• Kråkes mamma

"time-out" - Skamvrå

Jag är mamma till en grabb på 1½ år och lillen bor 50/50 hos mig och sin pappa.
    Problemet är att vi föräldrar har olika syn på uppfostran och har hamnat i en mindre konflikt gällande detta.
    Vår son är motoriskt utvecklad (ganska tidig med det mesta) men pratar inte alls. Han förstår enklare uppmaningar/frågor utan problem och kan själv visa vad han vill genom att peka och göra läten.

Vårt största problem är att grabben bits. Han biter varken barn eller personal på förskolan men han biter mig, pappan samt mor- och farföräldrar. Mig och mina föräldrar biter han sällan numera efter det att jag har satt mig på hans nivå, hållit honom om armarna och sagt med mörk röst - Aja dig, vi bits inte. Jag har gjort det så ofta vissa dagar att jag känt mig som en robot. Sonens pappa tror dock inte på den här metoden utan han vill att grabben ska sitta/stå i en skamvrå i ca 5 min för att förstå att bita är fel. Jag gillar inte alls tanken på en skamvrå då jag tycker att det känns kränkande mot barnet.

Jag vill gärna ha tips på hur jag kan få pappan att förstå att mitt sätt fungerar. Eller tips på hur vi kan göra något helt annat än det jag gör nu och det han vill göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 09:41
    Kanske ska tillägga att jag och pappan själva är uppfostrade väldigt olika. Mina föräldrar är för att prata och resonera och inte att straffa. Exets föräldrar är av den hårda typen med hot/straff/mutor och har bett exet att be sonen att leka tystare, inte låta honom äta själv då det kladdar osv.

• Svar på tråden "time-out" - Skamvrå
  • MattssonE
    Sommarfjäril skrev 2013-01-16 14:13:57 följande:

Men Litet My har väl aldrig påstått att "det måste bero på växelvist boende"!? Verkar vara en känslig fråga för dig...

Det är väldigt vanligt att barn som ännu inte utvecklat något språk bits, det brukar lösa sig av sig själv när talet lossnar. Time Out tycker jag är en hemsk idé i sammanhanget. Det skulle troligen bara förvärra situationen och skapa otrygghet hos din son! Hoppas du kan få ditt ex att inse det TS.
    "Han är också väldigt liten för att bo VV vilket kan göra att det finns en hel del tankar och känslor han inte kan utrycka kan jag tänka mig."    ??

Nej ingen känslig fråga, eftersom att det fungerat för oss i ca 2 år. Blir bara irriterad på att VV alltid tas upp i negativa sammanhang. 
  • skogsvitter

Förövrigt är det ett klassiskt beteende i den här åldern, just eftersom barn i den här åldern upplever väldigt starka känslor. Främst frustration, ilska och ångest. Det är högst vanligt att dessa känslor får utlopp genom bitande, nypande eller självskadebeteende. Men man kan göra mycket för att lugna barnet och minska beteendet till ett minimum. Det gör man såklart inte genom att straffa och isolera med time-out, utan det gör man genom att lugna barnet och försöka undvika situationer som gör barnet upprört.

• Sommarfjäril
    MattssonE skrev 2013-01-16 14:17:34 följande:
    "Han är också väldigt liten för att bo VV vilket kan göra att det finns en hel del tankar och känslor han inte kan utrycka kan jag tänka mig."    ??

Nej ingen känslig fråga, eftersom att det fungerat för oss i ca 2 år. Blir bara irriterad på att VV alltid tas upp i negativa sammanhang. 

Men bara för att det fungerat bra för er så betyder det inte att alla passar in i den mallen. Det här är ju ett diskussionsforum, och man måste ha möjlighet att ta upp olika frågeställningar, tycker att Litet My gjorde det på ett fint sätt och inte alls anklagande. Det är ju ett faktum att man ofta anser att varannan veckasboende är bättre för lite större barn än ettåringar. En del små BARN kan fara illa av vv, men du vet säkert bäst vad gäller ditt eget barn och funkar det för er så är det ju toppen!
  • Sommarfjäril
    skogsvitter skrev 2013-01-16 14:19:36 följande:
    Förövrigt är det ett klassiskt beteende i den här åldern, just eftersom barn i den här åldern upplever väldigt starka känslor. Främst frustration, ilska och ångest. Det är högst vanligt att dessa känslor får utlopp genom bitande, nypande eller självskadebeteende. Men man kan göra mycket för att lugna barnet och minska beteendet till ett minimum. Det gör man såklart inte genom att straffa och isolera med time-out, utan det gör man genom att lugna barnet och försöka undvika situationer som gör barnet upprört.
  • beccagranen

Tror de flesta barn kring den ålder här haft en bitperiod. Ofta kommer det i sammanhang när barnet blir uppspelt, det är ett sätt att få utlopp för sin känsla. Man kan se liknande drag hos många autistiska barn som kan slåss, bitas eller klappa händerna när de fylls med känslor, oavsett om de är positiva eller negativa. Så kort sagt det är en viktig del i utvecklingen och ska absolut inte straffas. Däremot kan man ta bort barnet när de bits och säga att det gör ont, så klappar vi händerna istället så att han får utlopp för sin energie.

• Natulcien

Nej, skamvrår har ingenting med modern barnuppfostran att göra. Det är aldrig en lösning, inte i någon ålder öht.
    In i skamvrån med skamvråidéerna!

Men bitbeteendet kommer sig säkert av den frustration som är så vanlig i den åldern. Vår son bet inte, men han bankade sitt eget huvud i golvet och kastade saker när han blev frustrerad. Men vi försökte förekomma honom och avleda, ta upp honom eller bara hålla om honom. Absolut inte gå ifrån eller ignorera på det sätt som en skamvrå fungerar.

Nu är sonen 2 år och 2 månader och har inte bankat med huvudet på flera månader. Kastar saker gör han fortfarande då och då, men vi fortsätter att hindra, avleda och tala om för honom att vi inte tycker om att han kastar saker.

• Flickan och kråkan

Nu är det ju inte TS som vill sätta sitt barn på time-out utan barnets pappa och hennes f.d. TS är ju redan av uppfattningen att time-out är fel. 

Det är inte alltid helt lätt att övertyga en f.d. partner att han/hon har rätt/fel och att man själv har rätt. Jag skulle försöka få med mig pappan på samtal med någon professionell. Inte för att ni har några gigantiska problem med ert barn (han låter som en högst normal liten kille i den åldern), men för att ni just faktiskt har olika uppfattning om fostran och att ni är separerade och er son bor VV. Då är det bra att faktiskt bolla med någon som faktiskt kan det här med hur små barn fungerar och som kan jämka mellan er föräldrar som neutral part så att säga.

• Flickan och kråkan

Jag har haft två barn i den åldern förresten och båda har haft "våldsamma" tendenser i den åldern. Lillebror bet, storebror knuffade och slog huvudsakligen. Idag är de 3,5 respektive 5 år och gör inte en fluga förnär. Det har med åldern och utveckling att göra. 

• Litet My

MattssonE: för att det kan skapa frustration och tankar som barnet inte kan ge uttryck för. Starta gärna en egen tråd om huruvida folk "alltid" skyller på vv boende, finns ingen som gjort det här.

• Litet My

Sommarfjäril: Tack för att du förstod.

Svar på tråden "time-out" - Skamvrå