vad anser ni om månggifte?
Jag skulle vilja vara för polygami, eftersom jag anser att staten inte ska lägga sig i vilka samlevnadsformer och familjebildningar folk har. Men ett äktenskap är inte bara en kärleksrelation utan även ett kontrakt mellan människor som reglerar en rad saker som ekonomi, försörjningsplikt (båda har skyldighet att försörja den andra), arvsrätt mm.
Att göra äktenskapslagen könsneutral var enkelt. Det fanns redan fungerande system för vad som gäller för ett giftemål med två parter. Men så fort man blandar in fler blir det krångligt.
Om äktenskapet består av tre parter är då en gift med två eller är alla tre gifta med varandra?
Om en man är gift med två kvinnor, kan då en av kvinnorna vara gift med två män? Måste i så fall båda männen vara gifta med båda kvinnorna eller kan man ha något slagt sick-sackmönster i äktenskapsrelationerna?
Tänk er ett dubbeläktenskap där två män är gifta med två kvinnor. Ska då även männen respektive kvinnorna anses vara gifta med varandra? Ärver männen varandra?
Om en part i denna kvadrat vill skilja sig från en av de andra men inte med alla vad gäller då?
Man kan fortsätta i evighet.
De juridiska knivigheterna kräver nog en hel del tankemöda innan man kan få en fungerande lagstiftning. Tills dess får de som vill leva i andra konstellationer nöja sig med att det inte finns något förbud mot att leva ihop hur många som helst, även om det inte finns någon äktenskapslagstiftning som reglerar vad som gäller.
Som medlem i en demokrati ska jag genast kräva en extra helgdag för min sekt, "alla har på sig en röd och en grön socka på tisdagar i alla månader utan R och en rolig hatt de övriga månaderna"!! Som medlem i en demokrati så ska jag genast kräva att det stiftas en ny lag mot folk som äter ädelost i trappuppgångar!