Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

vad anser ni om månggifte?

Ljushuvud skrev 2013-01-16 07:52:02 följande:

Så är det, så klart, men det finns saker med polygami som verkligen inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle! Varje förälders ansvar är ju att ge sig tillkänna som förälder, vilket innebär att barnet har en arvsrätt, ooooooavsett om man är gift eller inte. Detta borde med tydlighet vara nog för barnet. Polygami är ett resultat av män som vill ha makt! Blanda inte ihop saker, det går illa för allt vad jämställdhet heter!
    Det här visar hur dåligt uppdaterad du är på svenska förhållanden. Poly-sverige är inte en institution för män som vill ha makt. Tvärtom är det en skara människor som vet vad de vill och vågar utmana normerna. Att leva flersamt handlar om att vara sann med sina känslor och avsikter både inför sig själv och sina partners. Maktspel fungerar väldigt dåligt i den miljön.
  • PolyPond
    Långskånken skrev 2013-01-16 08:40:54 följande:
    Om jag vill ta mig en fjärde hustru, måste de tre jag redan har godkänna det allihop eller räcker det med ett majoritetsbeslut?
    Måste även min tredje hustrus man och hans båda andra hustrur och deras män godkänna den nya frun?

Men den viktigaste frågan av allt: Klarar Facebook av att ange en status där man är gift med flera personer?
    Min utgångspunkt är att alla som påverkas av ytterligare en relation till någon man knutit band med måste godkänna det nya avtalet.

Svaret på din sista fråga är nja. Det finns inget flersamt-alternativ, men man kan gå runt det hyfsat med några specialinställningar.
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 09:02:52 följande:

Så du är mer intresserad av min personliga åsikt än av fakta eller mer vedertagen sanning? Men håll tillgodo,, snabbvarianten: Att äga eller ha tillgång till MER än andra innebär makt! Vilket förhoppningsvis inte är emotsagt! Detta sker och finns att beskåda precis över allt på jorden där människor finns! Allt från religiösa sekter till ryska oligarker och svenska män som åker till Thailand för att köpa sex. Hoppas att detta inte är allt för svårt att förstå, och att sedan se vad makt gör med demokratin borde inte vara någon svår övning.
    Hur kopplar du detta till frivilliga relationer?
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 10:10:22 följande:

Hm, driver du med oss? Giftemål innebär en sorts "affärsöverenskommelse", där det är stort fokus på ägodelar och tillgångar. Missat det?!? Att påstå att man inte till viss del har ett förhållande mellan varandra i ett giftemål med ytterst tydliga ägande och maktförhållanden, men hallå, dag att titta lite över gräsrötterna?! För den som inte är gift innebär det ofta att personen både känner sig mindre fullkomlig och att andra har "mer". Att vara gift innebär inget annat än att man skaffat sig en överenskommen och lagbunden form av trygghet, där det inte i första hand kommer att handla om kärlek, men det är förhoppningsvis av kärlek man gifte sig från början. Förhoppningsvis kan du förstå det jag skrivit, men jag hoppas inte för mycket... Sorry!
    Se om jag hänger med här:
    Du menar alltså att jag får mer makt än dig om jag gifter mig med två personer, eftersom du känner dig lite mindre fullkomlig då?
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 14:40:43 följande:
    Men då så, det var du som drog upp sjukvården. Vad ska ditt barn med flera vårdnadshavare till om det räcker med en enda vid sjukhusvistelse. En av dina argument.
    Jo, det är så att endast vårdnadshavare kan hämta ut medicin etcetera. Skall en förälder som inte är vårdnadshavare göra det krävs fullmakt. Det blir en jädra massa fullmakter, kan jag säga.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 14:47:36 följande:
    Tack för att du bekräftar att det egentligen är ditt eget val i livet som intresserar dig. Var snäll och låtsas inte som att du bryr dig om andra.

Egoism och hävdelsebehov.  
    Jag förnekar inte ett spår att jag vill ha möjlighet till månggifte för att själv kunna välja. Däremot kan man ha flera infallsvinklar, vilken en är att vi idag inte behandlar de som kommer hit och ÄR gifta med flera väl.
    Huvudfrågan i detta är dock valfriheten för alla.

Var hittar du hävdelsebehov i detta?

• PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:12:14 följande:
    Som man bäddar får man ligga...
    Det blir väldigt märkligt att du i ena andetaget anklagar mig för att vara egoist, och i nästa vill göra ditt bästa för att inte underlätta för andra.
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 15:02:52 följande:

Jag kan tänka mig att det relativ lätt går att pressa en "fru" t.ex att gå med på ytterligare giftemål.. Och hur tusan skall man bevisa att alla verkligen har samtycke... Nä detta är ovanligt korkat!
    Det finns SÅ många sätt att utföra utpressning på. Just detta är sannolikt inte särskilt teffektivt då vi har möjlighet att skilja oss i Sverige.
  • PolyPond
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:19:00 följande:
    Majoriteten  om inte alla som kommer hit och är i polygami förhållande har inte valt det själva. I dag har dem chansen att ta sitt pick och pack och sticka ifrån mannen men sådana som du kommer göra det svårt för dessa kvinnor om ni får igenom eran åsikter.

Du vill på lagligt sätt skrika ut att ditt val är rätt och likvärdig som alla andra. Varför kan du inte känna dig lugn så som ni har det idag? Vart brister det för dig? Ta tag i problemen som du känner av idag. Fixa fullmakt, testamente och allt vad du nu tog upp istället för att gräva gravar åt andra.     
    Polygyni-förhållanden, märk väl.

Oavsett om man ingått ett tvångsäktenskap med två eller flera personer, så har man rätt att skilja sig i Sverige. Problemet här är de människor som faktiskt inte VILL skilja sig, och de individer som vill skilja sig, men inte har rätt till sin del av familjens tillgångar, då Sverige inte riktigt godkänner samlevnadsformen till att börja med.

Jag behöver inte lagen i ryggen för att konstatera att jag är likvärdig med andra. Däremot vill jag att var och en själv ska kunna välja vilka juridiska avtal de vill att ingå med varandra. Det är en fråga om valfrihet som inte nog kan betonas. Och ännu viktigare är frågan om att våra barn har rätt till alla sina föräldrar: varför föräldrabalken behöver ändras. Det är främst DÄR det brister för oss. Det GÅR inte att skriva fullmakter för detta.
  • PolyPond
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 15:25:00 följande:

Jag har inte påstått att ökat självbestämmande generellt är något dåligt! Eller hur!? Som isolerad del är polygami en situation som kommer att leda till precis hur många problem som helst och ytterst få positiva saker. Människor inom ett äktenskap är bundna till varandra, människor blir osams, inte ovanligt att människor stöttar den som de känner är starkast,. Tre personer, två bråkar, den tredje riskerar bli den som stöttar den ena eller andra. Grupptryck och gruppdynamik,, leder fram till att risken är mer överhängande än du kan ana att det fattas beslut som enskilda individer aldrig skulle fatta själva. Än så länge har väldigt få fördelar med polygami framförts! Vilka finns??
    På vilket sätt skiljer det sig om man är gift, från att vara sambos?

Det kan jag berätta: den gifte har juridiska rättigheter vid en separation som den enbart sammanboende saknar. Antalet problem som kan uppstå och det känslomässiga är förstås likvärdigt.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?