"time-out" - Skamvrå
Jag är mamma till en grabb på 1½ år och lillen bor 50/50 hos mig och sin pappa.
Problemet är att vi föräldrar har olika syn på uppfostran och har hamnat i en mindre konflikt gällande detta.
Vår son är motoriskt utvecklad (ganska tidig med det mesta) men pratar inte alls. Han förstår enklare uppmaningar/frågor utan problem och kan själv visa vad han vill genom att peka och göra läten.
Vårt största problem är att grabben bits. Han biter varken barn eller personal på förskolan men han biter mig, pappan samt mor- och farföräldrar. Mig och mina föräldrar biter han sällan numera efter det att jag har satt mig på hans nivå, hållit honom om armarna och sagt med mörk röst - Aja dig, vi bits inte. Jag har gjort det så ofta vissa dagar att jag känt mig som en robot. Sonens pappa tror dock inte på den här metoden utan han vill att grabben ska sitta/stå i en skamvrå i ca 5 min för att förstå att bita är fel. Jag gillar inte alls tanken på en skamvrå då jag tycker att det känns kränkande mot barnet.
Jag vill gärna ha tips på hur jag kan få pappan att förstå att mitt sätt fungerar. Eller tips på hur vi kan göra något helt annat än det jag gör nu och det han vill göra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 09:41
Kanske ska tillägga att jag och pappan själva är uppfostrade väldigt olika. Mina föräldrar är för att prata och resonera och inte att straffa. Exets föräldrar är av den hårda typen med hot/straff/mutor och har bett exet att be sonen att leka tystare, inte låta honom äta själv då det kladdar osv.