Min son sover dåligt - drömmer?
Vår son på snart 5 månader har de senaste veckorna haft problem med sin sömn, främst på natten. Han har alltid haft en känslig övergångstid vid 3-5 på natten och vaknat men den senaste tiden är det annorlunda. Han vaknar alltid runt 04:30 och sen får man vyssa honom i 30-45 minuter så han somnar om tillräckligt för att lägga i sin säng. Då sover han 20-40 minuter och sen vaknar han igen. Ny vyssning 30-45 minuter, vaknar efter 20-40... och så håller det på. Vid halv 6-6 går vi upp och sen brukar han somna igen efter ca 2 timmar för att sova ytterligare 30 minuter. Innan han började med detta hattiga sovmönstret sov han ofta 1,5-2 timmar när vi hade varit uppe ett par timmar då efter 6...
Jag skulle tro att han vaknar för att han drömmer... han vaknar ofta ledsen (inte "behovgråt" utan helt vanligt ledsen) och kan skratta till när han slumrar i famnen under vyssningarna. Men han är inte nöjd med att bara ligga bredvid mig i min säng vilket han var tidigare. Inte ens med tutten...
Dagtid sover han ofta ett pass vid lunch (ca 11-13 eller 12-14) och ett pass på eftermiddagen (ca 15-17 eller 16-18). Oavsett sista passet så brukar han bli trött igen vid 18:30-19 och då vyssar vi honom och lägger honom för natten. Sedan brukar han vakna vid 21-22 och då får han ersättning (ammas övriga måltider) som gör att han sover 3-5 timmar innan han vaknar nästa gång.
Ibland funderar jag på om hans dåliga vanor där framåt halv 4-4 kan kopplas till att han lägger sig tidigt på kvällen... men samtidigt orkar han ju inte vara vaken...
Vad tror ni? Är det vanligt att de drömmer mycket i denna åldern? Kan det bero på något annat? Jag tycker tex att han varit lite mer bubblig i magen de sista dagarna/nätterna än han brukar vara... Men det kan också vara ren inbillning :)
Tips, råd eller andra erfarenheter? Alla bebisar i våra 2 föräldragrupper ammas ett par gånger per natt men somnar om direkt och sover till typ 9 på morgonen, måste väckas osv. Så av dem kan jag inte direkt få någon förståelse eller utbyta erfarenheter...