• Kardemamma

Svårt att få henne att äta proteiner...

Jag behöver lite råd. Min dotter (20 månader) har alltid varit lite kinkig med maten. Oftast äter hon ändå OK under en dag om än inte så varierat. Hon vägrar dock kött i de flesta former, inkl fisk och kyckling. Tills rätt nyligen fungerade blodpudding men nu är det tvärstopp. Köttfärssås fungerar ibland men inte alltid. Jag försöker kompensera med ägg och ost men behöver mer tips på proteinrika livsmedel som hon skulle kunna äta. 

Hon är bra på att äta frukt och i grönsaksväg älskar hon avokado, ärtor och majs. I övrigt är det bröd, pasta, ris.

Tips på bra, barnvänliga proteinkällor efterlyses alltså. Och hur hur viktigt är proteinet egentligen?

• Svar på tråden Svårt att få henne att äta proteiner...
  • gosegrisen

Gillar hon ärtor och majs så kanske kikärtor, bönor och linser kan gå hem också? Det är bra proteinkällor!

• Kardemamma

Har testad bönor och kikärter för jag tänkte att hon skulle gilla att plocka med dem, men utan framgång tyvärr :(

• roffe

Broccoli, baljväxter, bönor, linser, tonfisk, keso, ost. :)

• Kardemamma
    Vaniljkex skrev 2013-01-15 17:39:34 följande:
    Pannkakor, jag gor mina med massor av agg.
    Ja, det gillar hon ju. Och där kan man ju smyga ner andra nyttigheter i smeten också, fantastiskt fiffigt.
  • Kickan76

Låter som om du skriver om min son! Han är exakt så! Han äter inte kött i någon form och inte fisk. Han är 2,5 år och jag har försökt och oroat mig så jag nästan fått magsår känns det som. Men numera så tar jag det lugnt, han äter ändå något och det går ju inte att tvinga i honom. Tänker att det kommer väl att ändras med tiden. Han gillar blodpudding och pannkakor. Äter lite olika grönsaker och pasta är favoriten. Som tur är så är han "normal"i magen för skulle ju kunna bli hård med tanke på allt vitt mjöl han får i sig i form av pasta och bröd. Han äter även frukt och smoothies. Känns ändå som om han får i sig lite av allt förutom just köttbiten, förutom korv och köttbullar för det kan han ibland äta. På dagis däremot så har han ätit typ mycket som han vägrar hemma! Det förstår jag däremot inte!? Så det kan vara jag som med min oro och hets gett honom matbroblem!? Därför har jag valt att ta det lugnt, lagar mat och äter han inte så får han något annat i form av frukt, smörgås, smoothies. Ibland så smakar han ändå och tycker nu sen jag slutat vaka över hans mat att det blivit lite bättre......

• Neko

Fiskpinnar brukar vara populärt.

• Kickan76

ja på dagis har han ätit fiskpinnar men gör det inte hemma, testade senast i går. :)

• roffe

Man kan ta extra mkt ägg i pannkakorna som någon skrev, och även blanda i proteinpulver om det skulle behövas :)

• Annelie 76

Det är protein (bra sort) i mjölk också så se till att använda mycket mjölkprodukter om det går. Funkar smoothie så blanda i ägg (rått), mjölk eller proteinpulver om ni hittar nåt som inte är äckligt. Välj proteinpulver utan sötningsmedel och helst utan soja. Soja innehåller fytoöstrogener som bla kan få flickor att komma in i puberteten för tidigt.

• Prospero

Det låter precis som vår 4-åring! Ibland känns det som han äter bara bröd, pasta och potatis. Och så pannkakor som tur är! Vi tar också extra ägg i pannkakorna. Dricker din son mjölkbaserad välling? Det ger ju en del, vilket jag är glad för (vår dricker inte mjölk men välling). Ost på mackan är ju bra. Äter han  kokt/stekt ägg tror jag inte du har något problem längre. Det gör inte vår... Ärtor är också proteinrika.

Hur ligger han till på tillväxtkurvan - följer han sin kurva?

• Kardemamma

Tack för all uppmuntran och tips. Det är så lätt att stressa upp sig över det där med maten. Men jag ska försöka ta det lungt och tagga ner. Har faktiskt märkt på sistone att hon äter bättre om man låter henne vara i fred och inte försöker mata.

Hon ligger bra till på sin kurva och är pigg och glad. Det varierar så mycket från dag till dag vad som äts och vad som ratas. Igår ville hon t.ex. bara ha ost till mellis, en annan dag är det bara brödet som gäller. Tyvärr blir hon rätt pruttig av för mycket vitt bröd och pasta, och har haft ont av gaser när hon var yngre. Så jag försöker hålla nere på just vetet. Hon dricker t.ex. majsvälling, och jag har börjat byta ut hälften av vetemjölet i pannkakssmeten mot mandelmjöl. 

• Apopan

Min son älskar kidneybönor som har legat och gottat till sig i rikligt med vinäger, olja och örter (även chili går hem, men då är han van med starkt). Det har han ätit och plockat med sedan han var 7månader.

Om hon gillar bröd så är det ju bara att bre med pastej, leverpastej eller vegetarisk pastej (som går att köpa färdig, men är rätt lätt att göra egen, där står bönor igen för proteinet)

Sedan så har vi ju mejeriprodukterna. Använd mycket grädde, mjölk, crème fraîche osv i matlagningen.

Protein är viktigt för växande barn över 1år, viktigare än för oss vuxna. Men det är ju protein i så mycket, så jag vet inte om du egentligen behöver vara orolig om barnet är friskt och växer och allt som det skall. Inte ens människor som lever på svältgränsen brukar leda brist på protein.
    Jag ger t.ex mitt barn nästan enbart vegetariskt, men har aldrig oroat mig över just proteinet :)

• I969

Mjölkprnodukter är en toppen proteinkälla, kvarg o keso innehåller 12-13 g protein per 100 g, i jämförelse med 3-4 g för mjölk/yoghurt.

• ElsaT

Quinoa är rikt på högvärdigt protein, är iofs inte mkt mer än i en bra pasta men ska vara lättare för kroppen att ta upp. Glutenfritt dessutom. Min son älskar det med en rejäl klick fett i!

Svar på tråden Svårt att få henne att äta proteiner...