• Shagwell

Hon sover bäst på magen - hjälp!

Hej har en liten tjej på drygt en månad som verkar sova som allra bäst på magen! Låt säga att jag ammar henne och så somnar hon på sidan, efter ett tag har hon själv krullat ihop sig på mage och sover så gott. Någon gång har jag försökt lägga henne tillbaka på sidan eller på rygg men det verkar dömt att misslyckas...När hon f år sova på magen så sover hon längre och mer ostört, om jag däremot lägger henne på rygg så kanske hon sover en timme - max 2. Kan väl inte vara en tillfällighet? Fler som känner igen detta?

• Svar på tråden Hon sover bäst på magen - hjälp!
  • Natulcien

De flesta bebisar sover bäst på mage. Det lindrar ju eventuella magknip bättre och armar och ben hålls stilla etc.
    Men p.g.a. risken för PSD så ska de inte sova så, förrän de själva kan vända sig.
    Vissa låter dem sova på mage ändå, med andningslarm.

Vår son sov gott på sidan (med en ihoprullad filt mot magen) tills han kunde vända sig själv, då sov han ännu godare på mage. Han kunde inte sova alls på rygg.

• Shagwell

Hon kan inte vända sig från mage till sidoläge men hon kan däremot vrida på huvudet från ena sidan till den andra, om det var det du menade. Jopp man nojjar och sover ju själv dåligt - när hon sover bra för man oroar sig för att de ska sluta andas....Jag nojjar iofs äöven om hon sover på rygg, hör till att vara lite nojjig med spädbarn över lag...

• Alby

Har läst någonstans att egentligen är det lika onaturligt för en nyfödd att ligga på rygg som det är för en kalv att ligga på rygg. Men det är ju risken för psd, personligen så har jag lite svårt att se hur det skulle öka risken men pga varningarna så låter jag bara min bebis ligga på mage de stunder som jag sitter bredvid. Min kompis bebis är likadan; kan bara sova på mage, så hon har satt ett andningslarm på rumpans blöjdel istället och låter bebisen alltid sova på magen. Men det hade jag nog inte vågat, precis som du säger så är man rätt nojig, och det ska man nog va också, vi är ju deras föräldrar. :)

• Pinky81

Vår son har sovit på mage sen dag 1! (Nu är han 6 månader)
    Innan han själv kunde vända huvudet så fick vi ju såklart hålla koll men han kunde omöjligt somna på rygg så vi hade inget val.

Nu snurrar han som en helikopter i sängen å sover gott på mage med fötterna ut genom spjälorna eller på kudden som Pippi!

• Jkpg Deluxe

Vår dotter (11 mån) sover också bäst/längst på mage och har alltid gjort det! Höll lite koll på henne första tiden,  hon sov utan kudde och med en lätt filt på sig bara.

• cosinus
    Alby skrev 2013-01-15 11:08:59 följande:
    Har läst någonstans att egentligen är det lika onaturligt för en nyfödd att ligga på rygg som det är för en kalv att ligga på rygg. Men det är ju risken för psd, personligen så har jag lite svårt att se hur det skulle öka risken men pga varningarna så låter jag bara min bebis ligga på mage de stunder som jag sitter bredvid. Min kompis bebis är likadan; kan bara sova på mage, så hon har satt ett andningslarm på rumpans blöjdel istället och låter bebisen alltid sova på magen. Men det hade jag nog inte vågat, precis som du säger så är man rätt nojig, och det ska man nog va också, vi är ju deras föräldrar. :)
    Risken för PSD ökar för att barnet sover bättre. Bebisar sover bättre på magen, markant högre andel djupsömn och det är bara under djupsömnen de risker att dö i PSD.

Så lägger man ett spädbarn på rygg sover det så mycket sämre att de i princip inte får någon djupsömn och vips så har man nästintill utrotat risken för PSD.

Vissa barn sover ok på rygg, vissa hyffsat och vissa inte alls.
  • Alby
    cosinus skrev 2013-01-15 12:28:41 följande:
    Risken för PSD ökar för att barnet sover bättre. Bebisar sover bättre på magen, markant högre andel djupsömn och det är bara under djupsömnen de risker att dö i PSD.

Så lägger man ett spädbarn på rygg sover det så mycket sämre att de i princip inte får någon djupsömn och vips så har man nästintill utrotat risken för PSD.

Vissa barn sover ok på rygg, vissa hyffsat och vissa inte alls.
    Okej det låter rimligt, tack för förklaringen. Glad
  • KLAJSHUH

Min son har alltid sovit på mage. Han sov oftast väldigt dåligt på rygg.. Han hade mycket gaser.. Jag hade extra koll på honom. Ingen kudde. Han kunde tidigt lyfta och vrida på huvudet från sida till sida i magläge. Vid två tillfällen när han sov på rygg ( försökte med det innan jag gav upp) kräktes han utan att vrida på huvudet. Han riskerade alltså att kvävas av sin egen uppstötning. Efter andra gången lät jag honom sova på magen, kändes säkrare.

• adiscobloodbath

Min dotter är två månader och vaknar verkligen HELA tiden om hon somnar på rygg. Sover bara på rygg i vagnen när den är i rörelse men vaknar så fort den stannar. Jag låter henne sova på mage i spjälsängen, hon har kunnat lyfta upp huvet och vända det från sida till sida sen hon var två veckor ungefär. Kollar henne lite då och då när hon ligger ensam i sovrummet. Jag har tänkt att länge jag har koll, sover i samma rum som bäbisen och själv vaknar lätt så kan jag låta henne sova på mage.

Svar på tråden Hon sover bäst på magen - hjälp!