• Anonym (vanemänniska)

Min fru är ful

Jag har levt länge med min fru och inte tänkt på hur ful hon är tidigare. Häromdan skrek dock några barn på henne och då gick det upp för mig att jag lever med en extremt ful fru.

Vi satte oss ner och pratade och då insåg jag hur hon lidit i alla år av sin fulhet, jag älskar henne och har alltid gjort det, men jag kan inte trösta henne och få henne att inse att den enda persons åsikter som räknas när det gäller hennes utseende är mina och jag älskar henne. Men det är plågsmat och jag vet inte riktigt vad jag ska säga till henne.

• Svar på tråden Min fru är ful
  • Anonym

Vad exakt är det som är så särskilt fult med henne? De flesta ser ju inte direkt ut som modeller i vardagen :/

• Moulin Rouge

Jag tänker som så att det är väl en fråga om tycke och smak. Mycket ligger ju i betraktarens ögon.

Det ngn finner vackert och attraktivt, finner ngn annan fult och motbjudande.

Du skriver att du först nu upptäckt att hon är "ful". Vad tyckte du själv innan den här incidenten med barnen som skrek?

En människa som kanske inte har så fördelaktigt utseende, kanske har en väldigt vacker personlighet. Och då blir man automatiskt mkt vackrare. Tycker jag då.  

• Anonym

Min sambos fd fru är hiskligt ful. Inte för att jag är så mycket snyggare själv, men alla undrade vad tusan han gjorde med henne. Själv säger han att vacker är hon ju inte men det fanns andra kvalitéer hos henne som var viktigare då, och de avgjorde ju saken :)

• Förvirradbrud

hahaa.. meh alla kan ju inte vara fina! alla är Vackra på sina sätt det är väl därför du älskar henne? Utseendet är inte det viktigaste utan det inre som räknas. Om man säger så här - Dom som vet att dom ser bra ut dom har ett smutsigt hjärta. dom som inte ser bra ut har dom finaste hjärtan måste ja ba säga ! säg inget til henne att hon är ful tror de nån jävla bitch som manipulerar dig elr så haru sätt för många " fina" brudar "! Tro mig själv tycker alla att jag ser bra ut men jag tar inte åt mig för att jag vet att jag har ett gott hjärta men om du tycker att din fru är ful varför ens gifta sig med henne ? eller varför ens sova brevid henne om hon är så ful? varför äta hennes mat? dricka? varför ??? förstår mig inte på dagens MÄN! hon förtjänar inte de här Tror att du är ett jävla svin som inte vet vad kärlek är ! typiskt omgenhet hos dig!

• Anonym (vanemänniska)

va, jag tycker inte hon är ful?! men andras åsikter har fått mig att tro det, min kärlek är inte mindre i dag än när jag först träffade henne och blev störtkär

• Anonym (vanemänniska)
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 14:56:37 följande:
    Jag tänker som så att det är väl en fråga om tycke och smak. Mycket ligger ju i betraktarens ögon.

Det ngn finner vackert och attraktivt, finner ngn annan fult och motbjudande.

Du skriver att du först nu upptäckt att hon är "ful". Vad tyckte du själv innan den här incidenten med barnen som skrek?

En människa som kanske inte har så fördelaktigt utseende, kanske har en väldigt vacker personlighet. Och då blir man automatiskt mkt vackrare. Tycker jag då.  
    jag tyckte inte hon var ful innan och jag tycker inte det nu. uttryckte mig kanske lite klumpigt
  • Gunilla 044

Du skriver ju själv att du inte tidigare tänkt på hur ful hon är,alltså tycker du det.

• NadiaMi

På vilket sätt menar "de" att hon är ful?

Vad skönhet är är så olika från person till person, samhälle till samhälle, kultur till kultur att det inte finns ett enda ideal som passar alla.
    Hur man än ser ut kan man ses som för lång, för kort, för smal, för tjock, för ljus, för mörk, för oansenlig, för extrem, för stor näsa, för konstiga öron osv.

Men desto viktigare, varför tycker hon själv att hon är ful?
    Du skriver att hon har "lidit av sin fulhet" i "alla år" vilket får mig att tro att det är något hon har känt länge.
    Men vad är det hon är missnöjd med? Och ser hon verkligen så hiskelig ut jämfört med andra?
    Vill hon leva upp till ett ideal som väldigt få kvinnor kan leva upp till? Eller sitter problemet i självkänslan?

Förmodligen så är hon inte alls ful, även om hon tror det eller känner så själv.
    Jag tror att hon skulle kunna känna sig attraktiv, eller t.o.m vacker, även om hon ser exakt likadan ut som idag - om hon bara fick upp självkänslan och mådde bättre i sig själv.

• Moulin Rouge

Ja, man fick intrycket av att du "upptäckt" att hon var ful. Men det är ju bra att du inte tycker det!

Som sagt, det ligger i betraktarens ögon. Det finns säkert många fler än du som tycker om hennes utseende, och säkert lika många som tycker hon är ful. Varför bry sig lixom?

Men jag förstår, det är svårt att låta bli att ta åt sig om man får höra att man är ful. Det man måste göra är att fatta att man aldrig kan påverka vad andra mäniskor gör eller tycker. Man kan bara påverka sig själv. Alltså måste man försöka stärka sig själv och sin egen självkänsla, och sluta lägga ngn vikt vid andra människors åsikter om ens utseende. Inte lätt kanske...     

• Anonym

Att några barn skrikit efter henne gör väl inte att hon är ful? Barn kan ju säga elaka saker till vem som helst.

Vad betyder att hon lidit av sin fulhet? Att hon var mobbad som barn? Att hon är överviktig nu och känner sig ful pga det? Eller vad? 

Om du vill ha råd om vad du ska säga till henne får du ju förklara vad det handlar om.. 

Svar på tråden Min fru är ful