• Kråkes mamma

"time-out" - Skamvrå

Jag är mamma till en grabb på 1½ år och lillen bor 50/50 hos mig och sin pappa.
    Problemet är att vi föräldrar har olika syn på uppfostran och har hamnat i en mindre konflikt gällande detta.
    Vår son är motoriskt utvecklad (ganska tidig med det mesta) men pratar inte alls. Han förstår enklare uppmaningar/frågor utan problem och kan själv visa vad han vill genom att peka och göra läten.

Vårt största problem är att grabben bits. Han biter varken barn eller personal på förskolan men han biter mig, pappan samt mor- och farföräldrar. Mig och mina föräldrar biter han sällan numera efter det att jag har satt mig på hans nivå, hållit honom om armarna och sagt med mörk röst - Aja dig, vi bits inte. Jag har gjort det så ofta vissa dagar att jag känt mig som en robot. Sonens pappa tror dock inte på den här metoden utan han vill att grabben ska sitta/stå i en skamvrå i ca 5 min för att förstå att bita är fel. Jag gillar inte alls tanken på en skamvrå då jag tycker att det känns kränkande mot barnet.

Jag vill gärna ha tips på hur jag kan få pappan att förstå att mitt sätt fungerar. Eller tips på hur vi kan göra något helt annat än det jag gör nu och det han vill göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 09:41
    Kanske ska tillägga att jag och pappan själva är uppfostrade väldigt olika. Mina föräldrar är för att prata och resonera och inte att straffa. Exets föräldrar är av den hårda typen med hot/straff/mutor och har bett exet att be sonen att leka tystare, inte låta honom äta själv då det kladdar osv.

• Svar på tråden "time-out" - Skamvrå
  • skogsvitter

Hur hade han tänkt att skamvrå skulle få honom att förstå bättre? Det enda som händer då är ju att han isoleras? Hur ska en isolerad tid på 5 min kunde ge någon som helst förståelse?

• Kråkes mamma
    Mariohn skrev 2013-01-15 11:23:17 följande:
    Han är 1,5. Skamvrå är bara löjeväckande. Det är det förresten när de är 5 också. Eller 15. Eller 35. 
    Det är helt min åsikt. Jag vill inte att han ska sitta/stå i skamvrån varken hemma hos mig (det lär aldrig hända!), sin pappa eller farmor och farfar.
    skogsvitter skrev 2013-01-15 11:29:20 följande:
    Hur hade han tänkt att skamvrå skulle få honom att förstå bättre? Det enda som händer då är ju att han isoleras? Hur ska en isolerad tid på 5 min kunde ge någon som helst förståelse?
    Pappans tanke är att sonen ska komma på att om man bits så är det roliga/gosiga slut och man får sitta ensam i en vrå och ha tråkigt. Alltså att grabben ska koppla, dumma saker (som att bitas) = inget mer roligt.

• MattssonE

Min dotter höll också på att bitas när hon var i den åldern, hade dock inte att göra med talet då hon alltid pratat väldigt bra. 

Hon bet både oss och sig själv, och man undrade ju lite vad som var fel på henne.. Men det slutade efter ett tag. Utan skamvrå och annat trams. När hon bet så satte jag mig ned framför henne och såg till att ha ögonkontakt, sedan förklarade jag att mamma blir väldigt ledsen och får ont när hon bits. Då såg man hur hon skämdes lite. Sedan gav jag henne en kram och så var det bra. Tillslut la hon av med det där.  

• cina

Din lilla är bara 1,5 år och har inte fått sitt språk ännu men förstår massor!! klart att han blir frustrerad när han inte kan tala om vad han vill säga och biter!! Det gör många barn innan de börjar prata.

Tycker inte om time out och skamvrå! det ger negativ uppmärksamhet och kränker barnet!!!!!

Tycker du gör helt rätt i att tillrättavisa honom för vi som föräldrar ska vägleda till ett bra betende och tala om när saker är rätt eller fel! Robot eller ej ;)

är helt säker på att om du och de som han biter fortsätter att säga till honom och visa att det inte är ok, tex genom att genast bara sätta ned honom och vis att ni inte vill "leka" med honom när han gör så......så kommer det nog försvinna så småning om.            

