Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min son sover dåligt - drömmer?

Det händer väldigt mycket utvecklingsmässigt andra levnadshalvåret och man brukar säga att barn ofta har sin sämsta sömn just då. Ofta brukar det börja runt just 5 månader. Vänta du någon månad eller två så har du fler små barn som har uppvak och har svårt att somna etc etc. Min yngsta började vid 5,5 månad att konsekvent vakna var 30-60 minut nätterna igenom. Inget fel på något vis utan det gick tvärt över när han kom ur separationsfsen vid 9,5 månad. Pigg och glad kille dagtid men sov som en kratta. Brukar ofta ha sin kulmen runt 8 månader.

• Flickan och kråkan
    bebislyckan skrev 2013-01-14 21:01:31 följande:

Jag har funderat på om det skulle kunna hjälpa att låta honom sova i vår säng mer än han gör idag, men eftersom han gråter och är ledsen även då framåt "morgontimmarna" så tvekar jag på om det faktiskt kan hjälpa... Men kanske värt att testa... om det handlar om en separationsfas tänkte jag...

Ja, separationsfasen brukar komma smygandes där någonstans och som sagt kulminera runt 8 månader. Vi har alltid samsovit med våra barn - för vår skull likväl för deras. Våra har nog inte vaknat mindre och kunnat vakna ledsna men det har ju ändå varit en trygghet för dem att vi alltid är där nära så att säga. Det är ju en rätt jobbig tid för dem.
Svar på tråden Min son sover dåligt - drömmer?