• bebislyckan

Min son sover dåligt - drömmer?

Vår son på snart 5 månader har de senaste veckorna haft problem med sin sömn, främst på natten. Han har alltid haft en känslig övergångstid vid 3-5 på natten och vaknat men den senaste tiden är det annorlunda. Han vaknar alltid runt 04:30 och sen får man vyssa honom i 30-45 minuter så han somnar om tillräckligt för att lägga i sin säng. Då sover han 20-40 minuter och sen vaknar han igen. Ny vyssning 30-45 minuter, vaknar efter 20-40... och så håller det på. Vid halv 6-6 går vi upp och sen brukar han somna igen efter ca 2 timmar för att sova ytterligare 30 minuter. Innan han började med detta hattiga sovmönstret sov han ofta 1,5-2 timmar när vi hade varit uppe ett par timmar då efter 6... 

Jag skulle tro att han vaknar för att han drömmer... han vaknar ofta ledsen (inte "behovgråt" utan helt vanligt ledsen) och kan skratta till när han slumrar i famnen under vyssningarna. Men han är inte nöjd med att bara ligga bredvid mig i min säng vilket han var tidigare. Inte ens med tutten...

Dagtid sover han ofta ett pass vid lunch (ca 11-13 eller 12-14) och ett pass på eftermiddagen (ca 15-17 eller 16-18). Oavsett sista passet så brukar han bli trött igen vid 18:30-19 och då vyssar vi honom och lägger honom för natten. Sedan brukar han vakna vid 21-22 och då får han ersättning (ammas övriga måltider) som gör att han sover 3-5 timmar innan han vaknar nästa gång.

Ibland funderar jag på om hans dåliga vanor där framåt halv 4-4 kan kopplas till att han lägger sig tidigt på kvällen... men samtidigt orkar han ju inte vara vaken...    

Vad tror ni? Är det vanligt att de drömmer mycket i denna åldern? Kan det bero på något annat? Jag tycker tex att han varit lite mer bubblig i magen de sista dagarna/nätterna än han brukar vara... Men det kan också vara ren inbillning :)

Tips, råd eller andra erfarenheter? Alla bebisar i våra 2 föräldragrupper ammas ett par gånger per natt men somnar om direkt och sover till typ 9 på morgonen, måste väckas osv. Så av dem kan jag inte direkt få någon förståelse eller utbyta erfarenheter...

• Svar på tråden Min son sover dåligt - drömmer?
  • Flickan och kråkan

Det händer väldigt mycket utvecklingsmässigt andra levnadshalvåret och man brukar säga att barn ofta har sin sämsta sömn just då. Ofta brukar det börja runt just 5 månader. Vänta du någon månad eller två så har du fler små barn som har uppvak och har svårt att somna etc etc. Min yngsta började vid 5,5 månad att konsekvent vakna var 30-60 minut nätterna igenom. Inget fel på något vis utan det gick tvärt över när han kom ur separationsfsen vid 9,5 månad. Pigg och glad kille dagtid men sov som en kratta. Brukar ofta ha sin kulmen runt 8 månader.

• bebislyckan

Jag har funderat på om det skulle kunna hjälpa att låta honom sova i vår säng mer än han gör idag, men eftersom han gråter och är ledsen även då framåt "morgontimmarna" så tvekar jag på om det faktiskt kan hjälpa... Men kanske värt att testa... om det handlar om en separationsfas tänkte jag...

• Flickan och kråkan
    bebislyckan skrev 2013-01-14 21:01:31 följande:

Jag har funderat på om det skulle kunna hjälpa att låta honom sova i vår säng mer än han gör idag, men eftersom han gråter och är ledsen även då framåt "morgontimmarna" så tvekar jag på om det faktiskt kan hjälpa... Men kanske värt att testa... om det handlar om en separationsfas tänkte jag...

Ja, separationsfasen brukar komma smygandes där någonstans och som sagt kulminera runt 8 månader. Vi har alltid samsovit med våra barn - för vår skull likväl för deras. Våra har nog inte vaknat mindre och kunnat vakna ledsna men det har ju ändå varit en trygghet för dem att vi alltid är där nära så att säga. Det är ju en rätt jobbig tid för dem.
  • MalinEddie

Har ni provat att låta honom sova i er säng från det att i lägger er? I känsliga perioder sov våra barn bättre vid samsovning än i egen säng och det underlättade dessutom för oss som inte behövde gå upp.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Prova att buffa honom lite lätt i rumpan när han ligger jämte dig, kan fungera istället för vaggning.

Avskyr CIO-metoder.
  • bebislyckan

Inatt provade jag att lägga honom hos mig när han vaknade gången efter att han fått ersättning... klockan vad ca 01:30 då. Han låg nog och snackade för sig själv i en timme innan han började gnugga sig i ögonen och gnälla lite och då bara vaggade jag honom sakta i famnen en stund innan han somnade om... Så inatt har han bara vaknat 2 ggr efter att han hamnade i vår säng och då fick han äta och somnade då om igen... En gång strax före 4 och en gång vid kvart över 5. Klockan 6 vaknade han på riktigt och fick gå upp...

Så en bättre natt för hans sömn, helt klart. Bara jag som inte kan sova så bra när han ligger i vår säng så jag har nog sovit ännu färre timmar än innan, men känner mig ändå piggare vilket förmodligen beror på att han vaknat färre gånger och jag inte behövt gå omkring i 45 minuter med honom...

Fortsätter nog att testa detta ett tag Glad   

• LyckligaLinnéa

Vi har exakt samma problem som du beskriver med vår 6 månaders bebis. Han vaknar konstant efter ca 03-04 på natten och är ledsen och gnällig. Ibland får jag för mig att han fortfarande sover då han inte öppnar ögonen. Vi brukar buffa på honom, smeka på kinden, ge nappen och vyssa lite så "somnar" han om. Men vaknar likväl på samma sätt 30 - 60 min senare. Så är det fram till kl 07 och då vaknar han som ett solsken och skrattar. Sen är han jätteglad hela dagen. Vi har försökt sluta med mat på natten för när det var som värst så åt han ca 10-15 gånger per natt och fick i sig ca 650 ml ersättning. Det v fullkomligt ohållbart. Nu när vi bara ger nappen vaknar han kanske 5-7 gånger per natt. Men samsovning kanske är svaret på detta. Hur har det gått för er?

Svar på tråden Min son sover dåligt - drömmer?