• Anonym (Fas 3)

Kan man nekas socialbidrag om man vägrar Fas 3?

Det stod i en annan tråd här på Fl att man kan nekas fortsatt socialbidrag om man vägrar Fas 3 och blir avstängd från Arbetsförmedlingen. Kan det verkligen stämma..? Skulle soc i så fall verkligen låta det gå så långt, att personen blev vräkt, hamnade på gatan, fick svälta..? På riktigt..? Vad händer om han eller hon har barn - får man inte ens mat till barnen..? Det är ju i alla fall inte DERAS fel.

Läste i sociallagstiftningen att bidragstagare under 25 år var skyldiga att delta i praktik för att få soc - men om man är över 25 då..? Äldre, överviktig, problematik av olika slag, inte orkar eller kan eller vill vara hos sin Fas 3-anordnare..? Vantrivs fruktansvärt..?

• Svar på tråden Kan man nekas socialbidrag om man vägrar Fas 3?
  • Anonym (Lex)
    Anonym skrev 2013-01-17 16:40:44 följande:
    Tragiskt är vad det är när man är slut på arbetsmarknaden som 40-50 åring eller om man varit ett längre dag som vid sjukdom och barnafödande. Det är ett gigantiskt slöseri med resurser, att folk först ska utbilda sig för att sen tvingas utbilda sig igen. Men så har vi en utbildningspolitik som är åt helvete också som mer handlar om att sysselsätta folk än att de ska få varaktiga jobb.

Därför blir tugget om att man inte är varselbar skrattretande men framförallt tragisk. Tragiskt för att man har en övertro på sin egen betydelse.

Alla kan varslas även företagarna och kungen även om förfarandet inte alltid är exakt detsamma så är följderna det. Och småföretagarna är ungefär lika säkra som en Fas3:a, när som helst kan det vända och då går det oftast snabbt och slutar med en tragedi.
    Nej men hej Anonym!
    Nu möts vi igen! Det är jag som är den icke-varslade  personen som du haft ett gott *nåja* öga till länge.
    Det är precis så här det är: Jag utbildade mig i unga år.
    Därefter lätt medelålders, valde en lång högskoleutbildning då. Nu är jag faktiskt helt omöjlig att varsla.
    Och när jag väl gått i pension, kommer jag att få många  erbjudanden om att i alla fall komma in och jobba extra. För så här är det i vår bransch: specialkompetens är attraktivt.

Men egentligen började alltsammans i och med att jag beskrev hur vår Fas3:re trivdes med sina arbetsuppgifter, var en del i arbetslaget  och glad att bli uppskattad för det h*n gör.

Så nu frågar jag dig:  vad är ditt problem?

• Anonym
    Anonym (Lex) skrev 2013-01-17 18:30:25 följande:
    Huu. Om de här personerna på 50+ började arbeta  direkt efter  folkskolan eller grundskolan, men blir arbetslösa när de har 15 år kvar till ordinarie pensionsålder, får de så liten pension att det måste fyllas upp med bostadstillägg och särskilt försörjningsstöd till äldre.

Det vore inhumant, om något.
    För många är det mer inhumant att fösas ihop tillsammans med andra sittande framför en dator i ett klassrum 40 timmar i veckan och försöka hitta på egna saker man kan göra vid en dator, eller vara extra-resurs på en skola dvs rastvakt, göra de där sakerna människor brukar dela på arbetsplatser som att att tex. fixa med fika, vattna blommorna..
    Dessutom kostar det att ta sig till anordnaren, det krävs bättre kläder än om man bara går hemma så det blir mindre kvar än om man skulle få pension och bostadstillägg.

• Anonym
    Anonym (Lex) skrev 2013-01-17 18:40:13 följande:
    Nej men hej Anonym!
    Nu möts vi igen! Det är jag som är den icke-varslade  personen som du haft ett gott *nåja* öga till länge.
    Det är precis så här det är: Jag utbildade mig i unga år.
    Därefter lätt medelålders, valde en lång högskoleutbildning då. Nu är jag faktiskt helt omöjlig att varsla.
    Och när jag väl gått i pension, kommer jag att få många  erbjudanden om att i alla fall komma in och jobba extra. För så här är det i vår bransch: specialkompetens är attraktivt.

Men egentligen började alltsammans i och med att jag beskrev hur vår Fas3:re trivdes med sina arbetsuppgifter, var en del i arbetslaget  och glad att bli uppskattad för det h*n gör.

Så nu frågar jag dig:  vad är ditt problem?

