. Fasiken, jag borde inte svara här eftersom att jag inte har en aning om vad som är bäst. ;) Du får gärna bortse från mitt spontana svar. Fråga en ekonom.

• listo

CSN-räntan för 2013 (i alla fall på "gamla" lån) är 1.9%, jag skulle inte kalla det för en hemsk ränta, men visst, det är ju en ränta.

• MrsMurphy

Jag skulle knalla till banken och investera istället. En snabbgoogling visade att exempelvis SEB har 3,95 ränta bundet på 5 år. Men det finns ju ännu bättre alternativ som bankmän borde ha koll på. Utifrån det ränteexemplet skulle du ha ca 364 000 om 5 år. Obligationer brukar väl ligga runt 8%.

• True

tack hörni, glad för många svar!!

-seb låter ju otroligt bra, trodde ej storbankerna hade bra sparande.

-ok csn är så låg ränta -tycker det är konstigt att trots att betalat ca 700 till 800 i  månden så ser man att själva lånet inte sjunkit vid årets slut? Men det kanske är för att har ganska stort lån.

Nordea är så hemska, när de insåg att jag fått lite klirr i kassan blev jag plötsligt vipkund med gratistjänster o uppbjuden på kaffe på övervåningen på deras kontor av lismande finklätt äckel. jag hade läst på flashback om räntor o frågade flera ggr vad årsräntan skulle bli med deras "förslag" -men det kunde hon ej svara på,,, frågade flera ggr utan resultat. enligt deras infoblad såg det bar ut men var antagligen skamligt låg ränta eftersom de inte ens ville avslöja den.

jag plocka raskt bort pengarna från deras usla bank o satt dem på ikano och då var jag vips inte vip längre,,, URS för dessa överklassbanker.

KRAM PÅ ER KÄRA FRIENDOS 

• snedtak
    True skrev 2013-01-14 19:40:31 följande:
    tack hörni, glad för många svar!!

-seb låter ju otroligt bra, trodde ej storbankerna hade bra sparande.

-ok csn är så låg ränta -tycker det är konstigt att trots att betalat ca 700 till 800 i  månden så ser man att själva lånet inte sjunkit vid årets slut? Men det kanske är för att har ganska stort lån.

Nordea är så hemska, när de insåg att jag fått lite klirr i kassan blev jag plötsligt vipkund med gratistjänster o uppbjuden på kaffe på övervåningen på deras kontor av lismande finklätt äckel. jag hade läst på flashback om räntor o frågade flera ggr vad årsräntan skulle bli med deras "förslag" -men det kunde hon ej svara på,,, frågade flera ggr utan resultat. enligt deras infoblad såg det bar ut men var antagligen skamligt låg ränta eftersom de inte ens ville avslöja den.

jag plocka raskt bort pengarna från deras usla bank o satt dem på ikano och då var jag vips inte vip längre,,, URS för dessa överklassbanker.

KRAM PÅ ER KÄRA FRIENDOS 
    Det är ju en fri marknad och det är upp till var och en att välja bank. Personligen har jag fått ett bra bemötande av Nordea och har svårt att få lägre kostnader än vad jag har hos dem i form av avgifter och liknande. Jag har full förståelse för att jag kanske har tur i kombination med att min ekonomi inte är så krånglig. Andra kanske har träffat dåliga eller otrevliga banktjänstemän. Är det ett sparkonto de talar om ska man så klart kunna få veta vad räntan är, men om det handlar om fonder eller någon annan investering med en viss risk går det ju inte att garantera någon avkastning.

Däremot förstår jag inte varför det är negativt om man klär upp sig på jobbet eller att man bjuder sina kunder på kaffe?
  • True

Ok tack för svar. Jag tycker de tidigare varit ganska otrevliga o arroganta -därför blev vändningen så tvär när de upptäckte att de kunde tjäna lite extra pengar på mig. Det känns inte juste tycker jag utan ganska oärligt. Och sedan tvärt avskriva mig som vipkund när jag flyttat pengarna fast jag fortfarande hade en betydande placering där. 

Medias rapportering ligger också till grund för min syn på Nordea. Vänligen H 

• ardath bey
    listoplisto skrev 2013-01-14 19:01:07 följande:
    CSN-räntan för 2013 (i alla fall på "gamla" lån) är 1.9%, jag skulle inte kalla det för en hemsk ränta, men visst, det är ju en ränta.

Den är väl 1,3%? Eller justerar du för att man inte får ränteavdrag?
  • ruthen

Hur mycket har fick du i vinst vid din försäljning då? Det är ju relevant till frågeställningen.

Känns ju löjligt att ha 3 miljoner på ett räntekonto samtidigt som man har 300 tusen i skulder till csn. Den som är satt i skuld är ej fri..  

• listo

Jag kommer kanske ihåg fel, hade för mig att det stod 1,9 i årsbeskedet

• Ms H

När jag före jul jämförde sparräntor var den högsta räntan jag hittade (med insättningsgaranti) på Marginalen Banks högräntekonto. Den höga räntan förutsätter dock att man inte rör pengarna under det första året.

• Ms H

Förresten; kom ihåg att spara pengar till vinstskatten du ska betala sen.

Du har inga andra skulder, förutom CSN-skulden?

• True

tack Ms H, det ska jag göra.

nu kollat upp lite ang. margi och seb. det som stod på inlägg nr.5 ang. seb stämmer ej -de har mkt lägre ränta. marginalen verkar ok dock.

någon annan som har ngt bra tips ang. placering? Kram
Svar på tråden Smartast att betala csnskulden först?