• Litet My

Har också en 1,5 åring samt en äldre, en 1,5¨åring har varken utvecklat konsekvenstänk eller impulskontroll, det enda man gör när man sätter den i skamvrån är att skrämma och förvirra dem. Även om en 1,5 åring vet att man inte bits så kan de inte stå emot impulsen att bita, knuffa, slå till eller vad de nu kan vara.

Det man kan göra är att ligga steget före samt att ta reda på varför han bits, är det för att det är mysigt? Han är arg osv?

Han är också väldigt liten för att bo VV vilket kan göra att det finns en hel del tankar och känslor han inte kan utrycka kan jag tänka mig.       

• MattssonE
    Litet My skrev 2013-01-16 12:11:51 följande:
    Har också en 1,5 åring samt en äldre, en 1,5¨åring har varken utvecklat konsekvenstänk eller impulskontroll, det enda man gör när man sätter den i skamvrån är att skrämma och förvirra dem. Även om en 1,5 åring vet att man inte bits så kan de inte stå emot impulsen att bita, knuffa, slå till eller vad de nu kan vara.

Det man kan göra är att ligga steget före samt att ta reda på varför han bits, är det för att det är mysigt? Han är arg osv?

Han är också väldigt liten för att bo VV vilket kan göra att det finns en hel del tankar och känslor han inte kan utrycka kan jag tänka mig.       
    Vad tusan har växelvist boende att göra med bitandet? Så fort barnet visar negativa och fientliga känslor så MÅSTE det tydligen bero på VV. Varför kan det helt enkelt inte bero på att barnet inte vet hur han ska visa att han för stunden är förbannad på något annat sätt än att bitas, skrika, slåss och dyl? 

Om TS barn nu skulle bo på heltid hos henne och träffa pappan på helgerna, vad skulle detta beteende då berott på när man inte kan skylla på VV?

Har haft min dotter hos mig varannan vecka sen hon var ca 1 år, och min sambos son är ca 18 månader och har sen i november varit här varannan vecka. Han bits inte? Min dotter började bitas när hon var ca 1,5 år men slutade efter ett tag, och hon har aldrig visat på något annat sätt att VV är dåligt för henne. 

Kan inte folk komma med konkreta råd istället för att skylla på något så fort det finns något att skylla på?  
  • Sommarfjäril
    MattssonE skrev 2013-01-16 14:05:00 följande:
    Vad tusan har växelvist boende att göra med bitandet? Så fort barnet visar negativa och fientliga känslor så MÅSTE det tydligen bero på VV. Varför kan det helt enkelt inte bero på att barnet inte vet hur han ska visa att han för stunden är förbannad på något annat sätt än att bitas, skrika, slåss och dyl? 

Om TS barn nu skulle bo på heltid hos henne och träffa pappan på helgerna, vad skulle detta beteende då berott på när man inte kan skylla på VV?

Har haft min dotter hos mig varannan vecka sen hon var ca 1 år, och min sambos son är ca 18 månader och har sen i november varit här varannan vecka. Han bits inte? Min dotter började bitas när hon var ca 1,5 år men slutade efter ett tag, och hon har aldrig visat på något annat sätt att VV är dåligt för henne. 

Kan inte folk komma med konkreta råd istället för att skylla på något så fort det finns något att skylla på?  

Men Litet My har väl aldrig påstått att "det måste bero på växelvist boende"!? Verkar vara en känslig fråga för dig...

Det är väldigt vanligt att barn som ännu inte utvecklat något språk bits, det brukar lösa sig av sig själv när talet lossnar. Time Out tycker jag är en hemsk idé i sammanhanget. Det skulle troligen bara förvärra situationen och skapa otrygghet hos din son! Hoppas du kan få ditt ex att inse det TS.
  • skogsvitter

Missade faktiskt helt att barnet bor 50/50, betyder det varannan vecka?
    Det är ju inte alls särskilt bra för en liten 1-åring, det trodde jag var självklart för alla??

Jag tror det man menar ovan är att bitande orsakas av frustration och att veckovis boende i allra högsta grad skapar stark frustration hos barnet eftersom det ständigt utsätts för långvariga separationer, ständigt nya miljöer utan någon fast och stabil anknytningsperson som alltid finnas där.

Svar på tråden "time-out" - Skamvrå