Frågan är vad DITT problem är eftersom du bara hör din egen röst?
    Förutom att du är totalt ointaglig för fakta om andra än dig själv så vägrar du svara på varför du anser att det är bra att din arbetsgivare begår brottsliga gärningar.

Vad är ditt problem egentligen?
    Ja inte för ett ögonblick att jag inbillar mig att du kommer att svara annat än med ytteröligare en lång radda oförskämdheter, det är praktiskt taget allt du bidragit med i tråden.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-17 18:37:15 följande:
    Ibland kan det vara bättre för vissa personer att vara sjukskrivna då de uppenbarligen inte mår så gott....
    Då glömmer du bort att även sjuka kan alltid jobba med något.
    För det var väl inte bara för att hoppa på som du skrev det där i brist på sakargument?
  • Anonym (Lex)
    Anonym skrev 2013-01-17 18:30:28 följande:
    Du kan fortfarande varslas, det går mycket bra att varsla såna som dig.
    Det är slående att du övervärderar dig själv på detta pompösa sätt. Riktigt rande att se att det finns alla möjliga sorters människor på Familjeliv. Du heter Napoleon förmodar jag?
    fattar du inte? Jag är ombedd att arbeta.
    Och varsel kan man inte få efter uppnådda 65+.

Då väljer man att gå i pension.

Du har nog hakat upp dig. En smula.
  • Anonym (Lex)
    Anonym skrev 2013-01-17 18:47:18 följande:
    För många är det mer inhumant att fösas ihop tillsammans med andra sittande framför en dator i ett klassrum 40 timmar i veckan och försöka hitta på egna saker man kan göra vid en dator, eller vara extra-resurs på en skola dvs rastvakt, göra de där sakerna människor brukar dela på arbetsplatser som att att tex. fixa med fika, vattna blommorna..
    Dessutom kostar det att ta sig till anordnaren, det krävs bättre kläder än om man bara går hemma så det blir mindre kvar än om man skulle få pension och bostadstillägg.

Ja, men  pensionen skulle bli ohyggligt liten.
    En sådan tvångspensionering skulle jag inte vilja se.
  • Anonym
    Anonym (Känner igen) skrev 2013-01-17 15:55:14 följande:

Måste vara det, va..? Obestämd  Dessutom måste man ha varit arbetslös rätt länge för att hamna i Fas 3. Och för just ingenjörer devalveras deras utbildning väldigt fort, eftersom tekniken går så fort framåt. De borde ha fått relevant praktik mycket tidigare, i stället.
    Ohhhh jag blir galen på att så många babblar utan att ha någon som helst aning om vad dom pratar om!!

Jag är i FAS 3...jag arbetar några kvällar i veckan..samt vissa helger. (har gjort i flera år) Jag har INTE varit ARBETSLÖS länge!!

Som sagt FAS 3 består av en massa olika människor
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-17 19:13:41 följande:
    Ohhhh jag blir galen på att så många babblar utan att ha någon som helst aning om vad dom pratar om!!

Jag är i FAS 3...jag arbetar några kvällar i veckan..samt vissa helger. (har gjort i flera år) Jag har INTE varit ARBETSLÖS länge!!

Som sagt FAS 3 består av en massa olika människor
    Inte bara efterblivna,gamlingar och latmaskar
  • Anonym (Lex)
    Anonym skrev 2013-01-17 19:05:02 följande:
    Frågan är vad DITT problem är eftersom du bara hör din egen röst?
    Förutom att du är totalt ointaglig för fakta om andra än dig själv så vägrar du svara på varför du anser att det är bra att din arbetsgivare begår brottsliga gärningar.

Vad är ditt problem egentligen?
    Ja inte för ett ögonblick att jag inbillar mig att du kommer att svara annat än med ytteröligare en lång radda oförskämdheter, det är praktiskt taget allt du bidragit med i tråden.
    Jag är aldrig oförskämd.
     Ta nu en titt på min signatur - mitt nick.

Vad betyder ordet efter Anonym?

Sedan kan vi tillsammans få ett gott skratt.
  • Anonym
    Anonym (Lex) skrev 2013-01-17 19:14:43 följande:
    Jag är aldrig oförskämd.
     Ta nu en titt på min signatur - mitt nick.

Vad betyder ordet efter Anonym?

Sedan kan vi tillsammans få ett gott skratt.
    Hahaha.
    Jag förstår att du upplever det så, det tillhör din pompösa natur.

Det räcker gott för mig att andra kan läsa och förstår innebörden av det du skriver.

Lustigt att just Du tagit det tillägsnicket, det bekräftar ju bara det jag sagt om din övertro på din förmåga.
Svar på tråden Kan man nekas socialbidrag om man vägrar Fas 3?